Author |
Topic  |
|
silvestro
Member

122 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 23:14:39
|
Jag ett par Mårten Design högtalare som tar in min frus TV kanaler från nästa rum intill. Hon är hörsel skadade och använder ett magnetiskt slinga i TV rum men inte i HiFi rummet. Är det något att göra???? |
Edited by - silvestro on 2002/11/27 23:15:17 |
|
Comus
Member

321 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 09:42:05
|
Det måste vara tungt, få in rapport i värsta finliret. Det måste ju gå att skärma av mellanväggen på något sätt, så att inte signalen inte komer igenom. Nu känner jag ju inte till dina högtalare men helt olösligt skall det väl inte vara att åtgärda detta problem. Hörs det lika mycket vart du än placerar högtalarna i rummet, typ motsatta väggen?
Mvh / |
Comus |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 09:49:06
|
quote: Originally posted by silvestro
Jag ett par Mårten Design högtalare som tar in min frus TV kanaler från nästa rum intill. Hon är hörsel skadade och använder ett magnetiskt slinga i TV rum men inte i HiFi rummet. Är det något att göra????
Är ditt kablage separerat från vartannat? Aka.. ligger strömkablar och linje/högtkablage i en stor röra? Testa att lägga strömkablarna ifrån varandra till att börja med.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 10:10:48
|
Jag ett par Mårten Design högtalare som tar in min frus TV kanaler från nästa rum intill. Hon är hörsel skadade och använder ett magnetiskt slinga i TV rum men inte i HiFi rummet. Är det något att göra????
Hej Silvestro, 1. prova med att använda skärmad högtalarkabel. Billig är väl Supra Ply 3.4S, dyrare (= bättre?) vet jag ej. Skärmen anslutes vid förstärkarens minuspol(?), ej säker fråga försäljaren. Använd inte högtalarkabel som har ledarna långt separerade från varandra. Finns även twinax-kabel på Elfa. 2. Du kan kika inuti högtalarna också och kolla hur kablaget ser ut. Eventuellt kan du snurra ihop ledarna. Eller så ringer du Mårten Design först och frågar hur det ser ut inuti, det är nog det bästa att börja med. I värsta behövs det skärmade högtalarkablar även inuti högtalaren. Jag tycker dock att man i minsta mån ska in och ändra i en färdig konstruktion. 3. Kolla även småsignalkablaget, använd alltid skärmade kablar. Undvik då "flätade" signalkablar.
Jag är ej säker på att detta löser dina problem men är värt att provas.
Hälsningar Johan Lindroos |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 11:17:56
|
Kan det verkligen vara så att signalen kommer in på högtalarkablarna? Om du slår av strömmen till din stereoförstärkaren, fortsätter det då att låta i högtalaren? Låter snarare som ett förstärkar problem eller att du har dåligt skärmade signalkablar än ett högtalarproblem. Har hört talas om att om man bor riktigt nära 100000 watts sändare så kan sådana problem uppstå så att spisplattor börjar spela och tala men här är det väl frågan om milliwatt. Också om man har en dåligt skärmad grammofonkabel så kan man höra "ryssarna" i högtalarna på kvällarna. Jag har monterat en hörslinga och den sände på så låg frekvens som drygt 60 khz och det är ju inom bandbredden på de flesta förstärkare.
|
S |
 |
|
silvestro
Member

122 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 11:39:25
|
Tack för alla svar! Jag har Exposure XIX försteg och Exposure Super XVIII slutsteg som är av mycket hög klass. Högtalarekabel är Nordost Red Dawn biwire. Vissa pratar om skärmade kabel, hur är Red Dawn i det sammanhanget? |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 11:46:06
|
Tänk på mig då som får in P3 genom amalgamfyllningarna i tänderna! Värsta skvalet! 
/lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 17:34:48
|
Tack för alla svar! Jag har Exposure XIX försteg och Exposure Super XVIII slutsteg som är av mycket hög klass. Högtalarekabel är Nordost Red Dawn biwire. Vissa pratar om skärmade kabel, hur är Red Dawn i det sammanhanget?
Red dawn har ju ganska långt mellan ledarbanorna vilket gör att den är känsligare för induktion. Du kommer väl ihåg laborationerna på högstadiet när du juckade med en magnet i ett spolgap och en mätare gav utslag? Mycket kul tyckte man att det var... Det som kan tänkas hända är att det elektromagnatiska fältet från hörselslingan inducerar ström mellan dina högtalarledare. Då kan det vara bra med en kabel som har låg induktans dvs tätt mellan ledarna.
Hypotetisk skulle även impedansanpassning mellan slusteget och högtalarna vid ultraljudsfrekvenser kunna inverka så att den blir känsligare för instrålning, i kombination med valet av högtalarkabel.
Du kan prova att ställa slusteget extremt nära en högtalare och koppla in den med an lampsladd. Försvinner problemen då är det högtalarkablarnas fel. Om det inte försvinner bör du undersöka kablaget inne i högtalarna, som jag skrev ovan.
Hypotetiskt skulle det också kunna bero på att förstärkarna är känsliga för instrålning, och inte kablarnas fel.
För övrigt har inte Red dawn någon skärm.
Det är bara att börja leta!
/Johan Lindroos |
 |
|
|
Topic  |
|