HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Enkelt rumsakustikvertyg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/06 :  11:54:39  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Vet att jag hade en länk till en enkel simulator on-line för att se var man hade sina största problem och hur de kan dämpas med hjälp av lite olika insatser, men de funkar inte längre. Någon som har någon bra länk att dela med sig?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:24:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hittade ett här:
http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

En peak på 20dB vid ca 45Hz, 60, 80, 100..., +5dB i rummet (ca) jämfört fritt fält, efterklangstid på 1.2s vid 60Hz, kommer ner under 0.5s först vid 1kHz. Undrar om det kan vara riktigt, men jag gissar att nakna betongrum med mycket fönster inte är det bästa rummet..... Skall leta vidare och se om man kan hitta något program där man också ser effekterna av att stoppa in lite olika dämpare och tube-traps. Har ett hörn där jag kan ställa en 45cm diameter 2m hög tubetrapp. En vägg där jag tänkt hänga upp en dämptavla cirka 1.2X2.5m stor, kanske 7cm tjock fylld med någon isolering bakom soffan (som står så huvudet är ca 30cm från väggen). Vill gärna veta hur det påverkar innan man köper prylar för massor av pengar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:04:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://bildarkiv.hififorum.nu/bjorn-ola/tubetraps/rumsresonanser.xls

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/07 :  09:34:03  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tack Björn. Inte lätt att göra något åt lågfrekventa problem...... Hur tolkar man gain och noder? Efterklangen behöver ju komma ner, men behöver man bara se till att gainet är samma över frekvensregistret? Tittade lite som hastigast igår, och det var 2 gain, ett på 0.3dB (svarta siffror) och de andra fick jag till -7.4dB har jag för mig, rätt jämnt för alla. Hur nära behöver man komma med efterklang över registret? Inte lätt att få ner basen och samtidigt inte döda toppen helt (tror att basregistret var nere på 0.6s, diskant på 0.3s. Är det illa?)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2007/03/07 09:34:45
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:18:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller rumsdämpningen så handlar det om dämpning i efterklangsfältet. Ljudet direkt från högtalarna påverkas inte. Därför skall man inte ta dB-siffrorna som det man kommer att uppleva utan se det som ett sätt att se om man har någorlunda jämn dämpning. Det korresponderar också med efterklangstiden.
0,3 s är ett bra värde. 0,6 är väl inte så illa i basen heller. Men jag har ingen större erfarenhet av det här och är ingen akustiker.
Jag gjorde excelbladet när jag läste lite akustik hemma.
Det man kan få uppfattning om är om rumsresonanser klumpar ihop sig och blir ett problem och vid vilka frekvenser.
Det är väl det som kan ge problem i basen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:20:05  Show Profile Send classe a Private Message
en till o kolla på
http://www.fastaudio.com/INT/rechenservice.html

18 ska de va.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:37:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet med "enkla" program är att det nästan garanterat inte räcker till för att göra kvantitativa beräkningar. De fungerar utmärkt om man bara vill få en uppfattning om hur det står still, men de duger inte alls för att beräkan exakt vilka frekvenser man har resonanser i ett verkligt rum (om inte rummet är rektangulärt och saknar inredning).
Det är kanske inte något problem om man tänker skaffa bredbandiga absorbenter, men att ex. börja handla/bygga Helmholz-resonatorer baserat på resultaten är en dålig idé då de ofta har ett högt Q-värde (dvs de är bara "verksama" över en väldigt snävt frekvensband, några få Hz).

Vill man räkna "på riktigt" så måste det till FEM osv plus att alla möbler och liknande på modelleras men det är knappast mödan värt om man inte designar ex. en ny konserthall.
För ett befintligt rum så är det således i praktiken bäst att mäta upp det INNAN man börjar greja,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000