Jag har försökt hitta hållbara och roliga leksaksbilar till mina barn men det säljs ju bara skräp nu som håller 3 dagar - 2 månader. Ungarna hinner fästa sig vid leksaken så det blir en massa avsked... De bilar som mina barn fortsätter att leka med är de bilar jag hade som liten (från 70-talet). Tyvärr är det bara 2 kvar.
Förr fanns ett gäng kvalitetsmärken och nu kommer jag inte ihåg vad de hette men jag har tidigare försökt söka efter de här märkena men det var inte helt lätt att hitta ställen att handla på. De får gärna kosta mer än 20 spänn som skräpet på Toys´r us och BR kostar, bara det är bättre kvalitet. Internetföretag? Mina affärer i Västerås har i alla fall inga bra bilar.
Vox: Jag har kollat på Zetterlunds men de har samma sortiment som leksakskedjorna. Precis - Corgi var ett av de märkena jag tänkte på. Matchbox var det andra.
Meridian: Det är nog ett bra tips men jag har redan hittat robusta och bra stora plastleksaker - Little Tikes med serien "Rugged Riggz" - riktigt välbyggda grejer med livstids garanti. Nu var jag mer ute efter småbilar...
Tack Vox. Jag hittade den där siten när jag surfade runt. 200 spänn i frakt - då får jag passa på att köpa många bilar på en gång Dinky Toys - jovisst, det kommer jag också ihåg. Det verkar som om det var någon serie i Matchbox kollektion. Deras hemsida tycker jag visar på att de bytt inriktning mot lite allt möjligt.
edit: Ja, min brandbil (Matchbox) från tidigt 70-tal håller än idag. Verkar vara tjockare gods, bättre hjulupphängning och kraftigare konstruktion i största allmänhet. Äldsta sonen har redan avverkat 2-3 nutida liknande brandbilar med en förväntad livslängd på max 2 mån Min gamla rullar lika fint som förr utan att stegen eller nåt annat lossnar på den.
Kan ju mycket väl vara så att Matchbox köpt Dinky Toys-märket någon gång genom åren. Erkänner att jag inte följt denna marknad sedan slutet av 60-talet - förutom en period i under 90-talet. Men då kom jag enbart fram till samma resultat som du Roq...
Lite offtopic men.....när jag var liten fick jag en påse Corgi och Dinky Toys bilar av min pappa som han haft när han var liten. Igår lämnade jag över samma påse till min grabb på 2 år. Snacka om att kvalitén var bättre förr....
Mitt minne av Tekno var att de var tjusigare än Dinky Toys - men inte alls lika robusta. Dinky Toys var gjorda för sandlådan medan Tekno fick hålla sig innomhus. Corgi Toys låg i ett mellanläge.