HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva-Alison Krauss & Union Station (712)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/24 :  02:08:06  Show Profile Send hal a Private Message


Alison Krauss & Union Station - Live


Genre: Country/Bluegrass
Utgiven: 2002-11-04
Format: Dubbel CD
Katalognr: PGM-RRCD-515
Längd: 25 låtar 100:29


En fantastisk live-skiva

Ibland inträffar konserter som likt dinosauriefoten i sedimentet sätter sitt avtryck i musikhistorien. Vi slår oss ner på den 8:e raden på parkett i den vackra teatern Louisville Palace i Kentucky den 29 och 30 april 2002.
En fantastisk kväll, en underbar lokal med en entusiastisk publik och professionella musiker som älskar att spela och som har roligt.
Bättre live-skiva än den här går knappast att uppbringa.
Stort tack till teknikerna och masterkillarna med Doug Sax i spetsen som skapat en sådan balans mellan publik och scen. Inspelningen har skett på ett 34 spårs SACD system (DSD) som ger en detaljerad ljudbild med ett mycket balanserat djup i återgivningen.

Inkörsport till bluegrass


Filmen "O brother, where art thou" med medföljande soundtrack och även Alison Krauss med Union Station (AKU) har fått många att öppna öronen för Bluegrass. En musikform som tidigare inte varit speciellt kommersiell och omgivits av mycket fördomar.
Vad är då bluegrass ?
Bluegrass framförs med akustiska instrument, ofta av mycket skickliga musiker. Främst används fiol, banjo, gitarrer, mandolin, dobro och bas. Ursprunget är Amerikansk folkmusik som har sina rötter främst i irländsk, skotsk eller afrikanska traditioner.
I bluegrass liksom i jazz ges stort utrymme för improvisationer och solo-framförande, ofta i kombination med stämsång.

En unik samling av enastående artister



Bale,Tyminski,Krauss,Block,Douglas

Vi har att göra med ett riktigt dreamteam av Amerikas främsta och mest respekterade musiker i genren:
Alison Krauss, började som liten spela fiol med en del utmärkelser som följd. Första skivan kom vid 16 års ålder och har sedan dess blivit 12 stycken som sålts i nära 7 miljoner exemplar.
Alison har medverkat i soundtracken till en mängd filmer bl.a "Cold Mountain", "Mona Lisa Smile" för att nämna några. Samarbetat med en mängd olika artister och erhållit 20 grammy awards, mer än någon annan kvinnlig artist. Spelar fiol och sjunger på skivan. Ganska spröd röst men sjunger med otrolig känsla och närvaro.


Dan Tyminski, född 67, spelar gitarr, mandolin och sjunger. Fick sitt riktigt stora genombrott då han lånade sin röst till George Clooney i filmen "O brother, where art thou " med låten "Man of constant sorrow". Vilket resulterade i en grammy, att lägga till högen med nio tidigare priser.
Det berättas under konserten att hans fru blev väldigt förtjust av att höra hans röst förkroppsligad i George Clooney.
En mycket respekterad artist som förekommit i en stor mängd konstellationer och samarbetat med en mängd stora artister.
Ron Block, spelar banjo och gitarr. Framstående musiker som skriver egna låtar och även gett ut egna album. Har en lång meritlista med skivor där han medverkat. Är djupt religiös vilket visar sig i hans texter som oftast har en andligt innehåll.
Har skrivit två av låtarna på skivan.
Jerry Douglas, en av världens främsta dobro-musiker. Har förutom sina egna skivor, medverkat på över 1.600 album ! Har erhållit 9 grammy awards och andra utmärkelser. En Jimi Hendrix på dobro. En dobro ställer höga krav både på inspelningen, och hifi-anläggningen för att den skall låta njutbar och med "kroppslig" klang. På denna skivan, har man möjlighet att få höra exakt hur en äkta dobro låter när den spelas av en mästare.
Barry Bales, spelar bas och sjunger. Varit medlem i AKUS sedan 1990. Meriterad pristagare som anlitas flitigt av andra artister.
Larry Atamanuik, inlånad trummis från Kanada. Mest känd för sitt samarbete med Emmylou Harris. På frågan om hur det kändes att spela när Alison sjunger svarade han: It´s Zen.

Alison, Douglas och Bales medverkade på skivan Little sparrow. Dolly Partons bästa skiva enligt min mening. Den kom ut 2001 och fick lysande recensioner.




Låtarna

Konserten startar med låten Let me touch you for a while. Titeln borde vara Let us touch you for a while med tanke på vad dom levererar under konserten. Alison Krauss röst är änglalik i de lugnare låtarna som varvas med ett par genuina bluegrass låtar som visar deras instrumentella begåvning. Samspelet mellan musikerna är klockrent och ett bevis på deras flitiga turnerande. I en av mina favoritlåtar, Ghost in this house, är stämsången så finstämd och avvägd att man kan höra en knappnål falla. I kontrast till I am a man of constant sorrow där publiken klappar under hela låten för att slutligen ge stående ovationer.
Alla musikerna får under konserten möjligheter att briljera på sina instrument, inte minst Jerry Douglas på dobron.
En låt Down to the river to pray är inte inspelad under konserten och har sämre inspelningskvalitet. Den kom med antagligen för att den var med på "O brother, where art thou". Då sjöng Alison den ihop med Emmylou Harris och Gillian Welsh. Welsh som bidragit med låten New favorite, en annan låt med skön stämning inte minst tack vare Larry på trummor.

Bättre än så här blir det inte. En fantastisk skiva på alla sätt. För att citera Larry Atamanuik:

It´s Zen.



