HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 IKEA Lack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/30 :  11:42:08  Show Profile Send Jadde a Private Message

Here's a Rega P3 on an Ikea Lack. Visually complementary aren't they? I've been told the Ikea Lack was the tweaker's choice for turntable altars in the 80's. Light, rigid and above all dirt cheap. Actually, cheaper than dirt. I paid 11 dollars CDN for it. Don't forget to glue the legs with some sort of wood glue; the legs loosen over time.

The Lack will have to be spiked. The small contact area provides a bottleneck to floorborne vibrational energy. This also enables the table to be leveled. Here's where I got my spikes. The chipboard is very light and crumbly, so take care when drilling your holes. Before inserting the bushing, carefully apply some epoxy into the hole. Without the glue, the bushing becomes threaded very easily. With any luck, your benign coffee table will be transformed into a dangerous weapon thusly:

Over a period of 3 years, I've casually alternated between the Standesign and the Lack for my P3. Every time it goes back on the Lack, I immediately notice a clearer, bouncier sound. Interestingly, both the CD 3.5 and CDX sound horrible when Lack'd. The resonant frequency of the Lack and P3 are complementary- vibration is free to travel from the chipboard plinth into the Lack, where it's internally dissipated. Using a heavy rack under a Rega is akin to punching a brick wall- all the energy merely goes back into your fist. Ouch.

Källa: http://members.shaw.ca/mikesae/supports.htm

Vad tror ni ärade vinyfreaks?

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/30 :  11:54:14  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det här med IKEAs lackbord var faktiskt på tapeten på 80-talet. Om jag inte minns fel så var det väl främst Linn-gänget som vurmade för detta bord. Jag har faktiskt ägt ett själv men jag har inte använt det som hifibänk. Jag tar hellre något som är något tyngre och gedignare. Jag kan tänka mig att det blir svårt med ett lackbord vid extrema ljudtryck i basen då det mesta vibrerar.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:07:21  Show Profile Send Jadde a Private Message
Killen som skrev artikeln menade just att ett lättare bord fungerade bättre med hans P3:a, iofs en Naimägare...
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:22:48  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag hade faktiskt en P3:a samtidigt som jag hade IKEA-bordet. Jag valde dock ett stadigare bord. Lite intuitivt så verkar det inte vettigt att ställa vibrationskänsliga saker på ett lackbord. Det verkar bättre med saker som inte vibrerar så lätt. Helst skulle man ju ställa en skivspelare i rummet bredvid och dra kablar genom väggen men det blir kanske lite krångligt för dom flesta.

Som vanligt så får man prova men jag skulle då ta med ett stadigare alternativ och testa med. Jag har själv funderat på att låta en snickare tillverka ett gediget bord åt mig. Då kan jag få till det så att det passar just mitt möbelemang och desssutom göra det skapligt vibrationsdött.

John

Edited by - John Stalberg on 2002/11/30 12:23:26
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:24:00  Show Profile Send SW a Private Message
Ja det var Linn som rekommenderade Ikeas Lackbord. Man skulle modifiera borden genom att såga bort den undre masonitskivan och avlägsna den pappförstärkning som är limmad mellan skivorna. Man fick då bara en tunn masonitskiva kvar som bordsskiva.
Har själv gjort en stereobänk där jag kapat benen på fyra lackbord till lämpliga längder och limmat ihop dem ovan på varandra till en stereorack. Med ett tungt slutsteg placerat på nedersta hyllplanet får man en mycket stabil rack.

