HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En audiofilsk jamforelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/01 :  19:15:23  Show Profile Send Björn N a Private Message
Tank att titta pa ett fotografi.

Du tittar pa skarpan, kontraster, fargdjup och hur ljuset ar.
Allting ar perfekt, ett riktigt masterfoto!

Men motivet da?
Du har i sjalva verket suttit och vurmat over en bild pa ett arsle.

Men vad spelar det for roll nar det ar ett sa valtaget fotografi?

Det ar pa satt och vis sa har som manga (AVEN jag!!) verkar lyssna pa musik. Klarhet och detaljer ar ju det som raknas=)

Optimist. punkt slut.

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/12/02 :  00:40:27  Show Profile Send Pelle a Private Message

Själv har jag inte en enda skiva i min samling som är inköpt på grund av att det är en bra inspelning. Att man sedan kan leta efter bra inspelningar med bra musik är en annan sak...

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/02 :  18:20:11  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med Pelle här. Skule nog inte falla mig in att köpa en skiva med dålig musik (den akustiska motsvarigheten till ett arsle ) bara för att inspelningen är bra.
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/02 :  18:58:36  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
speakerpro har helt klart en poäng.
finns alldeles för många på detta forum som är helt besatta av att få det ultimata systemet. det kommer kosta dem ytterligare 400 000 kr men de kommer inte höra ett skvatt skillnad på deras älskade ACDC platta. de köper hem 5 olika kabelsorter för 4 olika muskstilar och en för filmer. de handlar varenda kalibrerings skiva som finns. vid besök spelar de hellre sinuskurvor och djupabastoner istället för musik.

förövrigt så måste kalibreringsskivor vara det mest idiotiska.
man tar den bästa skiva man har. Det må vara Det är så jag säger det av Håkan Hellström eller Stiff upperlip av ACDC. Sen så tweakar man tills det låter bäst.

Ni är som han i Döda Poeters Sällskap som försöker beskriva poesi med hjälp av X och Y axlar....

Om det är så att ni känner att ni har för mycket pengar så kan ni ge dem till mig, för jag behöver 3 till kabelsorter :)

Edited by - Jarfalk on 2002/12/02 19:05:42
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:08:21  Show Profile Send ekman a Private Message
jag undrar jag vilka ni talar om? någon på forumet eller någon ni känner eller vaddå??

alla som jag känner som har dyra anläggningar älskar musik och jag har aldrig hört någon spela kalibreringsskivor för att visa hur bra deras anläggning är
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:20:37  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag undrar jag vilka ni talar om? någon på forumet eller någon ni känner eller vaddå??

alla som jag känner som har dyra anläggningar älskar musik och jag har aldrig hört någon spela kalibreringsskivor för att visa hur bra deras anläggning är

det var ett extremt scenario. :)
men du måste väll ha sett trådar där folk har köpt t.ex ny kabel och sedan försöker höra skillnad med kalibreringsskiva.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:21:49  Show Profile Send ekman a Private Message
har jag faktiskt aldrig sett nej =) skulle vara ganska roligt jag tycker dock att det snackas alltid om dessa människor som sitter med svindyra anläggningar osv osv och bara äger en skiva och sitter och växlar kablar hela tiden? jag skulle någon gång vilja träffa denna människa =) jag tror inte han finns men han är omtalad
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:23:34  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
quote:

har jag faktiskt aldrig sett nej =) skulle vara ganska roligt jag tycker dock att det snackas alltid om dessa människor som sitter med svindyra anläggningar osv osv och bara äger en skiva och sitter och växlar kablar hela tiden? jag skulle någon gång vilja träffa denna människa =) jag tror inte han finns men han är omtalad

då måste jag leta fram en sådan tråd nuuu.
i will be back.
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:29:01  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5714
Första och bästa. Inte riktigt så extremt som mitt scenario, men det får duga.
Nu ska jag försöka vara så snäll mot Kajsa som möjligt.
Hon sitter i timtal och försöker hitta skillnader mellan dyr kabel och ännu dyrare kabel.
Men gör inte det och då frågar hon om vad man ska lyssna efter för att veta om man har en bra kabel eller inte. Istället för att bara tvåla till försäljaren för att hon blåst henne på en svindyr kabel. :)

Det här var ganska milt i jämfrelse vad man kunde se kring release om den överhypade "The Calibrator"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:34:06  Show Profile Send ekman a Private Message
nu är du nog lite fel ute Jarfalk för det första så är Kajsa en han och för det andra så undrade Kajsa för att han tidigare hört stor skillnad på kablar och undrade nu varför han inte gjorde det alls? och han hade heller inte köpt kabeln i fråga utan bara lånat den
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:34:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jarfalk: Man kan alltid reta sig på något här i världen.
Det är inte alltid så kul att läsa neg neg neg hela tiden.

