I mitt sökande efter en ny/begagnad skivspelare så har jag sett på Raunas hemsida om Continuo med Cantus tonarm. Den verkar göras i Värmland, och som född och uppvuxen i detta landskap så vore det lite extra kul att ha en "hemmaspelare". Jag ställer (min gamla tröttsamma) standardfråga om skivspelare: Har någon lyssnat på den och kan berätta om sina intryck?
Det är Bosse Hansson i Karlskoga som tillverkar skivspelaren. Du får säkert komma hem till honom för provlyssning om vill. I så fall skall du passa på och se hans rördrivna bashorn som börjar nere i källaren.
Skivpelaren låter alldeles utmärkt kan jag försäkra. Jag har en bekant som har en med Ortofon Rohman på som jag har lyssnat på. Skivspelaren är tillverkad i betongliknande material vilket gör att den blir väldigt resonansfri. Armen är en tangentialarm som rullar på kullager i ett glasrör och är enkel att underhålla.
Om du besöker Bosse så måste du passa på och köpa några av hans vinylskivor, innan dom har tagit slut. Dom är i världsklass.