HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tuner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:17:03  Show Profile Send Mattias a Private Message
Det sista halvåret har jag fått för mig att lyssna på P2 i samband med mina bilturer till Stockholm. Har nu funderat och funderat... man borde ha en schysst tuner, en med bra ljud! Menar en tuner för inkoppling i hemsystemet.

Ganska mycket som går bort direkt.. Tex har jag en Standard RDS tunder från Pioneer men den e hemsk att lyssna på. Det undvikes på så sätt att den är helt urkopplad! Ett kriteria till är att den designmässigt bör passa till mina tidigare inhavda Copland prylar. Det är väl borstad aluminium eller nåt.

Tror det kan vara bra att ha en tuner att växla till, när man tröttnat lite på skivsamlingen och tex vill suga åt sig av det fina i Klassisk väg som spelas på P2.

Om nu färgen är svår att matcha, skriv gärna förslag på tuner som du vet låter bra.

Liten fundering har jag haft på MF's, men jag vet inte. Tvekar en smula.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2002/11/21 23:23:06

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:29:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad FM4

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/11/22 :  03:52:32  Show Profile Send pesa a Private Message
High fidelity testade tuners tidigare i ar (nr3/2002). Atta tuners testades. Bla a fick Denon TU 1500 RD mycket gott omdome for sitt pris (2700:-). Den ar dessutom i borstad aluminium...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/22 :  05:38:57  Show Profile Send Nagra a Private Message
Annars finns ju altid Accuphase till hands....om man nu vill betala så mycket pengar för en tuner, en tunder tycker jag inte man ska slänga allt för mycket pengar på.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/11/22 :  09:32:22  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Denon TU-S10 kanske? Den är snygg och välbyggd. Kostar dock 5 lappar. Hur den sen låter vete fasen :)
Go to Top of Page

mike
Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/11/22 :  09:40:20  Show Profile Send mike a Private Message
Engelsmännen brukar ju göra bra tuners.
t ex Cambridge T500 kostar ca 2900:-, lite dyrare är
Arcam T51(?) som kostar ca 5500:-. Bägge finns i
silver/alufinish och breddmåttet är ungefär detsamma
som Copland.

Mike
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/22 :  10:28:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Mattias!

Här kommer det självklara svaret!

Köp en digitalradio! Ljudet är mycket bra.

Var bor du? Observera att det endast är sändningar över Stockholms-, Göteborgs-, Malmö-, och Luleåområdena.

Det finns olika fabrikat, som kanske inte är så lätta att hitta i stereobutikerna. Finns modeller från Sony, Technics, Videologic (numera Pure), Arcam, och några till. Om du använder den digitala utgången är det mest finesserna som skiljer dem åt. Annars skiljer de sig i ljudet beroende på att de har olika sorters D/A-omvandlare. Skillnaderna är dock mycket mindre än mellan olika FM-mottagare. Det finns en ny bilmottagare från Blaupunkt nu som har integrerad DAB-mottagare, FM, och CD med MP3-möjlighet. Tidigare var man tvungen att ha en extradosa till bilstereon.

Översikt över tillgängliga mottagare finns på www.worlddab.org.

En annan fördel med digitalradio är att du kan spela in konserter och radioprogram DIGITALT via S/PDIF-utgången! Tänk då på att spela in med ett linjärt inspelningsformat t ex CD-R eller DAT, inte Minidisc, MP3 eller annat snålkodningsformat, då blir det kaskadkodningsartefakter i ljudet.

Jag kan mejla dig (och även andra intresserade) täckningskartor om du vill. ljudknoppen@yahoo.se. Finns även sändarinfo på www.teracom.se.

Hälsningar

Johan Lindroos

Teracom AB

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/11/22 :  12:08:21  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vilka radiokanaler kan man få in med en DAB?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/11/22 :  13:04:01  Show Profile Send poppop a Private Message
p1, p2, p3, p4, p5, p6, p7, src, srx, sr sverige, p3 star...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/11/22 :  14:03:49  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

p1, p2, p3, p4, p5, p6, p7, src, srx, sr sverige, p3 star...

Men man kan val fa in andra kanaler ocksa aven om det inte ar digitalt?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:23:28  Show Profile Send bubbas a Private Message
Jag gör som du -- lyssnar på P2. Använder Accuphase själv.

Riktigt bra tuners är:
Accuphase, alla modeller (med början på 70-talet)
Fanfare (vanlig i USA)

Mvh
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/23 :  01:32:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Om du inte har råd med en Sequerra så¨finns ju Linn Pekin. Finns i flera färger. Vet ej om den designmässigt går ihop med Copland dock. Kan styras av fjärr som ev funkar med din cd.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/23 :  01:58:35  Show Profile Send n/a a Private Message
FM4'an är en riktigt fin radio. Matchar inte Copland utseendemässigt dock.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/23 :  02:36:25  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Sansuis äldre tuners är ofta väldigt bra, dock stora som f*n. Främst TU-X1 och TU-9900 är värda att leta efter.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/11/23 :  10:26:38  Show Profile Send erik a Private Message
Att man inte skall lägga pengar på en bra tuner är ovetskap och fullständigt skitsnack. Köp en begad Naim-radio och du får underbar musik för rimlig peng. Digitalradio suger.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:21:18  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Mattias

Det sista halvåret har jag fått för mig att lyssna på P2 i samband med mina bilturer till Stockholm. Har nu funderat och funderat... man borde ha en schysst tuner, en med bra ljud! Menar en tuner för inkoppling i hemsystemet.

Ganska mycket som går bort direkt.. Tex har jag en Standard RDS tunder från Pioneer men den e hemsk att lyssna på. Det undvikes på så sätt att den är helt urkopplad! Ett kriteria till är att den designmässigt bör passa till mina tidigare inhavda Copland prylar. Det är väl borstad aluminium eller nåt.

Tror det kan vara bra att ha en tuner att växla till, när man tröttnat lite på skivsamlingen och tex vill suga åt sig av det fina i Klassisk väg som spelas på P2.

Om nu färgen är svår att matcha, skriv gärna förslag på tuner som du vet låter bra.

Liten fundering har jag haft på MF's, men jag vet inte. Tvekar en smula.

/Mattias

Hej Mattias

Köp dig en Nad silverline eller en Primare T 21 radio, dessa är mycket välljudande. Har själv köpt Primaren då jag tyckte att den är snyggare än Nad:n, dessa bygger dock på samma teknik dvs de är precis likadana. Läs gärna testresultatet i augustinummret- 02 av Hi-Fi Choise. Där besegrade de bla betydligt dyrare Naim Nat-05 samt digitalradion PURE DRX-601ESM. Du kan få dessa suveräna apparater för 35- 4000 kr på begagnat marknaden. Primaren säljs helt ny för 5500 kr på bla Esoteric hifi i Uppsala.
Mvh
Kenth

" varför nöja sig med det bästa för dagen, när man kan köpa ännu bättre i morgon"
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/11/23 :  22:14:51  Show Profile Send lars a Private Message
Jag är lycklig ägare till en Accuphase tuner.
Köpt beg för 7.000:-
Man blir förvånad över hur bra P2 kan låta, framförallt när det är direktsändning. Det är sällan CD når upp till samma kvalitet.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av andra bra tuners och kan inte rekommendera "best buy".

Min förra var en enklare Harman Kardon som jag aldrig lyssnade på för att den lät för kantigt. Ny lyssnar jag gärna på radio med Accuphase.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000