Author |
Topic  |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 20:40:38
|
Jag satt o kopplade in hembion idag. Har inte använt den sen 3 veckor tillbaka. Jag tänkte låna hem lite D-A omvandlare i helgen för att kolla hur det blev. Subben jag har står undangömd för meningen är att mina Canton digital även ska ta det som den tar.
Medans jag satt o kopplade o hade mig kom jag på att man kanske skulle ta o prova ändå att köra via digital utgången o in i boxen. Det kan ju kanske funka även om det inte ska. In med saving privat ryan o J*VLAR vad det small o dundrade ! Det funkar helt perfekt !
Jag har ALDRIG hört nått liknande i hembio väg. Basen är otroligt snabb och helt muller fri. Helt perfekt för hembio. Jag gick in o ökade basen med 12 db (!) o skruvade upp rejält ! Basarna är inte ens i närheten av att bottna även om jag var runt 110 db o spelade.
Så det blir skönt att slippa en pryttel till att skruva in i systemet.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2002/11/29 20:41:35 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 20:44:41
|
Får du inte digital distorsion om du boostar upp basen 12db? Eller gainar boxen ner hela signalen för att anpassa maxnivån? |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 20:50:47
|
quote: Originally posted by David A
Får du inte digital distorsion om du boostar upp basen 12db? Eller gainar boxen ner hela signalen för att anpassa maxnivån?
Jag tror inte den sänker signalen för det hade hörts direkt , fronten är ju kalibrerad mot dom andra kanalerna. O dist hade hörts direkt om man ökar så mycket som jag gjorde. Boxen klarar att korigera +- 20 db o jag kan aldrig tänka mig att det distar inom dom gränserna |
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 21:59:36
|
Kruxet är inspelningsnivån på skivorna. Om vi nu säger att en skiva är inspelad med en signalstyrka som ligger på gränsen/ibland över nollnivån dvs på clip ibland, hur blir det då om du HÖJER nivån 12db i basen. Jo clip i digitaldomänen, dvs på en starkt inspelad skiva. På en med längre inspelningsnivå har du ju naturligt lite mer "headroom". Nu vet jag i och för sig inte hur din box är uppbyggd. Men arbetar den enbart i digitaldomänen så borde du kunna få detta problem. Ett av mina största problem med TACTen är när dipparna blir FÖR stora, då måste nämligen hela utnivån sänkas för att kunna kompensera upp dippen utan att klippa i digitaldomänen. Vid extremfallen kan utnivån bli så pass låg att slutsteget inte kan nå full utstyrning ens med volymen i botten.... Dessutom blir ju oxå konutslaget bra mycket högre just i dippen efter kompensering. Därför gäller det att se över placeringen och targetcurvens utseende för att motverka detta i bästa möjliga mån. Även om din enhet kompenserar på ett enklare sätt så borde den lida av samma problem. |
 |
|
Tomas.S
Member

96 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 02:07:06
|
Oki? nu får du förklara.. Boxen kan inte koda av ac3 det vet jag... så vad matar du den med?
|
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 08:28:14
|
quote: Originally posted by Tomas.S
Oki? nu får du förklara.. Boxen kan inte koda av ac3 det vet jag... så vad matar du den med?
Jag är lika förvånad som du! DvD:n jag använder är en Panasonic a350ec med inbyggd dekoder. Jag tar ut center o rear analogt via den inbyggda dekodern. DvD:n skickar ut 16/48khz så tydligen så tar Canton boxen signalen ändå. Tydligen så känner DvD:n att jag tar dom andra signalerna analogt o bara skickar ut front signalen via digital utången.
I vilket fall som helst , subben ska ut , det här är ljusår bättre !
Till David
Ärligt talat vet jag inte x-akt hur boxen jobbar , bara att allt sker internt o att D-A omvandlaren jobbar med 24/96khz o att +-20 db är gränsen för vad den klara att justera. Som jag skrev innan så tror jag knappast att dom distar till signalen , inte vad jag har märkt iaf. Kan vara så att Tact:n inte jobbar på samma vis.
|
|
Edited by - johan.björklund on 2002/11/30 08:34:04 |
 |
|
Tomas.S
Member

96 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 15:05:10
|
Ahhhh Då förstår jag.. Först så trodde jag att du matade den med en ren digitalsignal som var kodad i ac 3.. Jag har samma sak på min dvd jag han få frontsignalen avkodad av dvd till vanlig pcm. För när man kör Ac-3 rakt in så sprakar det som fan...ganska intessant;-) |
 |
|
|
Topic  |
|