Jag har mina långa lista på "saker att göra" vilken dessutom existerar i verkligheten i form av ett gäng halvfärdiga projekt som ligger runt mig. Nu har det sprungit in en dark horse på listan - ett 6L6PP-steg. Jag har rören och troligen ingångs/driv-rör med och fattas sålunda bara nättrafo och utgångstrafo. Dessa fixas lätt som en plätt och skapligt billigt från Svebry jämte Edgar Audio (Hammond) eller Mikes (Banbury Electronics) eller EdcoreUSA - baggis alltså.
Men vad bygger man? Jag har skiss på enkelt steg med 12AT7 som ingång/drivrör, ett annat med diffingång med CSS uppbyggt av pentod (-560V) och något med en LM317 (bara -12V) som strömgenerator. Tänkte nog att det dels skulle vara enkelt (inte för mycket komponenter och udda spänningar) men samtidigt utnyttja rören fullt ut, alltså en uteffekt på 18-20W vore trevligt.
Befinner mig huxflux i ett vägval även om jag har råkat hamna 0,3mm åt ena hållet. Jag har varit på G att bygga ett PP-steg med 50CA10, men ett av mina rör har gått sönder och jag har inte lust att beställa för massa pengar för att få ett par nya - direkt. Istället har jag filat upp hålen för socklarna med 0,3mm(gissningsvis) för att få i oktalsocklar och då kan jag ju köra med 6L6 plötsligt. Men nu får jag försöka vara lite praktisk; finns det någon bra variant med novalrör på ingång/fasdelare (notera 2 novalrör per kanal). Jag hitter lite varianter med 12AU7/12AX7, men kan ju köra med 6N1P/6N2P.
Kopplingen i schema no:2 tolkar jag som en Williamsonvariant. Såna ska man tydligen vara försiktiga med eftersom de ligger på marginalen stabilitetsmässigt (...har jag läst, har aldrig hållt på med PP-förstärkare själv).
Det ska bli pentodkoppling i klass AB alltså?
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Gav iofs upp och beställde två 50CA10 från UK. Mina OP-trafos passar inte direkt till 6L6 (7K6). Däremot har jag av en lycklig slump bytt till mig av trevlig HF-buddy ett par mer lagom 6K6-trafos. Det blir ett 6L6-projekt ändå.