HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Varför jag gillar att lyssna på jazz.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/04/05 :  10:35:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag växte upp i ett mycket musikfattigt hem och den musik som man händelsevis kom i kontakt med var på radio. Radiotjänst sände bara på en kanal som var på mellanvåg. Ny musik(Schlager)kom man i kontakt genom min äldre systers schlagerhäften eller man skulle kunna kalla dom för skillingtryck, men jag tror att dom kostade 50 öre. En kamrat vars mycket äldre bror och som jobbade köpte en grammofonmöbel med en Garrard växlare och radio inbyggd. Jag var uppe hos dom och såg alla vinyl lp-skivorna som var minst ett femtiotal. Imponerande tyckte jag som aldrig tidigare sett så många lp-skivor som jag inte heller knappt visste vad det var förnågot. Den här brodern blev den som först köpte en stereo på hösten 1958 då man försökte lansera stereo i Sverige. Det var häftigt att höra och den musik i stereo som fanns då och faktiskt ganska länge var mest klassiskmusik och tysk underhållningsmusik typ storbands jazz. Den tidens pop fanns inte i stereo och man trodde åtminstone här i Sverige att stereo aldrig kommer att slåigenom. Folk vill inte ha två högtalare i sina vardagsrum. Ja det var här som mitt stora intresse för musik och inspelningar väcktes ..... jäkla Tommie det var hans fel allt sammans. Sedan när jag hade mina egna pengar så köpte jag min första stereo och en lp i veckan c:a 50-60 skivor om året och det var mest storband. På 60-talet fanns det en butik på Drottninggatan i Stockholm som hette Samson och där köpte jag varje månad en Schwan katalog med alla i Amerikat utgivna LP-skivor.Jag beställde mångs skivor genom Samson och allt skulle ju nu vara inspelat i stereo. Nu sitter jag här med c:a 1600 lp-skivor och en massa skivkataloger som är både svenska och utländska och som jag nu kan titta i och prickaför skivor som sedan länge inte längre finns att köpa. Nej jag är inte nostalgisk men det var alltså så allt började för mig. Man ska inte heller glömma bort att mina föräldrars generation inte heller verkade vara intresserade av musik och definitivt inte av musik i stereå.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/05 :  10:45:06  Show Profile Send B-200 a Private Message
wow.
Trevlig historia, kul att jag som läsare kan ta del av din historia och det tackar jag för.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:02:15  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Eftersom jag inte har lyckats hälsa på dig ännu; får man önska några foton på anläggningen och skivorna, som aptitretare?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:56:42  Show Profile Send shaft a Private Message
gcs,
Jag känner igen en del av det här när det kommer till min farsa (född -39). Lysande att du sitter på så många LP! Farsan har ju en del skivor med Jazz + Klassikt, men han lånade också gärna vax och spelade in på (sakta förruttnande) Rullband. Snacka om miss! En original-LP är ju toppen att ha idag både ljudmässigt och värdemässigt om den är i bra skick.
Vilken jazz lyssnar du på? Pratar vi Count Basie på Roulette eller?
/Shaft
PS Några foton på skivorna skulle vara kul ;-) Folk plåtar mest sina burkar, när det egentligen är samlingarna som är intressanta....
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/04/05 :  12:16:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Fotografera kan jag ju göra men Ronnie Ericsson ska få visa mig handgripligen hur man får ut bilderna på forumet när vi äntligen kan träffas.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/05 :  13:01:52  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Mhmmm. Jo, det verkar väl rättvist.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/05 :  17:05:12  Show Profile Send Eref a Private Message
Tack för intressant story! Ger ett slags bild av svensk hifihistoria.
Jag har det gemensamt med dig,gcs, att mina föräldrar var ganska ointresserade av musik, åtminstone jazz och liknande. Farsan gillade Evert Taube och mamma gillade väl schlagers och sånt men hela min jazz och rock "utbildning" kom genom radio och grannar som hade fina radiogrammofoner och jazz och rockskivor. Farbror Elof som älskade Porgy & Bess med Ella och Ludde och Karin som hade Jailhouse RockLPn med Elvis osv. Inte konstigt att man kom att älska även apparaterna som förde en in i denna fantastiska musikvärld.
Fast jag är nog mer rockrotad än du. Jazz har blitt på senare tid. Så det blev kanske lite OT, sorry.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/04/05 :  18:47:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo men jag gillar också Elvis med hans Jordanier samt Tommy Steele och hans stålmän.Jo jag vet att det är skit, åtminstone den senare men har man vuxit upp med det så har man. Jag har ju sagt det förrut men Elvis dog för mig redan 1960 när han muckade från lumpen. Det fanns ju också andra på den tiden och jag har ju flera av dom på EP/single för det var ju bara det man hade råd med. Om jag någongång sätter på en gammal rockskiva från 50-talet så spelar jag "väldigt" svagt för att inte skämma ut mig.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/05 :  19:12:01  Show Profile Send Eref a Private Message
Håller med om att Elvis efter 1960 i stort sett är värdelös. Kanske att ta i lite... Men Elvis som allra bäst är för mig SUNinspelningarna. Fast jag skäms ju inte för att jag gillar och ofta spelar de gamla rockklassikerna! Little Richard och Chuck Berry t.ex. Jag fortsatte ju gilla rockmusik.
Men jag har ett slags hatkärlek till jazzen. Den representerade för mig nåt slags pretentiös finkultur som var tråkigt "svår". Det var ju en grov missuppfattning som jag senare fått revidera rejält.
Ens musiksmak är väl säkert både präglad av när (49) man är född och var m.m. Som lite äldre tycker jag i alla fall att det är fantastiskt att fortfarande kunna uppleva ny musik. Det finns ju verkligen tillgång till musik nu! Och utan att skämmas för sin bakgrund!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000