Author |
Topic  |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 23:03:23
|
slarva inte med omröring och ventilation, köp inte förgamla produkter och mät härdaren noga!
men det var knappast det du ville veta?
Ska du göra sand/gumiblandad sandwich? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 23:07:49
|
Det är giftigt så var noga med handskar och ventilation. Ska du göra sand/gummiblandad sandwich? |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 23:22:23
|
Var försiktig. Ska du göra sand/gummiblandad sandwich ? |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 23:31:15
|
Skumt... I:'Ska du göra sand/gumiblandad sandwich?' D:'Ska du göra sand/gumiblandad sandwich?' M:'Ska du göra sand/gumiblandad sandwich?'
Echoooooo!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 12:59:38
|
Jag har jobbat en del med Epoxy för båtbyggen.
Omrörning och noggrannhet i uppmätning är mkt viktigt.
Mvh, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 20:33:12
|
Det är lätt att få bra ytfinish. Materialet är helt dött och varken rör sig eller sätter sig om man armerar med tex glasfiber. Om man bara målar epoxy på ett material som rör sig så spricker epoxyn.
Var noga med att använda handskar. Epoxy är MYCKET allergiframkallande.
Använd engångsverktyg och tex. gammal glasslåda att blanda i. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 20:37:29
|
quote: Skumt... I:'Ska du göra sand/gumiblandad sandwich?' D:'Ska du göra sand/gumiblandad sandwich?' M:'Ska du göra sand/gumiblandad sandwich
Jag kunde inte hålla mig då dom två ovanstpende hade frågat samma sak , dessutom var jag naturligtvis nyfiken på i fall så var fallet.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 20:53:16
|
quote: Det är lätt att få bra ytfinish.
Nja, det håller jag inte helt med om. Man bör inte använda Epoxi i ytskikt eller i stället för Lack. Epoxi gulnar av UV så man bör ha någon typ av UVskydd ovanpå om man vill bibehålla epoxins genomskinlighet och ljusa färg. Till ytor är det bättre att använda någon tvåkomponentlack typ International's Perfection.
quote: Var noga med att använda handskar. Epoxy är MYCKET allergiframkallande.
OBS!!!!! MYCKET VIKTIGT vid hanterande av epoxi.
Om man inte har handskar på sig så känner man en svag smak i munnen efter ett tag, jag tycker att det smakar mandel. Och har man haft en sådan upplevelse så passar man sig i fortsättningen, giftiga prylar det där!
quote: Använd engångsverktyg och tex. gammal glasslåda att blanda i.
Bra råd. Man väger sina ingridienser på brevvåg eller dyl för att uppnå rätt blandningsförhållande och jag brukar ha två burkar, en som man häller grundkomponenterna och blandar i. Man måste blanda väldigt ordentligt för är det inte blandat så härdar det inte. När jag tycker att jag blandat klart häller jag över satsen i en annan bunke och blandar igen. På det viset så slipper jag dra med oblandat material in i arbete. Oblandad epoxi är inget rolig .
En kompis har en kölhalva som är "halvmjuk" fortfarande efter 2 år... Tack och lov är det inte ett av mina byggen....
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 00:24:06
|
Först grovt sandpapper, sen sprayspackel, sen fint sandpapper, sen sprayspackel, sen fint våtslippapper, sen kulör, sen fint våtslippapper, sen klarlack sen fint våtslippapper, sen klarlack. Upprepa slipning och klarlackning så många gånger som du orkar...
lacka i tunna men täckande skickt, följ färgtillverkarens anvisning och tider mellan lager osv.
Självklara saker är god ventilation, och dammfritt rum vid lackning. Många lager klarlack ger en djävulsk glans och djup :) |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
|
Topic  |
|