HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om Nordost
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  11:43:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Till Sladd:

"Jag ger blanka farao vilka axiom eller teorem eller andra fundamenta som ställs upp och som förväntas vara oomkullrunkeliga"

Om ett axiom inte är oomkullrunkeligt, så är de enligt definitionen av begreppet axiom inte något axiom.

Jag vet inte riktigt vad din hobby är, men min handlar om återgivning eller snarare skapandet av en illusion. Jag vill att anlägggningen skall kunna ta mig till en rökig jazzklubb tex. Röken står jag naturligtvis för själv. Anläggningen tar hand om ljudfältet som förhoppningsvis svarar mot det Brubeck skapade tex.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

Och det kan dina docenter och axiom?
Det är inte så att du lider av Titelteoremet.
Det kanske finns någon psykolog som kan förklara vad detta uttryck innebär.
Fina titlar smäller högt. Ju bättre akademisk titel, desto bättre anläggning kan han plocka ihop åt dig.

Du verkar ha en fattig skivsamling.
Morello och Dave Brubeck.
Bygger du din anläggning efter ljudet på en skiva?
Jag har läst om extremister som har olika anläggningar till olika typer av musik. Och så finns en i Tyskland som det skrevs om för några år sedan som hade olika kablar till olika musik.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/08 :  12:10:10  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej Jorma!

"Bygger du din anläggning efter ljudet på en skiva?"

Nix, jag strävar efter neutral återgivning.

"Det är inte så att du lider av Titelteoremet. "

Känner inte till det teoremet.
Kan du berätta?
För övrigt är jag mer imponerad av autodidakta människor än människor som genomgått en rad olika utbildningar.

"Du verkar ha en fattig skivsamling."

Ska vi tävla om flest skivor?
Har cirka 400 album. Allt från jazz till klassiskt. Bland annat ett gäng DECCA-LP i mint condition.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/08 :  12:12:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Morello: Tjenixen igen
Ranefjord strävar oxo efter neutralt, transparent , ofärgat ljud..

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/08 :  12:36:36  Show Profile Send matson a Private Message
Morello: Kan inte du kolla in http://www.empiricalaudio.com när du får tid och kommentera vad dom säger/skriver.

Jag har ju en annan teori om kablar som går ut på att det är det enda stället där man kan pilla själv. Öppnar man förstärkare och cd-spelare så ryker ju garantin, så det som återstår är ju kablar.

När det gäller att testa kablar och hävda att något är "bäst" så kanske man borde prova kabel X mot ingen* kabel.

*Om man har monoblock så ställer man dom helt enkelt väldigt nära högtalarna, så det går att ansluta med endast en liten stump. Sen jämför man detta mot att koppla in exempelvis 2*3m av kabeln X.

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/08 :  13:26:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja tyvärr så är det ju det enda sätt som man kan påverka ljudet. Sedan så går det inte att bortse det faktum att riktigt dyr hifi ofta har lika mycket, eller i en del fall t.om mer med status att göra än med rent välljud. MvhKristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/08 :  13:37:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

quote:
Sedan så går det inte att bortse det faktum att riktigt dyr hifi ofta har lika mycket, eller i en del fall t.om mer med status att göra än med rent välljud.

-Surt sa räven om dyr hifi och levererade sedan 1st "faktum"??

Mvh A
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/08 :  14:40:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Ja tyvärr så är det ju det enda sätt som man kan påverka ljudet. Sedan så går det inte att bortse det faktum att riktigt dyr hifi ofta har lika mycket, eller i en del fall t.om mer med status att göra än med rent välljud. MvhKristofer

Dom flesta av mina bekanta hade betraktat en fin bil som mer status än en anläggning som man försöker gömma undan pga. inbrottsrisken.
En dyr Beoanläggning kan kanske ge en del status, då dom flesta även icke hifidårar känner till detta märke.
Och kablar som statuspryl? Signalkablarna syns inte i min anläggning!!

Jorm
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/08 :  20:53:01  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Mycket kul läsning måste jag säga.

Min cykelbyggartid försvann och blev sittande läsandes framför datorn.

Kan det inte vara på detta sätt!
Vi säger att om man nu är en hifiintresserad person som har betalat mycket pengar för sin anläggning och nu tycker att en kabel som kostar si och så mycket låter 0.1% bättre än den för halva priset.
Det man är ute efter är bra ljud och bättre ljud får man med just en sådan kabel, då är det för mej självklart att man skall ha en sån kabel.
Tänk om, ja tänk om Patrik Sjöberg, Gunde Svan och många till inte ville den ha där 0.1 procenten bara för att det blev för dyrt och plågsamt, då hade dessa killar inte ens haft en notis i gulatidningen.
Kan inte låta bli att tänka på Wassberg och Mietho, en hundradel på fem mil = ett stavtag eller för tunga strumpor kanske...

Bara en tanke.
Mvh Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/08 :  21:14:54  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Du har alldeles rätt!
Det där sista lilla...
Inom alla olika pruduktkategorier är det ju så att i det billiga änden kan man få en "bättre" för 100:- till, så småning om krävs dubbla insatsen för att det ska hända lika mycket, och till slut får man köpa Valhalla för att få det där sista lilla...

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/10 :  13:49:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Apropå Valhallan så är det väl få högtalarkablar som blivit så kända på så kort tid. Så numera så krävs det la inte så höga reklamkostnader, eller?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/10 :  14:05:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
En tanke som slår mig är var det inte någon som skrev om Nordost att det inte rpmärt gjorde audiokablar utan sålde mycket till Nasa och andra. Det var rätt länge sedan jag läste det så det var kanske på det 'andra' forumet. Men jag hittar inte speciellt mycket om de ickeaudiokablarna på Nordost hemsida. Det verkar vara mest om audikablarna och om Nasa så står det bara en liten liten notis. Borde den inte vara större om det hade varit viktigt?

The world is my oyster..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000