Har i dag ett par Audiovector M3 Signature. Känner att de är för stora för mitt rum. Ej mer än 18 m2. Funderar på ett par Dynaudio Focus 140. Förstärkaren en Roksan Caspian på 85 w. Kan denna kombination möjligen bli bra? Ca: värde på ett par beg. Audiovector? J.
Har själv focus 140, men har faktiskt inte lyssnat på jättemånga andra högtalare hemma, jag hade Focus 110 innan och har alltså fortsatt på samma spår. Det man ska tänka på är att dom inte låter så kul om dom inte får komma ut ca 70 cm från bakväggen. Dom låter lite väl mörkt, nästan grumliga för nära väggen.
Vad menar du med för stora: Går de för lågt i basen så att rumsresonanserna exciteras? Är de för estetiskt stora (stativare tar ju upp samma golvyta)? Har det med spridningen att göra?
Kanske uttryckte jag mig lite otydligt. I det här fallet har det ingenting med det estetiska att göra. Vissa skivor går väldigt långt ner i basen. Känns som om hela rummet kommer i *gungning*. Placeringen just nu är ca: 50cm från bakvägg, aningen vinklade inåt. Kan också uppleva att där finns en viss hårdhet i ljudet. Vet inte om detta skall tillskrivas skivorna, men fler än jag upplever det på samma sätt. Kanske är ett par mindre högtalare inte lika *svåra* (går ju inte lika långt ner i basen).