Author |
Topic  |
|
mjon
Member

316 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 16:18:56
|
Är lite fundersam på att testa detta, typ Mirage OM eller liknande. Någon som testat detta och kan ge ett utlåtande?
/ Magnus |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 16:32:29
|
Det är en väldig skillnad mellan dipol och bipol. Dipol är tänkt att mindska rummets inverkan medans bipol ska fungera som en "naturligt" rundstrålande ljudkälla som maximerar reflektionerna i rummet. Det beror ju helt på vad man vill åstadkomma men ingen av dom fungerar riktigt som det är tänkt.
Tänk på att musik som spelas genom en bipol får två olika rums rumsinformation adderat till varandra, och det kan uppstå diffraktionsproblem från elementen på baksidan. Dipoler är väldigt känsliga för reflektioner från bakväggen, vilket gör att det blir ett underligt spridningsmönster i rummet vid olika frekvenser. Dessutom kräver dipolbas mycket utrymme/effekt om man inte vill kompromissa med djupbasen för mycket. |
 |
|
mjon
Member

316 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 16:41:27
|
Jo det känns som att man kan få ganska skumma resultat med båda. Det är ju inte speciellt svårt att ändra mellan bipol/dipol så man kan ju testa båda och se vad som fungerar bäst i just det rummet eller liknande. Är dock intresserad av att höra om någon av er har testat detta. Kommer nog hur som helst att göra en testlåda och se hur det låter. Låter det skit får man väl elda upp lådan, har ju hänt förrut... :)
/ Magnus |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 19:02:48
|
jag har experimenterat en del med "oppen baffel", tycker det har fungerat alldeles utmarkt, men man behover anvanda element med hog verkningsgrad!
vh bjorn |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
mjon
Member

316 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 19:20:54
|
Aha, vad har du använt för element som du tycker fungerar bra? Till mitt bipol/dipol projekt så hade jag tänkt använda några billiga 4"-5" (antagligen Audax) samt diskant tillsammans med två 6.5" basar. Vi får väl se vad det blir, om det blir något överhuvudtaget...
/ Magnus |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 20:04:06
|
Jag har testat alla mojliga element, men det verkar som att man bor anvanda minst 6.5" element, och man bor ha en del dampning bakom elementet, annars tenderar det att lata valdigt spinkigt. Audax HDA element borde passa fortraffligt eftersom dem har hog kanslighet.
Vh Bjorn |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 12:10:36
|
Mina tidigare högtalare var ett par hemmabyggda Mirage M1 kopior vilka är bipol högtalare.
Bilder finns på www.improvetools.com/hifi/speakers/
Jag har dessutom lyssnat på både riktiga Mirage M3si och M5si och jag måste säga att det ger ett mycket bra ljud. Jag kör nu mer med ett par vanliga framåt strålande högtalare och jag tycker det finns för och nackdelar med båda varianterna.
+bipol: ingen lyssningströtthet, inga direkt problem med sweetspot -bipol: inte samma närvaro, detaljrikedom... Högtalarna blir stora och kräver relativt stora rum
Om jag får ett större lyssningsrum någon gång så kanske jag satsar på bipol igen...
/Björn
|
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
 |
|
|
Topic  |
|