Kompisen har köpt ny stol till vardagsrummet. Han hittade samtidigt i längenheten ett par avlånga bruna insekter som han misstänkte kom ifrån stolen. Nu blev han nyfiken på vad det skulle kunna vara. Finns det någon entomolog här?
En bild hade ju varit bra men nu får jag beskriva istället:
Ungefär lika lång som en tvestjärt Brun med rödaktiga ben 6 ben Vingar (ett par) som främst ser genomskinliga ut Ett "spjut" längst bak vid rumpan
Jag som inte kan nåt om insekter gissade på nån sorts stekel först men den ser mer tvestjärts-lik ut, fast utan "skalbaggekänslan" coh med vingar
(Kollade under stolen och själva mekanismen (recliner) var byggd i Kina)
Bevaka stolen fortsättningsvis och se om det blir små spånhögar under den. Kanske underlättar om man lägger ut lite vita pappersark under stolen. Det kan ju handla om någon insekt som lagt ägg i virket eller stoppningen och när omgivningsbetingelserna nu blivit rätt så borrar de sig ut. Har varit med om en liknande sak med trästatyetter från sydafrika. Leta efter "utgångshål" i virket.
Det låter ju onekligen som en stekel av något slag med äggläggningsrör längst bak.
"Ungefär lika lång som en tvestjärt Brun med rödaktiga ben 6 ben Vingar (ett par) som främst ser genomskinliga ut Ett "spjut" längst bak vid rumpan
Alla insekter har sex ben Bör vara ett par vingar dvs fyra st. Dom kanske var hopfällda ? Då det finns över 7000 olika steklar i Sverige (många kan ju visserligen direkt väljas bort som myror getingar mm)plus att man i detta fallet eventuellt får räkna med att det kan vara en kinesisk stekel, blir det nog svårt att artbestämma den på din något kortfattade beskrivning. Så tag gärna en bild så löser vi nog detta. Kan ju vara vetenskapligt intressant om vi fått in någon parasiterande kinesisk stekel som lägger ägg i hjärnorna på intet ont anande audiofiler (har pluggat entomologi på universitetet en gång i forntiden även om jag var duktigare på systematisk botanik och mikrobiologi)
Jag har tragiska nyheter - Greta och Lisabell (som dottern i familjen döpt dem till) har avlidit. De tog troligen kål på varandra. Någon lit de parade för kameran går inte att få till stånd då de redan fått en "sjömansbegravning" i badrummet