HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Therion-Gothic Kabbalah (709)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/02/20 :  12:27:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
THERION - GOTHIC KABBALAH



Bolag: Nuclear Blast
Format: 2-CD (vanlig plastask), 2-CD Digipack,
2-CD (Special edition, plåtask) & 2-LP
Utgivningsår: 2007


"Ändra aldrig på ett vinnande koncept", brukar det ju heta. Att ett band som har ett unikt sound och en helt egen stil tar ett steg bort från detta är anmärkningsvärt. Att personen som grundat bandet och som normalt är bandets låtskrivare, gitarrist och drivande kraft helt plötsligt inte står som kreatör till ens hälften av låtarna på ett helt dubbelalbum känns riktigt skumt.

Därmed inte sagt att Therions tidigare album saknar variation eller egen karaktär - tvärtom! För den oinvigde kan jag lite kortfattat försöka beskriva bandets karriär och musik:
Christofer Johnsson grundade Therion (ursprungligen som Megatherion) under slutet av 1980-talet. I början spelade de, liksom de flesta andra nya Sockholmsband vid den här tiden, Death Metal. Men Johnsson önskade att utveckla bandets musik till något mer unikt. Och när skivbolaget Nuclear Blast hostade fram kapital till att förverkliga hans drömmar så föddes "Theli" (1996) en skiva proppfull med svulstig och dramatisk musik. Bandets egna vanliga "rockinstrument" fick sällskap av en artificiell/samplad "klassisk orkester" och ett antal operasångare/sångerskor (skivbolagets pengar gick bla. till att avlöna dessa sångare). Therionkonceptet var nu fött: "Symphonic Opera Metal" (även kallat "Gothic/Symphonic Death Metal", om man nu bryr sig om sådant så trivialt som genrebeteckningar). Och nu var Therion mer än någonsin Christofer Johnssons eget projekt och skötebarn, bandsättningen var mycket ostabil under 90-talet. Soundet och stilen från "Theli" kom sedan att förädlas och finputsas på de fem kommande albumen - "Vovin" (1998), "Deggial" (2000), "Secret Of The Runes" (2001), "Lemuria" (2004) och "Sirius B" (2004). På "SOTR" som är min personliga favorit, saknas det helt och hållet "rocksång" - alla vokala insatser sköts av klassiskt skolade solister och körer och för första gången så användes en full symfoniorkester istället för en stråkkvintett och samplingar. Och på tvillingalbumen "Lemuria" & "Sirius B" så medverkar fler än 100 musiker, bla. en kyrkorgel och Prags symfoniorkester - och nästan inga syntetsiska eller samplade ljud kan höras på skivorna.



Mina förväntningar på "Gothic Kabbalah" var extremt uppskruvade, jag hade hoppats på en naturlig vidareutveckling av musiken från de föregående albumen - helst med mer "klassisk" sång än på "Lemuria" & "Sirius B". Både dubbelvinylen och "special edition" versionen (2-CD i en snygg plåtask) förhandsbeställdes.
Men snacka om att jag blev förvånad och besviken när jag började lyssna på skivan. Detta låter inte som jag vill att Therion ska låta! Vanlig tråksång, dock av kompetenta Mats Levén och Snowy Shaw, på samtliga låtar. Ingen armada av körer och solister, och - ingen symfoniorkester!
Therion har inte låtit så här "Hårdrockigt" sedan "Lepaca Kliffoth" (1995), de storslagna och symfoniska operaarrangemangen har fått stryka å foten till förmån för nästan minimalistisk musikal-Metal.
Men skam den som ger sig. Jag gav skivan ett par lyssningar att växa - och som den växer! Fastän jag har svårt att acceptera att mina förväntningar krossats, och fastän jag kan höra ekon från band som Nightwish, Jethro Tull och Yngwie Malmsteen istället för Wagner så måste jag erkänna att "Gothic Kabbalah" är ett riktigt trevligt album. "Son Of The Staves Of Time", "Three Treasures" och "Adalruna Rediviva" är fantastiskt bra låtar - annorlunda men bra.

