Hej! På senaste har ju varit lite prat om att m h a ett kontrollerkort och en vanlig dator-cd-rom bygga en fullt funktionell cd-spelare. Men är det någon här som har sett något liknande kontrollerkort för hårddiskar så att man kan bygga sin egen hårddiskspelare? Jag har sett portabla hårddiskar med inbyggd spelare men det är inte det jag letar efter. Hoppas någon har lite info!
Det är ju inte riktigt lika enkelt med en hårddisk iomed att cd-romen har inbyggda kretsar för att sköta uppspelning av cd-skivor. Den behöver bara signaler att den ska spela, starta, stanna etc. En hårddisk är "dum" och det behövs en hel microkontroller isf som sköter omkodning etc.
Ett annat "nästan" lika intressant projekt borde vara en usb-host-spelare. Dvs en enhet som kan agera mediauppspelare(ljud) från godtycklig USB-lagringsenhet. Så som en usb-sticka, usb-hdd. Detta börjar ju ploppa upp lite här och var ... så nog borde det finnas lite färdiga kretsar att botanisera bland ... Någon som tänkt på något liknande?
Lovan, snabbt svar.. tack. Jo jag förstår att det är lite mer avancerat. Har kollat runt en massa och har bara hittat ett fåtal beskrivningar av chips med PIC-kontrollers som kan läsa usb-diskar och flashminnen (som kan avkoda mp3+wav, har dac och hörlursstärkare). Men ingenstans där det säljs hela kit. Om någon har en idé om var man ska leta så säg till.
Mounte: Bra input! Jag har kollat runt mer och de flesta kretsarna kan bara läsa flashminnen. Om du hittar nåt sånt som du pratar om kan du väl lägga upp en länk. Annars hittar jag en del info om open-source-projekt, så om man hittar lämpliga PIC-kretsar är det nog inte alltför svårt att fixa mjukvaran iaf.
Ja det här skulle vara kanon om man kunde få ihop. Det fanns något som hette mp3elf för ett tag sedan. Ett opensource-projekt men det nog bara över ethernet. Vilket inte är dumt det heller om man kan använda upnp osv.
Yngwie: I praktiken behöver du ju en liten dator, det finns vad jag vet inga "enkla" kontrollerkort för hårddiskar och dessutom så behöver du ju i vilket fall CODECS som sköter uppspelningen.
Det finns ju sma moderkort (microATX) att köpa och dessa kan man ju klämma in i en liten låda, sedan är det bara att köra någon liten linux-dist. Rätt enkelt att bygga och betydligt billigare än någon "custom-lösning"