Author |
Topic  |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 22:40:43
|
Carlsson?
 Nej, Oskar!
 Märklig elementplacering (disk/mellan)
 A-ha
 Snyggt jobbat! :-(
 Proffs
 Snyggt jobbat :-)
 Dahlqvist var bättre förr
 Bose?
 Ethera!
 Stiligt! :-) Bongo?
 Usch!
 Overkill
 Tja...
 W
 V
 Finne
 :-)
 Mera trä
 ???
 B
 &
 W
The End |
sound pollution |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 22:55:59
|
Mina högtalare , i rum

|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 22:57:33
|
quote: Originally posted by celef
Finne
 :-)

Fine!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 23:18:28
|
Ser direkt att bongotrumman och pantburken skulle låta skräp i mina öron- för mycket 500-2000, blä!
quote: Märklig elementplacering (disk/mellan)
Ja, vissa verkar ha missat poängen med vertikal elementplacering. Man vänder inte en av få riktigt designade centerkanaler vertikalt. Hur tänker dom? Ska man sitta i ett skruvstäd och lyssna eller?
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 23:22:24
|
I NHT-fallet så bör det funka utmärkt som center...
Stående upp så är de gjorda för att ge en loobing åt ljudet (pss som du har föreslagit Celef!) åt lyssningspositionen. Kan man väl leva med även om det hade varit vettigare att göra högtalarna för invinkling (som de gjorde tidigare). |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 23:35:26
|
quote: Originally posted by Nagref
I NHT-fallet så bör det funka utmärkt som center...
Stående upp så är de gjorda för att ge en loobing åt ljudet (pss som du har föreslagit Celef!) åt lyssningspositionen. Kan man väl leva med även om det hade varit vettigare att göra högtalarna för invinkling (som de gjorde tidigare).
Som center ja, men horisontellt i så fall.
Jag ser ingen poäng med att loba in ljudet. Det som händer är ju att frekvenskurvan får en svacka i mellanregistret om man inte sitter precis i mitten, samt att man försämrar stereoperspektivet var man än sitter. När elementen sitter i sidled så får höga och mellan frekvenser olika riktning, kanske inte så mycket men iaf. |
Edited by - marens on 2002/11/26 23:38:32 |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 23:42:37
|
marens: Du använder samma argument som jag körde med själv när celef föreslog att man skulle fixa lobingen i delningsfiltret för att kunna placera högtalarna i en vägg! Jag är m a o inte omedveten om problemet!  |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 21:39:22
|
JB: Impressive! :-) Men hur ser det ut i tidsdomänen? :-o
Nagref och Marens: Man kanske skall ta å montera diskanten "45deg off-axis" relativt basen, best of both worlds! :-) Just som Ethera! Imponerande mätdata tycker iaf jag! Å Revel! Men med deras labbresurser vore allt annat skamm! Men thailänska bongotrumman och Krell väcker ju frågor! |
sound pollution |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 22:23:34
|
quote: JB: Impressive! :-) Men hur ser det ut i tidsdomänen? :-o
Precis vad jag tänkte på. +/-3dB i rum är väl ok antar jag. Men om den är transientkorrigerad efter rummet, vad händer om man flyttar mikrofonen? Borde bli helt förvridna mätningar tycker man(sämre än utan korrigering). |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 22:37:06
|
Är det bara jag som är inponerad av B&W, så bra så billigt!
johan_björklund är det en mätning på högtalaren utan korrigering?? (Att hyffsa en duglig konstruktion med en EQ till rät frekvensgång kan väl inte vara så svårt??)
Från vilken frekvens kan man räkna med att rummet börjar ge stöd? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 22:39:22
|
Celef: 45 grader off då får man ju fortfarande problem med en fix position i sidled. Krellen väcker ju, precis som du säger, frågor. Verkar inte spridningsmätningen i den översta diskanten vara lite för generös? Fast de mätningarna är kanske bara vid små avvikelser? |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 22:54:27
|
quote: Från vilken frekvens kan man räkna med att rummet börjar ge stöd?
Rent stöd börjar kring 200Hz och neråt normalt.
quote: Verkar inte spridningsmätningen i den översta diskanten vara lite för generös? Fast de mätningarna är kanske bara vid små avvikelser?
Tror det. Är så på alla högtalare. Kollade på soundstage hemsidan och det är 15 och 30 grader off axis. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 23:05:45
|
15 och 30 grader... då stämmer det ju bättre! |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
|
Dorven
Member

78 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 00:07:05
|
Möjligen på fel plats!! (eller finns på annan plats...) Men har någon en "kurva" på allas vår ProAc 2.5? |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 06:52:37
|
marens: den var go den! Not!  |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 19:18:28
|
Marens: Jag tycker det verkar finnas fler högtalare/fabrikanter som uppvisar liknande kurvor, man kanske ska ha en ny "target" när man släpper lös optimeringsprogrammet!
Dorven: Kolla ProAc's website eller Stereophile! |
sound pollution |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 19:58:20
|
quote: Originally posted by celef
Jag tycker det verkar finnas fler högtalare/fabrikanter som uppvisar liknande kurvor, man kanske ska ha en ny "target" när man släpper lös optimeringsprogrammet!
Skämtar du med mig?
Om en högtalare inte ens klarar +/-10dB så är det per definition en kass högtalare, jag bryr mig inte om hur bra någon insnöad tok tycker att den låter på hans två favoritskivor, det är fortfarande inte hifi. Dessutom så håller jag inte med, tycker de som har galna frekvenskurvor är väldigt random. Förutom att man kan se vissa mönster som man kan anta beror på en viss oförmåga/ovilja att rätta till vanliga designproblem. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 20:28:17
|
"Skämtar du med mig?"
Ja visst gjorde jag det! Dock tycker jag mig se mönster i nivåhöjning runt 500-1k på flertalet högtalare. |
sound pollution |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 20:41:55
|
quote: Dock tycker jag mig se mönster i nivåhöjning runt 500-1k på flertalet högtalare.
Jo, en del verkar gilla det. Själv tycker jag det låter hemskt.
Man skulle kunna tro att det beror på att de inte är baffelstegskompenserade utan har en för liten spole. Sen har folk lärt sig lyssna så.
quote: Ja visst gjorde jag det!
Du måste använda ironismilen annars blir man ju orolig. |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 20:55:38
|
quote: Är det bara jag som är inponerad av B&W, så bra så billigt!
Jo jag B&W är duktiga  |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
Topic  |
|