Det känns som att Therion numera är mer som ett riktigt band - trummisen Petter Karlsson och sångaren Mats Levén står för skapandet av några av skivans bästa låtar. En rejäl dos progressivitet har adderats t

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - hal on 2007/02/26 21:16:35

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/02/27 :  11:15:59  Show Profile Send hal a Private Message
Death Metall och symfoniorkester
Det låter som en symbios man måste undersöka.
Tack för en bra recension.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/02/27 :  12:37:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har hamnat på inköpslistan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/02/27 :  15:23:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tack hal. Fast Therion har väl aldrig varit fråga om Death Metal och symfoniorkester på samma gång direkt. Det kallades så när de gick över från döds till symfoni-vad-man-nu-ska-kalla-det, kanske mest var de gamla fansen som hade svårt att släppa taget?

Vinylutgåvan är slut hos skivbolaget, men kan köpas bla. här:
tradera.com/auction/aid_40115906

Försäljning är inte tillåtet på annan plats än under Säljes/Bytes.
/ztenlund

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2007/02/27 :  18:17:10  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Får hålla med opethic att detta var kanske inte riktigt vad man väntat sig från Therion, med säkert lika höga förhoppningar som recensenten fick svarven börja snurra. De sedvanliga körerna och orkestern som vi varit vana vid är försvunna. Fast denna skiva har snurrat nästan konstant i stereon sedan den släpptes. Den växer som sagt väldigt fort och personligen tycker jag det är skönt att CJ vågat med lite omväxling.

För att vara ett dubbelalbum så håller alla låtar en hög och jämn kvalitet, dock några som reser sig över mängden. "The Perennial Sophia", "Son Of The Staves Of Time" och "Trul" är mina tre favoriter.

Therion "kändisen" Thomas Karlsson har författat samtliga texter till albumet, med sedvanlig mystik och magi. Det är här som jag fastnar för albumet. Dess styrka är hur dessa mytiska texter vävs samman och man försöker hitta den röda tråden.

Även om det är en hel del samplade ljud så är det hela en njutbar lyssning rakt igenom, som ovanstående skriver "inte alldeles Hifi-korrekt kanske, men mycket behagligt"



Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/02/27 :  21:24:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Just det ja - Thomas Karlsson (religionshistoriker, författare mm.) har som vanligt skrivit texterna. Som denna gång behandlar Johannes Bureus (1568-1652, fornforskare, riksantikvarie mm.) liv och läror.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Karlsson
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Bure
Tack Aldhissla för påminnelsen.

Edit:
ztenlund raderade mitt lilla tips
Dubbelvinylen, som ju bara finns i 1000 ex. är slutsåld hos skivbolaget och hos de flesta vanliga skivbutikerna.
Så för er som är sugna på en sådan så rekommenderar jag att ni kollar på Tradera (jag länkade till en auktion där, sorry ztenlund - tänkte inte på att det kunde vara mot reglementet) och på eBay, mm...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/02/27 22:56:52
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2007/03/06 :  17:42:12  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Verkar vara en del Therion-kunniga här. Jag (tror) att jag lyssnat igenom alla deras tidigare skivor och letat efter en låt.
OT kanske men men. Kan ni hjälpa mig. I ett tv-program i mitten av 90-talet med Siwert Öholm så gnällde de på videon som de gjort. Det var en demovideo och låten var så jäkla bra. Om någon vet vad det var för låt om nu någon kommer ihåg detta program med mr öholm.
Jag vet att frågan låter som ett skämt men tyvärr inte :-)
MVH
stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:52:13  Show Profile Send Hornta a Private Message
Steffo74: To Mega Therion kanske? Deras största och mest kända låt, spelas alltid sist på Live-spelningar...

Jag blev och lite besviken på albumet först, men som Opehtic (m.fl.) så växer skivan mer och mer. Nu tycker jag att den är en riktigt bra symfonisk-metal skiva. Inte Therion-klass men bättre än de flesta andra grupper i samma stil!

När Therion släppte "Theli" så hade de inte fått en ganska begränsad budget att jobba med. Så de spelade in hela skivan med samplade orkestrar, men Christofer Johnssons och producenten blev aldrig riktigt nöjda med ljudet. Så det slutade med att producenten sålde sin Porche (köpte en lite japanare istället) för att ha råd med att hyra in en riktig orkester för att spela in. Då han trodde riktigt mycket på skivan och konceptet...


Åter till GK, min brorsa är ett stort faan av Therion och han e riktigt besviken på albumet. Han hatar Mats Levén så det gjorde inte saken bättre...
Jag tror själv att Christofer Johnssons kommer att släppa nästa album med sin egen komponerad musik, som det brukar vara, och då kommer det vara fullt med Opera och orkestrar.

Edit: Glömde skriva att jag äger 2lp-versionen av GK Fanns på Ginza....

