HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilket skick har ni på era skivor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  17:53:36  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Ni som har stora skivsamlingar, i viket skick bedömer ni att plattorna är, alltså rent ljudmässigt?

Är de flesta skivorna NM, VG++ eller VG+? Så klart finns det några skivor som kan ligga både över och under de här nivåerna.

Jag kan säga att de flesta av mina LP är i hyfsad skick. Tror att de allra flesta ligger i gruppen near mint angående ljud, men inte nödvändigtvis utseende på konvoluterna.

Köper man skivor i tiokronorsbacken så kan dem omöjligen vara i mycket gott skick! (Fast vissa undantag är möjligt.) Det är inte ens säkert att NM eller VG++ är det alla gånger.

Obs! Det här gäller alltså bara vinyl!

Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 21:07:24

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/05 :  20:17:18  Show Profile Send iroise a Private Message
De ligger väl från VG-NM eller M- Mint. Skicket här avser även fodral.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  20:48:50  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack för att du svarar, iroise! Hoppas att det blir flera svar vad det lider ...

Jag tror nästan att det är så hos de oss allra flesta. Alla fall om man köpte sina plattor ganska länge sen i originalutförande. Antingen nya eller på extrapris. Många av mina skivor har sådana fula klistermärken med pris på. Inte så kul om man ska sälja, annars kvittar det för mig personligen. Då jag koncentrerar mig mest att lyssna på mina LP och inte se dem på ansikten!

Några av mina LP har lite slitet konvolut och det finns många cut outs också. Jag ångrar att jag satte sådana klisterlappar med namn och adress på dem länge sen. Det påverkar säkert andrahandspriset! Alla fall om man inte kan ta bort dem.
Men det går inte att bli rik genom att sälja vinyl. Det har jag förstått nu länge sen.

På skivmässan i Sundsvall var priserna så låga att jag kände mig nästan illa till mods! Det är ju ingen som gör någon större vinst genom att sälja vinyl. Alla fall vad gäller begagnat. Hoppas att det blir en förändring på sikt. Då kan man få en liten nätt summa när man behöver lite extra pengar som pensionär i framtiden!

Det återstår bara att höra vad sonen säger då ... I bästa fall är han kanske inte så jätteintresserad. Om han skulle bli det, då ska jag inte sälja.

Det finns riktiga die hard typer som bara köper en skiva om den är i absolut perfekt skick på alla sätt och vis. Men naturligtvis är priset också därefter.

Det kan vara lite sämre ställt för de skivor man har köpt begagnade efteråt. Då det är omöjligt att sia om skivans kondition enbart att titta på den.

Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 21:05:21
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:14:07  Show Profile Send iroise a Private Message
Ingen som kan leva på sälja vinyl!! Jodå, det finns flera nere i malmö. Klisterlappar får du bort genom att värma dem med t ex en tändare, då löser klistert upp sig och går utmärkt att ta av, var dock försiktig om du inte gjort det förut, krävs varsam hand. Cut out skivor kan man inte göra något åt.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:14:24  Show Profile Send bliss a Private Message
I regel köper jag bara skivor som graderats till NM/M- eller EX, men har gjort undantag nedåt för svårare skivor. Tyvärr innebär det att det blir färre skivor i min samling, men med bättre kvalitet. Känns ok för mig och jag har inga ambitioner att sälja även om jag vet att jag ligger plus.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:39:14  Show Profile Send myskankan a Private Message
Jag har allt i från G till M, sönder repade till spelade max 5 gånger. Största delen är i väldigt bra skick. Min samling består av 150-200 skivor.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/05/05 :  23:12:23  Show Profile Send om.s a Private Message
Tror jeg kan si det varierer fra mint til mindre bra, med hovedtyngden mot mint, mye takket väre Nitty Gritty vinylvaskeren.
Kjöper mye brukt og lar meg ofte friste til å kjöpe svindyre spesial pressinger, har man som nevnt investert i en vinylvasker tror jeg det vil heve standarden på samlingen om man bytter innerpåsen og gir den ett nytt pvc cover etter vask....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:28:28  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
I min huvudsamling försöker jag bara ha skivor som ligger mellan VG+ och M-, lite brus mellan låtarna stör mig inte medans upprepande "tickningar" får mig att förpassa skivan till sekundärsamlingen (finns i ett annat rum), en skiva som hakar upp sig har inget existensberättigande alls.

Omslagen betyder för mig i vissa fall lika mycket som musiken (lite slitage eller cutouts stör inte nämnvärt), har en sektion med bara coola omslag som jag sitter och bläddrar i ibland (oftast är musiken så dålig att man skäms men det ökar bara på charmen.

Var också på mässan i Sundsvall nu i helgen och håller med om att det var billiga priser, det var också ett magert utbud så det kändes tyvärr som sista dagarna på någon rea (blev ändå ett 20-tal plattor för sakens skull).

Mvh /

Comus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000