HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mellaneffekt PP-stärkare med 6L6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:40:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har mina långa lista på "saker att göra" vilken dessutom existerar i verkligheten i form av ett gäng halvfärdiga projekt som ligger runt mig.
Nu har det sprungit in en dark horse på listan - ett 6L6PP-steg. Jag har rören och troligen ingångs/driv-rör med och fattas sålunda bara nättrafo och utgångstrafo. Dessa fixas lätt som en plätt och skapligt billigt från Svebry jämte Edgar Audio (Hammond) eller Mikes (Banbury Electronics) eller EdcoreUSA - baggis alltså.

Men vad bygger man? Jag har skiss på enkelt steg med 12AT7 som ingång/drivrör, ett annat med diffingång med CSS uppbyggt av pentod (-560V) och något med en LM317 (bara -12V) som strömgenerator. Tänkte nog att det dels skulle vara enkelt (inte för mycket komponenter och udda spänningar) men samtidigt utnyttja rören fullt ut, alltså en uteffekt på 18-20W vore trevligt.

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/01/21 :  21:37:36  Show Profile Send MartinX a Private Message
Det finns några projekt i Acrosounds fina katalog från 1955.

http://www.clarisonus.com/Archives/Trans/Acro55.pdf

Även 807 projekten borde gå att konvertera om man använder 6L6GC.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/19 :  16:28:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Befinner mig huxflux i ett vägval även om jag har råkat hamna 0,3mm åt ena hållet.
Jag har varit på G att bygga ett PP-steg med 50CA10, men ett av mina rör har gått sönder och jag har inte lust att beställa för massa pengar för att få ett par nya - direkt.
Istället har jag filat upp hålen för socklarna med 0,3mm(gissningsvis) för att få i oktalsocklar och då kan jag ju köra med 6L6 plötsligt.
Men nu får jag försöka vara lite praktisk; finns det någon bra variant med novalrör på ingång/fasdelare (notera 2 novalrör per kanal). Jag hitter lite varianter med 12AU7/12AX7, men kan ju köra med 6N1P/6N2P.

Här står jag och stampar:

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/19 :  20:06:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Svarar mig själv lite. Har glanat igenom mina scheman och hittat de här som stämmer på de fysiska krav jag har:

ECC83+12BH7A+6L6 Fixed bias - wahoo!
Nätaggregatet till ovan
ECC81+???+6L6
12AX7+12AU7+6L6
12AU7+12AU7+6L6
12AX7+12AU7+6L6Snyggt och prydligt.
12AU7+12AT7+KT66/6L6
12AT7+LM317+6L6
ECF80+ECF80+6L6Ser jättekul ut, men så lite effekt??
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/19 :  20:58:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kopplingen i schema no:2 tolkar jag som en Williamsonvariant. Såna ska man tydligen vara försiktiga med eftersom de ligger på marginalen stabilitetsmässigt (...har jag läst, har aldrig hållt på med PP-förstärkare själv).

Det ska bli pentodkoppling i klass AB alltså?



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/20 :  12:49:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Gav iofs upp och beställde två 50CA10 från UK. Mina OP-trafos passar inte direkt till 6L6 (7K6).
Däremot har jag av en lycklig slump bytt till mig av trevlig HF-buddy ett par mer lagom 6K6-trafos. Det blir ett 6L6-projekt ändå.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000