S
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/30 :  13:16:40  Show Profile Send yalpa a Private Message
Grannen hade en fullutrustad LP12 på ett lackbord, den klarade sig fint även vid svinhögt ljudtryck...fast jag har aldrig kännt på själva bordet då han spelade sådär högt.
En annan granne har också LP12, fast lite "enklare" variant med Aikito och utan Lingo, den sköter sig också fint när volymen är på max, det kanske är så att LP12 är så vibrations-okänslig att det kvittar vars man ställer den?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2002/11/30 :  13:53:43  Show Profile Send divander a Private Message
En engelsk hifi-tidning. Testade för ett par år sedan Lack mot några dyrare "riktiga" bänkar. Kravet var att bänkararna skulle passa in med den övriga inredningen som bestod av framförallt trämöbler. Resultatet av testet var att det inte var någon större ljudskillnad mellan de testade bänkarna (alla i någon typ av trä). Däremot var Lack några tusenlapar billigare. Den som hade testat dom tyckte även att dom passade något bättre med resten av möblemanget.

Jag tror att det var så. Det var ett tag sen jag läste det. Det verkar ju inte vara ett ovanligt problem att få det att bli godtjänt av resten av hushållet.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/30 :  13:58:27  Show Profile Send dole a Private Message
För 10år sedan fyllde en kompis ett lackbord med betong.
Det var dagens överraskning när man skulle lyfta det
Han hade sin skivspelare på det.Det blev ganska resonans dött.
Bra eller dåligt de tviste de lärde

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:24:21  Show Profile Send falukorv a Private Message
Lackbord är bra om man sågar ur botten, MEN ! Främst för spelare utan flytande upphängning som Rega t.e.x.

Det var någon som kallade mig för besserwisser
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/30 :  15:48:09  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Sågar ur botten?
Då ska man fylla den med betong sen eller?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/30 :  16:31:31  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Sågar ur botten?
Då ska man fylla den med betong sen eller?

De tidiga Lackborden var fyllda med wellpapp och benen var ihåliga och gjorda i plast. Så han tog ur wellpappen och fyllde sedan både ben och skiva.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/11/30 :  18:48:33  Show Profile Send falukorv a Private Message
Nej nej, att fylla med något är inte tanken.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/01 :  11:10:25  Show Profile Send Yps a Private Message
Dagens Lack är också fyllda med någon typ av papper. Jag borrade isär en Lack hylla i sommras, och blev något förvånad iaf. Var betydligt enklare att dra elkablarna inuti den än vad jag hade trott.

//Magnus
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/12/01 :  11:21:28  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Lite lustigt är det att just Lack har blivit ett hifibord. Menar inte att det inte är bra utan bara vad jag sa.

John

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/01 :  17:44:41  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Meningen med Lack bordet aer att det ska vara saa laett att systemet ej kommer i sjaelvsvaengning naer man har en upphaengd (suspension) skivspelare. Ser man till HELA systemet, dvs golvets komplians, bordets + skivspelarens vikt, resonanstoppar i golv och i bord, saa aer det foerdelaktigt med ett laettare bord. Daerfoer att resonansfrekvensen blir hoegre aen suspensionen i skivspelaren, och alla vibrationer kommer daa att effektivt tas upp av skivspelarens supsension.

Med fasta skivspelare utan upphaengning aer det baettre med naagot tyngre bord.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/01 :  19:28:03  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Det här med IKEAs lackbord var faktiskt på tapeten på 80-talet. Om jag inte minns fel så var det väl främst Linn-gänget som vurmade för detta bord. Jag har faktiskt ägt ett själv men jag har inte använt det som hifibänk. Jag tar hellre något som är något tyngre och gedignare. Jag kan tänka mig att det blir svårt med ett lackbord vid extrema ljudtryck i basen då det mesta vibrerar.

John

Hej John!

Det var inte bara Linn som rekommenderade Ikeas lackbord på 80- talet.
Många flera gjorde detta t ex ljudbutiken som sålde Pink Triangle samt Systemdeck. Hade (har) flera dylika bord. Dock så står mina skivspelare i hifi-rack av tjockt glas och krom, designade av Stil Runia i Stockholm. De kanske inte är det bästa man kan ha till vinylsnurrorna men i alla fall bland det snyggaste.
Mvh
Kenth

" Allt som är snyggt måste vara bra"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000