Konserten finns utgiven på CD, SACD, LP och en DVD med mycket extramaterial. På DVD:n finns allt mellansnack med, vilket visar vilken god stämning det är mellan bandmedlemmarna. Allt snack verkar vara improviserat och det verkar som dom har riktigt roligt, vilket smittar av sig till publiken. Intervjuer med alla bandmedlemmarna finns också med som bonusmaterial.
------------


Den 3:e april släpper Alison Krauss en ny skiva !




Skivan heter: A hundred miles or more : A collection och innehåller elva tidigare utgivna favoriter men även fem nya sånger.

Nya skivan, här !


AKUS officiella hemsida, där man kan hitta mycket information och titta på flera videor:
http://www.alisonkrauss.com
Jerry Douglas hemsida:
www.jerrydouglas.com
Ron Blocks hemsida
www.ronblock.com
Alison Krauss feat. Brad Paisley
Video / Whiskey Lullaby



O brother, where art thou ? En film jag rekommenderar.




Soundtracket till filmen.



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/04/06 15:35:44

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/24 :  10:42:49  Show Profile Send boombox a Private Message
Bra recension! Kan bara hålla med. Kanonskiva med grym närvaro.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/24 :  12:12:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Grym platta! Ren och skär livsglädje inbakat i lite svart eller silverfärgad plast!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2007/03/24 :  12:57:58  Show Profile Send traveller a Private Message
Underbar skiva med suveräna musiker.

» Min anläggning
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/24 :  16:19:07  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag rekommenderar också DVDn, härlig lyssning och man SER hur roligt de har på scen.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/03/24 :  18:34:51  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har MOFI vinylen, jag kan bara varmast rekommendera den.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/24 :  18:49:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ojdå, då får man lägga beställning på den med...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:29:21  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag fick en annan platta av dem i julklapp av min fru. På mobile fidelity vinyl! Den är så bra att jag började gråta. Jag älskar min fru. Och Allison Krauss.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:26:49  Show Profile Send hal a Private Message
"Jag älskar min fru. Och Allison Krauss."

Mellan låt 3 och fyra på skivan:

- I love you Alison ! (en man ropar från publiken)

- I love you more ! (replik från en annan i publiken)

- This is not a race (Tyminski från scen )

Alla garvar

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/03/24 23:33:07
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:37:50  Show Profile Send Amatören a Private Message
Kan bara instämma i att denna platta är en av de bästa, om inte den bästa, med detta spelglada och trevliga gäng!
Missa för allt i världen inte "When you say nothing at all", får originalet att låta som en blek kopia...vilken känsla, tårarna rinner på en förhärdad viking!
DTS-spåret är helt suveränt, KÖP!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2007/03/25 :  14:21:25  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Köpte CDn "Forget about it" för ett taqg sedan och den är ju riktigt trevli så jag får nog ta och beställa den där DVDn. 192 spänn på cd-wow är ju överkomligt

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/25 :  16:54:32  Show Profile Send hal a Private Message
Den DVD:n lär du inte bli missnöjd med Fisherking.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/26 :  00:02:38  Show Profile Send CC a Private Message
En av mina mest spelade dvd-konserter! Sanslöst bra!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/26 :  07:45:49  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har sneglat en tid på denna skivan så nu hamnar den i "att köpa-högen".

Tack för hjälpen.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/03/26 :  17:26:18  Show Profile Send om.s a Private Message
Nydelig skive!!!!......



denne kom slik i hus for noen uker siden, og venter bare på den rette anledningen å sprettes, kan også anbefale:

- So long, So wrong (MoFi 180 gr vinyl)
- New favorite
- Lonely runs both ways

Fantastisk god musikk og stemme på den damen.....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/26 :  22:12:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Var på konserten i London för några år sen, helt underbart !!!

Men för att fräscha upp minnet så blir det cdn hemma...

Men klar favorit är MoFi vinylen som många här redan nämt.

Det tog MoFi 2 år att få till utgåvan, allt för att den skulle bli så bra som man önskade !!
Skivan är nog bland det bästa livalster jag hört på senare tid, sen är musiken och de otroligt sammanspelata musikerna en fröjd att njuta av !!

I Vegas på CES så fick jag mitt demoex av MoFi och vi sprang genast över till Chris på Signals-SuperFi och slängde på den på Continuum Criterion över Berning förstärkeri, stereovox kablar och ett par Peak Conslut El Diablo, allt uppställt på Stillpoints...

Behöver jag berätta att vi nästan fick tårar i ögonen ?!?


Edited by - MartinH on 2007/03/26 22:13:55
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/03/26 :  22:31:18  Show Profile Send esl a Private Message
SÅg/hörde DVD´n hemma hos Bernt Jansson, tror det var AndersS som hade med den... GRYMT bra var det!!
Dahlbergbandare och dipolbasar och OTL hehe

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/27 :  20:32:22  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Så där ja, då har man beställt Live-DVD:n då.... skall bli kul att se hur den är...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:03:57  Show Profile Send pix a Private Message
Bra recension hal !
Vill instämma.
Bra musikaliskt, såväl som inspelningsmässigt !
Har ej hört SACD eller vinyl då jag bara har den på CD (Rounder).
Men även denna håller hög klass.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/28 :  07:59:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Har nu lagt en beställning på SACD-varianten.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/01 :  02:10:36  Show Profile Send hal a Private Message
Kul att så många tycker om skivan och dvd:n.

"Så där ja, då har man beställt Live-DVD:n då.... skall bli kul att se hur den är..."
Vad tyckte du, mattiasa ?

Skall köpa nya skivan nu i veckan och återkommer med en rapport.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/04/01 :  03:15:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har en av deras nyare skivor "Lonely runs ´boths ways" som är riktigt bra musikaliskt men ett par av texterna lider tyvärr -som så många andra skivor i genren- av akut patriotism vilket irriterar mig så pass mycket att jag inte kan fokusera på musiken när jag lyssnar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000