Hejsan! Har just kommit över ett par högtalare bestyckade med Isophon DKT 110, Sinus nånting mellanreg, samt en Siare 31TE i basen (12 tumm). De två förstnämnda elementen är ju hyffsat lätt att hitta info om men en google-sökning på Siare elementen returnerar ureslutande franska resultat... Är det någon som har någon erfarenhet av Siare?
Nä det är inget "vanligt" element med klisterlapp på, det är jag hyffsat säker på. De ser ut precis som bilder jag funnit på nätet och lappen är väldigt seriös...om det nu gills som skäl. Jag får dra iväg ett mail till Hifikit, tack för tipset!
Här är databladet jag fick när jag köpte mina hos HiFi Kit: http://ekelund.pp.se/siare31te.jpg Mina element sitter i 70/80-horn och ersatte de ursprungliga Gamma BK3013-elementen.
Lådorna dom sitter i nu är stora med dubbel basreflex. Är tyvärr inte i samma stad som dom ett tag framöver så jag kan inte mäta något, men dom är ca 90 höga 50 breda och 50 djupa. Typ 200 liter.
blev lite nyfiken på detta 70/80-horn? Är det bra skit? Någon som har lite ytterliggare info ang. dem?
Som sagt sitter dom just nu i ett par enligt mig helt ok låtande högtalare på ca 200 liter och dubbel basreflex. Hur låter det i era öron? Någon som kan kommma med något kreativt förslag om jag skulle ta och bygga om dom. 70/80-hornen verkar ju fina och så men är det meckigt att sen integrera det med mellanregister och diskant eller kan jag köra ett passivt delningsfilter och ha mig en stor trevägare?
Ja visst kan du använda ett passivt filter, även om ett aktivt vore bättre. Du bör nog inte dela över 300hz (beroende på branthet) då ljudet blir att låta burkigt ur ett veckat horn. Dessutom får du nog dämpa nivån några dB om du ska hitta ett mellanregister som hänger med.