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2007/03/19 19:43:01
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/03/18 :  12:01:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu damp "Secret of the runes" ned i brevlådan och den snurrade hemma hos mig konstant igår.
En mycket trevlig skiva som överträffade mina förväntningar. Slår Nightwish senaste med hästlängder.
Ett helt klart kul koncept.
Tack för tipset!
Viken skiva ska jag gå vidare med?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2007/03/18 :  13:05:41  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Skulle rekomendera Lemuria/Sirius B. Dessa två album spelades in och släpptes samtidigt, då man hade tillgång till Prags symfoniorkester. Gillade du Secret of The Runes så lär du nog inte bli besviken. Dessa album släpptes ihop men även senare var för sig.

Mitt personliga favorit album är dock Vovin.

Det du skall tänka på är att tidiga Therion album så som Beyond Sancturum och ..of Darkness är en helt annan typ av musik.




Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/03/18 :  19:50:32  Show Profile Send Hornta a Private Message
Gillar du SotR så gillar du kanske Deggial vore mest naturligt att lyssna på, mer symfoni mindre metal.
Men vill du ha mer metal så rekommenderar jag Lemuria/Sirius B som är klart de bästa skivorna. Väldigt blandad musik på dessa skivor, som tyvärr säljs som singel skivor och ej som dubbelskivor.

Theli är en av mina favoriter, men alla skivor är bra så det är bara å handla

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/03/19 :  08:02:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tackar, det är bara att öppna plånboken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:40:41  Show Profile Send Hornta a Private Message
http://www.metalcentral.net/index.php?option=com_content&task=view&id=572&Itemid=34
Recension på: Sirius B/Lemuria

Och ett par stycken på therios skivor:
http://www.enslavedbymetal.com/reviews.html?s=bands&l=T

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2007/03/19 19:44:29
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/03/19 :  23:25:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Alla plattor från Theli tom. Gothic Kabbalah är kanonbra på ett eller annat sätt.
Men om man som Björn-Ola har börjat med SOTR (det gjorde jag med) så rekommenderar jag att man går vidare med Deggial, Vovin och Lemuria i nämnd ordning.
Men se upp med live-plattorna, Therion är först och främst album-musik. Live-skivorna är mer för oss samlarnördar.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2007/04/14 :  11:02:06  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Opethic: Kan du inte ta en bild på din plåtlåda från Therion så jag får se hur den ser ut och vad jag gick miste om? För den finns väl inte att få tag på nu?


//rillo
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/04/16 :  00:15:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
IcedEarth: Nej den finns tyvärr inte att få tag på längre. Tror att det bara gjordes 500 ex. av den. Min kamera är trasig för tillfället, men om du tittar på den här:

och tänker dig en bild på Gothic Kabbalah omslaget istället för Sirenia så förstår du nog hur den ser ut. Inte sååå jäkla upphetsande egentligen.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2007/04/16 :  19:12:35  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
ahhh ok...beställde digi packen igår i alla fall. Så man väntar ihärdigt nu.

//rillo
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/09/05 :  04:43:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Var på metallmässan i Sthlm nu i helgen och köpte in dubbelvinylen för en billig peng. Färgglatt skall det vara, en var gul, den andra orange. Har bara hunnit lyssna en gång och det gav klar mersmak. Till och med frugan sa att det lät bra. Tyckte dock att 4e sidan lät lite väl mkt schlagermetall, den var allt för soft, kanske ändrar det sig när jag lyssnat några gånger till?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/09/16 :  12:15:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag föll som en fura för denna skiva.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2007/11/10 :  19:55:29  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Packade nyss upp ett paket innehållande denna mycket vackra utgåva av Lemuria/Sirius B, från Night of the Vinyl Dead.








Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/11/11 :  13:07:35  Show Profile Send Hornta a Private Message
Är det enkelt och säkert att handla hos dem?

ser inga priser eller ngt...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2007/11/11 13:15:55
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:14:31  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Jag beställde mitt exemplar direkt från Nuclearblast i tyskland. De tar 34 euro + frakt.

www.nuclearblast.de


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/11/11 :  20:27:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har ju också beställt Lemuria /Sirius B.

Frågade skivbolagskillen om den var särskilt mastrad för vinyl - det var den inte.
Synd tycker jag för CD-versionen är ju totalt söndermastrad...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/11/12 :  09:45:01  Show Profile Send Hornta a Private Message
synd att frakten är så dyr bara, 16.5 euro :(
tok för mycket...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000