HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Frågor om skärmning, filter, kablar, avkoppling mm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/01/29 :  14:58:49  Show Profile Send esl a Private Message
Många har frågor ang skärmning, signalkablars design, nätfilter, störningar i allmänhet och konstruktionstips vid nätdelsbygge och avkoppling, kabeldragning mm.
Audiokretsar har stort dynamikområde och det större intresset för Vinyl ställer större/andra krav på ledningsdragning, nätdelar till Riaa osv än från CD.

Om ni har frågor ang detta och om kabeldesign osv så kan ni skriva det i denna tråden eller skicka ett PM.
Om ni har specifika problem med en apparat eller ett system så precisera er så noga ni kan så kan vi lösa problemet här direkt dessutom har jag en chans att ta upp frågorna på en kurs/seminarie lite längre fram i vår.

Ni kan se kursinnehållet här, kanske kommer ni på någon fråga:

1 Kursens omfattning & mål
2 Allmänt, övergripande Störningar, störningssituationer Begrepp & Definitioner EMC
3 Filtrering av DC motorer
4 Filtrering av kablar
5 Överhörning på kretskort
6 Skärmning av lådor
7 Skärmning av kablar
8 Chassieströmmar
9 Relästörningar
10 Närsniffning
11 Common mode
12 ESD
13 Avkoppling av kretsar
14 Slutsatser
15 Nyttiga länkar
16 Litteraturförteckning
17 Figurlista

Skall göra vad jag kan för att vara behjälplig.
Vissa problem är säkert generella och kan grupperas.

Svaren på frågorna lägger jag ut också tillsammans med lite kostruktionstips som jag redan har förberett.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2007/01/29 20:20:46

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/01/29 :  15:18:06  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Hærlig tråd, Esl!
Jag børjar gærna med ett "lådskærmningsproblem" som jag har.
Før ett drygt år sedan køpte jag ett slutsteg med två ICE Asp1000 moduler i. Dessa moduler ær ju rætt tacksamma ur DIY sammanhang, eftersom man egentligen bara kopplar in spænningsmatning (230-240V) i ena ændan, och insignal/utsignal i andra.
En sak som jag ær lite fundersam øver dock, ær att dessa moduler jordar i kylflænsen, och dessa ligger mot lådan. Jag har vid några tillfællen (nær jag kopplat kablar mellan de olika apparaterna i anlæggningen) kænnt ett litet surrande i fingrarna. Detta gæller inte enbart på slutsteget, utan kan vara nær jag kopplar i kablaran i DVD:n eller i Førstærkaren (Denon).
Så.... I helgen bytte jag och min far (som ær elektriker) ut kabelstammen i lægenheten, før att få jordade uttag till dator, och æven till stereon.
Nu till sjælva frågestællningen: Skall jag ansluta min nya nætspænningsjord till chassiet på slutsteget? Kanske æven till de andra chassiena?

Mvh
En el-novis.....
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:43:49  Show Profile Send esl a Private Message
VARNING!
Om en av dina utgångar Jordas så är det stor sannolikhet att slutsteget drar en sista suck... detta gäller så vitt jag vet bara ICE powermodulerna.
Jag hade jordat chassiet men låtit modulen vara isolerad från jord inuti. Ett motstånd mellan chassi jord och ICe modulens jord kan du ha.
Detta skulle skydda slutsteget om du råkar kortsluta en utgång med chassiet.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:59:03  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ja hgtutgångarna ær isolerade från jord, dær ær det inga problem. Frågan ær bara hur man skall separera modulerna från chassiet. Får hitta på en kæck løsning dær. Vad skall man køra før storlek på motstånd?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2007/01/29 :  18:51:03  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Va kul, en sådan här tråd har jag väntat på!
Jag väntar med Spänning på fortsättningen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/01/29 :  20:17:39  Show Profile Send esl a Private Message
mattiasa: anledningen att jag skrev att det är bra att skilja höljet från modulen på ICE är bara om olyckan är framme. Om du har kontakterat ordentligt och ingen chans finns till kortslutning så är allt frid och fröjd.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/01/29 :  20:47:10  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ok. Så jag behöver inte tänka på att separera modulerna från lådan då, det var bara pga högtalarutgångarna?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000