Author |
Topic  |
|
Jan-Erik
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 10:22:33
|
Tjo!
Jag har en skivspelare hemma som jag funtar på att uppgradera. Hur mycket bör man lägga ut för att det ska höras skillnad, på tex en ny arm och nål?? Spelaren är en Philips och gick väll loss på runt 2-3000kr.
Tack på förhand |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:28:22
|
Pengar är ingen garanti för ett bra resultat. Du kan byta bottenplattan mot mdf, placera bitumen på ditt förmodade plastchassi, fylla ut håligheter med epoxy eller latexfog (billigare) och linda tunn tunn tejp runt armröret. Borde ge ett optimalt resultat för ca: 200:- |
 |
|
Jan-Erik
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 15:27:53
|
Varför ska man placera bitumen på chassit? Förklara lite mer ingående tack :o) |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 22:03:53
|
Ett sätt att dämpa ut resonanser som det är gott om i ett tunt plastchassi. Du kan också kladda med plastic padding eller epoxyharts mm. men det blir inte lika snyggt. Bitumen är också lätta att skära till för att passa in på olika ställen. Bitumen dämpar mycket effektivt men flyttar också resonansfrekvensen nedåt i frekvens. (På en spelare som är flytande uphängd kan man inte använda detta på topp plattan eftersom det blir för tungt för fjädringen som då måste göras om.)  |
 |
|
Jan-Erik
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 12:16:24
|
Ok tackar så mycket. Är väll lite skeptisk till vad detta kan leda till menmen :)
Fortfarande ingen som kan tippsa om vettig arm o nål?? |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 13:19:12
|
Du bör också skruva åt fästet för tonarmen ordentligt (riktigt hårt) Med fördel kan du ha en liten tunn filtmatta eller skinnbit emellan.
Var inte så skeptisk till dämpning av skivspelarlådan, förmodligen flyttas resonansfrekvensen ner en bit och kan om man har otur interferera med tonarms/pickupresonans om man anv. mjuka tunga material som bitumen, blymatta eller så, men oftast blir det mycket bra. Om du är orolig för det så kan du istället använda latexfog eller också hårdare material som t.e.x. plastic pudding, epoxyharts etc.
Pickup, nja Philips gjorde ju några bra pickuper t.e.x. GP422 Annars kan du säkert köra Ortofon OM-40, någon Audio technica, kanske en Grado eller varför inte Denon DL-110 som torde plocka ut det mesta ur spelarn. Beror iofs på tonarmens vikt och resonansfrekvens tillsammans med puppan. Vad heter spelarn ? |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 14:58:07
|
Titta på Rega armarna ifall du fundera på byte... Mycket för pengarna och helt "rätt känsla"!!! |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
Jan-Erik
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 15:52:32
|
Spelaren sitter i ett tower eller vad man säger på hifi-språk, och hela "tornet" heter Philips AS680C (låter väldigt mycket bättre än man kan ana, dock långt ifrån BRA). Jag testade att plocka bort plast-höljet helt, men hörde ingen skillnad. Tror det blir lite mer skillnad med mer precis nål/arm. Vars skruvar man åt armen? För hittar inte minsta tillstymmelse till skruv, eller gänga...
Usch vad dum man känner sig Hoppas det inte blir allt för tröttsamt för er att svara på mina frågor. |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 18:11:13
|
Hmm, ojdå du har en kompaktanläggning med skivspelare för 1400 Zloty ?! Nja kanske bäst att du skaffar nånting annat.  |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 18:45:11
|
quote: Originally posted by Jan-Erik
Tjo!
Jag har en skivspelare hemma som jag funtar på att uppgradera. Hur mycket bör man lägga ut för att det ska höras skillnad, på tex en ny arm och nål?? Spelaren är en Philips och gick väll loss på runt 2-3000kr.
Tack på förhand
Hej Jan-Erik
Den skivspelaren som du har är tyvärr inte värd att lägga några pengar på! Möjligen kan du sätta på en Grado Black på den. I övrigt så kan du inte göra någonting tyvärr. Om du är intresserad av vinyl så köp en billig Project den är mycket bättre än den du har nu. Mvh kenth
   " varför lura någon att spendera pengar, när de lika gärna kunde slänga dessa i sjön" |
 |
|
Jan-Erik
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 18:52:23
|
Stopp å belägg!! Kompaktanläggningen gick på knappt 5 papp (tror jag... minnet) o inte nå 1400... Sedan tycker jag nog man kan låta mig spendera pengar som hamnar i sjön ändå  |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 22:50:24
|
Jag delar ovanstående åsikter, att ens försöka uppgradera en spelare som den är förmodligen meningslöst. Jag skulle inte tro att du kan fästa en annan arm på spelaren utan att göra om fästet (om detta låter sig göras). Vidare är förmodligen svajet för stort och den mekaniska stabiliteten för låg för att uppgraderingarna skall hjälpa. Det är nog bättre att lägga pengarna på en begagnad spelare av bättre modell. Exempelvis kostar en Rega-arm mer än vad hela din spelare kostar. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 01:22:56
|
Man slänger ju inte på fälgar för 50 000kr på en rostig volvo 140 för 2000kr... |
 |
|
|
Topic  |
|