Nu är det så att vår bindningstid snart är över med Felia. Och jag letar efter ett alternativ till att byta leverantör.
Därav kommer några små frågor.
Vad är det för skillnad på att ha en dynamisk IP adress mot en statisk? Jad vet redan skillnaden på orden, jag undrar bara om det blir en skillnad på hur internet beter sig. (fördelar och nackdelar)
Är det någon som har erfarenhet av tdc, hur är dom att hålls med?
Det är väl dom frågorna jag har... Tacksam för svar.
Statisk vs. dynamisk beror lite på vad du gör. Med statiskt adress har du ju samma ip-adress hela tiden vilket ju ex. är (nästan) nödvändigt om man vill kunna sätta upp en enkel server av något slag. Statisk adress kan också göra det lite enklare att sätta upp brandväggar, routers etc. Jag tycker också det är enklare att felsöka om man har en statisk adress.
Så svaret är statisk alltid är bättre än dynamisk, fast för "normalanvändaren" som bara surfar så spelar det oftast ingen större roll.
Glömde påpeka en sak. begreppen "statisk" och "dynamisk" används också när man konfigurerar förbindelsen vilket kan vara lite förvirrande "Statisk" innebär då att man själv skriver in en permanent adress någonstans medan "dynamisk" innebär att man tilldelas en adress av servern via DHCP. Men det vanligaste numera är att man använder DHCP ÄVEN man har en statisk adress, då tilldelas man SAMMA adress varje gång man kopplas upp.
det andra du skrev visste jag. Det första verkar det som om det är större nytta med en statisk IP.
Någon som har en aning om hur TDC är? bra/dålig service? Jobbiga att hålls med? Är dom någonting att välja? Det verkar som om dom har ett av dom billigare alternativen i alla fall.