Nya SACDs på löpande band. Verve Music Group har kommit igång och här finns ju en del i arkiven... Natalie cole har efter en serie (i min smak) mediokra album återförenats med demonproducenten från albumet "Unforgettable", Tommy LiPuma, och denna lyckade återförening sker just på Verve Records. Även Diana Krall är med på ett spår på denna Multikanal/Stereo SACD/CD-Hybrid. Natalie Cole när hon är som bäst: "Ask A Woman Who Knows" (SACD 314589 915-2) Diana Krall har fått det egna albumet "When I Look In Your Eyes" återutgivet på SACD. Verve igen. Stan Getz och João Gilberto tillhör klassikerna med albumet "Getz/Gilberto". En skiva som har kommit ut i många versioner. Nu på One Layer SACD Stereo. Den första SACD´n som blev en klar besvikelse. Bäst låter fortfarande Verve´s egen Master Edition. Näst bäst Mobile Fidelity och sist kommer detta. En onaturligt krispig diskant/bumlig bas som skulle kunna ge SACD-motståndarna vatten på sin kvarn. Någonstans har någonting gått fel. Desto trevligare är då Telarcs fyra skivor i Pure DSD med Monty Alexander: "Stir It Up", "Monty Meets Sly and Bobby", "My America" samt "Ray Brown-Monty Alexander-Russell Malone". En vital blandning av Jazz och Jamaican Reggae.
Avslutningsvis en höjdarskiva från dmp som spelades in redan 1999 men är perfekt koordinerad med den nya latinovågen. Manfredo Fest, "Just Jobim". Tolv stycken Bossanovaklassiker i härlig tappning. Rekommenderas både på ljudkvalitet och musik... (dmp SACD-05)
Det är känslosamma pianotolkningar av Jobims klassiker såsom Desafinado, Girl From Ipanema och Agua de Beber. Ett skönt och avslappnat bossanovasväng på många spår.
Trevligt med musiktips, speciellt flipparna Vad jag förstod var det bara en hybrid, bland dessa stämmer det? Man borde kanske överväga nya format, sitter med vanlig cd.
En del där som jag skall kolla in. Bla Fest och Alexander. Spännande