Hejsan forumet! Såg en annons på tradera angående en 2*15 volts trafo på 50 VA och tänkte att den kanske man skulle para ihop med två st LM1875 till en liten liten stärkare. Är det ens att tänka på eller kommer trafon inte orka me? Jag förväntar mig inga monstervolymer men lagom...
njae det e ju inte det, men det kommer ju låta iaf. Funderar dock på om dom lm3875 chip jag redan har kanske också kan funka. Klart dom också kommer spela men kommer dom "dra för mycket"? Måste jag säkra av på sekundärsidan för att inte skada trafon?
Såg att samma person hade en annons på en 2x9V ringkärna. Han hade angivit den till 100VA men efter lite detektivarbete kom jag fram till att det är per lindning, alltså ligger den troligtvis på 200VA. Jag skulle nog hellre ta den och seriekoppla till 1x18V. Du kommer behöva mer muskler än 50VA imao. Samma pris var det också som för den du tittade på.
För att skydda trafon så ska du säkra av på primärsidan, på sekundärsidan är väl mest för att inte elda upp ditt chip :)
Blir ingen skillnad på likriktningsdelen förutom att du inte ansluter något till ena växelströmskontakten på likriktarbryggan. Om du använder dioder för att likrikta så blir snarare kretsen mindre.
EDIT: Vet inte om jag satt i min egen värld förut men givetvis så är det helvågslikriktning med spänningsdubblare jag pratar om. Du hade givetvis rätt att med halvvågslikriktning så får du bara ut + och neutral.