Author |
Topic  |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 10:46:19
|
Jag känner till PS Audio och liknande för anläggningen men hade tänkt förebygga lite genom att attackera källorna till skräpet.
Finns det någon enkel (billig) avstörningspryl att koppla in mellan nätet och nedsmutsare? Med nedsmutsare menar jag då kyl- frys, cirkulationspumpar, hårtork/fön, fläkt o dylikt.
Det är irriterande när slutstegen börjar surra när tjejerna drar igång hårfönen t ex. |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 11:18:46
|
En sak som man kan göra är att se till att det finns en PUS-Skena (Potensial Utjämnings Skena) monterad vid inkommande servis. Detta är krav för nybyggda hus men saknas ofta i äldre hus. Detta hindrar krypströmmar i jordning som kan påverka ljudet.
Detta är lite off topic men om du skall in i el-centralen så bör du fixa till detta. |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 11:25:36
|
Hej M2!
PS Audio!
Antingen PS Audio till både och eller den "enkla (billiga) avstörnings"/ELFA-"prylen" till både och.
, , !!!
Mvh [A*. |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 11:48:11
|
PUS-Skena (Potensial Utjämnings Skena)?
Jag har nyss bytt elcentralen till en med snabbsäkringar, ingår denna skena i centralen eller är det nåt separat som skall monteras dit?
A
Det blir hemskt dyrt med PS Audio på hårfönarna med 3 tjejer i huset så jag hade tänkt mig nån billig elfa-"pryl" för att få bort det mesta utav skräpet. Kan du rekommendera nån billig elfa-pryl som passar?
En annan fråga, är alltså nätfilter typ Ultimate outlet Voltex med flera dubbelriktade dvs förutom att filtrera inkommande el till prylen så förhindrar de även att prylen skräpar ner på nätet eller???
Jag testade Ultimate Outlet på ett slutsteg när hårfönen kördes och det är ingen skillnad på surret. Skall testa att koppla fönen i UO när jag kommer hem och se om det ger större effekt. |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 12:02:11
|
ps Kollade på fakturan för eljobbet och där nämns det en N+PE skena T opale och en fasskena 3-fas 12 moduler.
Är det en av dessa som är utjämningsskenan? |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 12:38:22
|
Detta var riktigt intresant...
Jag har ju själv samma problem Fast jag vet inte vad det är som skitar ner =((
Skall kanske prova att stänga av kyl/frys...
Det som är jobbigt är att mitt surr/brum kommer och går lite som det tycker så ibland är det helt tyst. Nu så kommer det iaf en elektriker till mig och tittar på vad man kan göra =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 12:39:36
|
En PUS-skena är en jordskena som sitter utanför el-centralen.
/Mattias
quote: Originally posted by Mikael2
PUS-Skena (Potensial Utjämnings Skena)?
Jag har nyss bytt elcentralen till en med snabbsäkringar, ingår denna skena i centralen eller är det nåt separat som skall monteras dit?
A
|
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 13:39:53
|
ps Kollade på fakturan för eljobbet och där nämns det en N+PE skena T opale och en fasskena 3-fas 12 moduler.
Är det en av dessa som är utjämningsskenan?
Nej, N är neutralledarskena dvs där nollan kopplas, PE är jordskena & T opale är förmodligen kapslingen ( märke Telemecaniqe eller MG opale ). Fasskena är det som "delar ut" faserna till automatsäkringarna.
Jag hade : 1: Kopplat anläggningens vägguttag till en egen säkring på en fas där inte kyl/frys, datorer eller centraldammsugare etc finns. 2: Köpt ett filter. Jag har själv ett Voltexfilter som jag är nöjd med. Nu kommer en mängd svar att man bör akta sig för det fabrikatet, men jag har haft 2 st i några år utan problem. Men, ju bättre anläggning, ju viktigare & mera kräsen blir man väl i valet av filter. Mitt Voltexfilter köptes pga att min badrumsarmatur ( lysrör )saknade kondensator, så det knäppte rejält i datorerna ( samma fas ) när det tändes & släktes. Nätfiltret sattes till hifin på bottenvåningen ( fortfarande samma fas ) & vips försvann knäppningarna i datorerna. Ljudförändringar har jag inte hört men jag har inte heller provat (f/e).
Vad gällande potentialutjämningsskena har jag ingen erfarenhet, men jag läste min elbehörighet i slutet av 90talet utan att komma i kontakt med det kravet. ( Dock i djurstallar samt dagis etc. ) Mvh
|
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 19:52:10
|
vad menar du med att slutstegen surrar, kommer det ett surr från själva stegen eller påverkas signalen till högtalarna? |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 20:22:00
|
Själva slutstegen surrar, inget surr i högtalarna. |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 20:53:16
|
Likström brukar ge surr från trafon.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 21:38:16
|
quote: Originally posted by erik
Likström brukar ge surr från trafon.
/Erik
hur löser man en sådan sak ???
???
//jonas |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 10:33:03
|
alltså det skall väl inte vara någon likstörm ??
//jonas |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 11:48:15
|
säg till tjejerna att håret slits och att det blir mycket mer glänsande och voluminöst om de kammar det torrt... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 09:24:01
|
Tjejerna lyssnar inte på det örat
Hittade den värsta störkällan igår kväll, vilken lättnad. Frugan har dragit igång luftfuktaren i sovrummet och den stör hemskt mycket på elnätet.
Kopplade in mitt Ultimate Outlet på den och oljudet försvann i slutstegen  
UO hade ingen effekt vid slutstegen på just denna störning men vid källan till eländet är den grymt bra 
Jag tror att jag har en dynamitgubbe från Clou liggande som jag skall testa också, det blir en dyr hårfön annars om det skall till ett UO för att tysta den  |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 09:30:49
|
Nu ligger man på golvet och kippar efter luft, tänk småtjejernas förklaring till kompisarna varför fönen måste anslutas till lådorna men inte locktången.... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:25:24
|
Tjejerna lyssnar inte på det örat
Hittade den värsta störkällan igår kväll, vilken lättnad. Frugan har dragit igång luftfuktaren i sovrummet och den stör hemskt mycket på elnätet.
Kopplade in mitt Ultimate Outlet på den och oljudet försvann i slutstegen  
UO hade ingen effekt vid slutstegen på just denna störning men vid källan till eländet är den grymt bra 
Jag tror att jag har en dynamitgubbe från Clou liggande som jag skall testa också, det blir en dyr hårfön annars om det skall till ett UO för att tysta den 
Så detta betyder att du inte längre har surr i dina steg ???
Jag har precis samma strul och stör mig otroligt på det. Mitt strul är inte där helatiden iofs. Nu så skall en elektriker komma hem till mig och kika. Vad skall jag be honom kolla så jag löser detta problemet ???
Jag har inte superkoll på el =(((
//jonas |
 |
|
PatrikM
Member

85 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:41:28
|
Jag har också surr i steget det är extremt jobbigt trodde det var något fel på det, men det verkar ju vara fler som har det problemet.
Vad är enklaste/billigaste lösningen? |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 14:45:32
|
Sladd, det är inte lätt att förklara  
Jag vet inte om det finns några billiga/enkla lösningar om du vill ha perfekt störningsfri el.
Alternativen är Terminator, PS Audio, Exact Power med flera som genererar ny ström och ingen av dessa kan sägas vara billig och enkel. På elfa har jag sett en del avstörningstrafos och nätfilter men vet inte hur bra dessa är.
Jag rekommenderar också att ni läser neriks recension av Powerware UPS http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1087
|
 |
|
|
Topic  |
|