Mina DIY läter mkt bra , men jag har ännu inte fått rätt på basen eftersom det brummar eller får möbler etc vibrera.
Jag har kommit fram till att:
-det kan vara sk room mode problem, dvs rummet svänger med i 30-80hz - högtalarna är helt fel avstämmda
Min interna volym är ca 30 liter inkl allt, och Fb är 35 till 38.
a) Var hittar jag ett L-format basreflexrör i Sverige? Tips på inköpsställen? Bör vara ca 65mm yttre diameter.
b) Vad är enklaste/smartaste sättet att fylla ut avståndet mellan det för stora (80mm) hål som jag redan gjort, och det 65mm rör som skall fästas. Någon typ av hård gummimassa, eller??
Per100: Köp avrundade 3" portar från MDS. De täcker med lätthet ditt stora hål. Ett 3"srör är 75mm utvändigt men 68 invändigt och till dessa så finns det fina rörböjar hos diverse VVS-firmor. Kolla där.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Per100: Köp avrundade 3" portar från MDS. De täcker med lätthet ditt stora hål. Ett 3"srör är 75mm utvändigt men 68 invändigt och till dessa så finns det fina rörböjar hos diverse VVS-firmor. Kolla där.
Visst är portarnas ytterdiameter stor (120mm har jag för mig men då täcker de ju upp bra ett hål på 80mm, eller hur? Men allvarligt så behöver du nog göra hålet aningens större. 83mm i diameter behövs för att få plats med en 3"-port.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion