HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bas till array
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/16 :  15:57:33  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Jag får mina jordan 2" JX6rHD 8 stycken, till 2 arry dessa ska sitta kloss på väggen. Nu måste jag besämma vilka basar jag skall ha till dessa tror att jag ska prova Seas H1209 L26RFX/P i slutna lådor tyvärr så vill dom ha relativt stora lådor 60-70 liter enligt seas men jag tror att det kanske ska gå med 50 liter. Helst har jag sett att man klarat sig med 30 liter. Kanske jag ska titta på Peerless sls 10" det finns ju en som har ett par till salu på forumet.

Finns det som har några andra förslag så kom gärna med dessa.

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/16 :  16:49:36  Show Profile Send esl a Private Message
Kör 30 liter men i push pull.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:24:07  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
mmm men blir dubbelt dyrt och krångligt att bygga kammarna

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/17 :  14:28:57  Show Profile Send marran a Private Message
Det är en kille som säljer ett par xls10" på hifimagasinet nu billigt, även med slavar om du så vill, det känns som ett bra alternativ

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/17 :  17:08:31  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
jo jag har funderat på dom men är lite tveksam till hur dom kommer att spela i hop uppåt vill dela mellan 120-200 hz beroende på branthet.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/17 :  17:21:52  Show Profile Send marran a Private Message
mmm, över 100 bör dom väl inte köras. Hur långt vill du komma neråt i frekvens?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2007/02/17 :  17:50:30  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
L22RN4X funkar bra i ca 30 liter basreflex. Jag har inte kört dem mot arrayerna men mot JX92VTL med bra resultat, aktivt delat.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/17 :  18:27:26  Show Profile Send marran a Private Message
Det finns ju två par accuton till salu här på forumet, det kanske skulle va nåt?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:52:41  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Idealet är ju blixt snabbt och avgrundsdjupt samt minst 115db, men det är ju inte möjligt så det får bli en kompromiss hellre bra än djup får det bli. jag ska kolla på seas L22RN4X det kan vara en möjlighet vet ej vad dom kostar. Theil och partner har jag ingen erfarenhet av, accuton elementen är väl 6,5" väl kanske lite smått även med 4 st vet ej hellre hur stora lådor dom vill ha. Får sova på det kan ändå inte beställa förän på mondag

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/18 :  19:25:40  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Har skickat iväg en förfrågan till audiocomponents på fyra element av dessa så får se vad priset är dom har tyvärr stängt till den 20/2 funderar att skicka även till hifi micke men man får ju aldrig svar av honom.

SEAS W26FX001 E0026
SEAS L22RN4X/P H1209
SEAS L22RN4X/P H1208

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2007/02/18 22:05:16
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/02/19 :  00:05:51  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har 4st SEAS L22RN4X/P H1208 liggandes för att så småningom lämna stöd till mina JX6rHD.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/19 :  08:07:33  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
"Jag har 4st SEAS L22RN4X/P H1208 liggandes för att så småningom lämna stöd till mina JX6rHD."

Vart har du köpt dom och vad fick du ge för dom. Eller är dom till salu.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/02/19 :  10:22:22  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag köpte dom av en forummedlem, ej till salu.

Jag är väldigt intresserad av hur dina arrayer kommer att låta, följer detta med intresse.
Jag har "bara" 2st JX6rHD och dom spelar fantastiskt, borde bli mkt mer dynamik/snabbhet med 4st i array.

Jag kan tänka mig att basen bör vara snabb för att smälta in.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/19 :  10:37:46  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Ja tror ochså att det är viktigt med snabbhet tror seas alu kan vara rätt får se vad dom kommer att kosta, om dom inte är för dyra så kanske exel basarna kan vara en möjlighet. Har tänkt 4 st små basar en i varje hörn, får se vart det drar i väg peningmässit har blivit lite mycke utgifter på hifi sidan, 8 st JX6rHD var inte gratis jag har jag också köpt en Marantz 7001 i, så max 6000 kr för basarna har jag tänkt. Får se hur det går.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:44:37  Show Profile Send cittroman a Private Message


Ngt sådant kanske

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/19 :  16:21:59  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Det blir betydligt mindre låda för mig i LSPcad ca 30 liter, får kolla mer i kväll


Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/02/19 :  16:55:29  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har räknat på 2st element.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/21 :  16:34:34  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Då har man fått jordan elementen små vackra underverk, så basarna blir lite mera akut. Har fått svar från audiocomponents och blir lite tveksam om jag ändå skall beställa från Hifikit blir lite dyrare men inte så mycket, betydligt större skillnad på Peerless än Seas element i pris. Får se hur jag gör enklare och snabbare från Hifikit.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/14 :  14:18:53  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hur går det?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000