Vi har precis flyttat och jag håller på att sätta ihop min anläggning. Det är inga värstingprylar men jag är nöjd. Jag har ett par bakhögtalare som jag nu inte vet hur jag skall hänga upp. det är Yamaha NS-M525 (http://www.yamaha-hifi.com/prodfotos/p1288_1.jpg). Rummet är nästan fyrkantigt och soffan kommer stå nästan i mitten av rummet. Skall jag rikta högtalarna in mot mitten av rummet eller hur skulle ni hängt upp dem. Kan inte ha på stativ för vi har en liten pojk där hemme som gärna sätter dem i gugning till de välter. Om jag skall rikta högtalarna in mot mitten behövs ju någon sorts hörnfäste och finns det i så fall att köpa?
Men det är ju det här med om högtalarna bör vara vinklade mot där man sitter för då måste jag ha någon anordning så de pekar in mot mitten av rummet. Såg att netonnet hade några varianter som kan fungera för det annars.
Två vajrar eller dylikt och par skruvar med ögla på, (vet inte vad dom heter,men typ sån till dörr-haspar menar jag) och gör fast dom därbak på talarna.
Sen när har du ena vajern/kedjan där du vill ha den,fäst i taket, då kan du ju bestämma med hjälp av den andra hur mycket den skall riktas,genom att helt enkelt fästa den så att optimal placering uppnås.
Eller hur?
Jag vet inte om jag krånglar till det för dig,men så hade jag gjort iallafall.
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
Jag hade nog haft de ca 1,5 meter upp på väggen stående upp och ner pekande rakt ut i rummet. Ställ dom på ett par konsoller eller en snygg vägghylla med vägglera mellan underlaget och högtalaren.