Var gärna med och dela hifiintresset med oss andra.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:36:20  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
quote:

nu är du nog lite fel ute Jarfalk för det första så är Kajsa en han och för det andra så undrade Kajsa för att han tidigare hört stor skillnad på kablar och undrade nu varför han inte gjorde det alls? och han hade heller inte köpt kabeln i fråga utan bara lånat den

ah sorry. jag är ganska ny på det här forumet. så jag letade bara fram första bästa tråd. och skummläste igenom det. sorrylorry.
ahja.. hur som helst. de finns. nästa gång jag ser någon ska jag presentera honom/henne för dig. :)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:37:08  Show Profile Send ekman a Private Message
ingen fara J jag ser fram emot det ska bli intressant att läsa =) på just detta forum tror jag dock dom flesta är genuina musikälskare och att det är ganska ont om kalibreringslyssnare
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:38:23  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Jarfalk: Man kan alltid reta sig på något här i världen.
Det är inte alltid så kul att läsa neg neg neg hela tiden.

Var gärna med och dela hifiintresset med oss andra.

Jag är med och delar.
Men det var bara ett påhittat scenario utifrån speakers rövpular bild.
Inget att ta särskilt seriöst.

Go to Top of Page

metamorphos
Starting Member

41 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:08:43  Show Profile Send metamorphos a Private Message
Vissa på detta forum verkar vara allergiska mot att problematisera, i detta fall musiklyssnandet.

Syftet med speakerpros inlägg var väl att man som musikälskare och aktiv lyssnare själv är den viktigaste länken till musikerna och inte kabeln som du har kopplat mellan förstärkaren och högtalarna.

Sluta med att avfärda intressanta inlägg med att folk är negativa och börja istället med att bemöta dem med konstruktiva argument.

Jag kommer aldrig att klandra någon för att de lagt x-antal tusenlappar på en kabel om denna uppgraderingshysteri inte förvirrar huvudena på folk så att de lyssnar på apparaterna istället för musikerna.

Ett billigt tweak: en flaska malt wisky för 500.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:32:12  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag har en testskiva med olika motorcykelljud från diverse legendariska mc´s. På slutet gör redaktören en mycket övertygande tvåtaktsmoped (sachs?) med munnen. Med den svindyra kabeln kan man se exakt hur långt saliven stänker, och cylindervolymen är 50 kubik på pricken, varken mer eller mindre. Varför lyssna på annat??
Håller med föregående talare. En flaska whiskey är bästa tweaket..

Edited by - Brosk on 2002/12/02 20:35:10
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:49:35  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
OK konstruktiva argument...jag förstår inte poängen...skall alla titta på Angus Youngs arsle?

Vi njuter alla av olika saker, ta t ex...Kubas damlandslag i volleyboll som verkligen tål att betraktas ur denna synvinkel. Även om jag bara ser detaljer och inte följer med i matchen så njuter jag av tillställningen!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:15:52  Show Profile Send Björn N a Private Message
UNdrar just hur manga skivor som ar Riktigtvalinspelade?!

Enligt min erfarenhet sa ar det relativt fa. i varje fall inom min musiksmak (som inte innehaller ngn jazz).

nar anlaggningen ar finputsad till 1000% hanger en stor del av musikupplevelsen pa hur pass bra/illa skivan later.
Det ar rat sa tragiskt att man inte allrid kan njuta fullt ut av sina favotirskivor eftersom inspelningen inte haller toppklass!
Kents senaste skiva ar ett bra exempel, kanonbra latar, men ingen vidare ljudkvalitet= jag sitter och blir frustrerad over at det inte later optimalt

Under min tid i england har jag bara haft mojlighet att lyssna pa skivor med en mini Cd-limpa som jag kopte for 30 pund, alla skivor later ungefar likadant, ljudmassigt. Men istallet kan man njuta av musiken=)

Vh Bjorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

metamorphos
Starting Member

41 Posts

Posted - 2002/12/02 :  22:15:52  Show Profile Send metamorphos a Private Message
Håller med dig speakerpro. Finns mycket nyproducerad musik som inspelningsmässigt låter bedrövligt. Musiken är sönderproducerad och körd genom ett otal elektroniska maskiner och filter. Ut kommer en utslätad ,tråkig och odynamisk musik. En maskin som finns i de flesta studios är en kompressor som jämnar ut musiksignalen och tar bort dynamiken. Musiken låter lika högt eller lågt hela tiden.

Lyssnar man däremot på gamla stereoinselningar med två mikrofoner rakt in i inspelningsmediet kan det låta fantastiskt. Otrolig närvaro.

Synd att inte musikproducenter i de flesta fall är medvetna om den stora konsumentgruppen som har hi-fi och seriös musiklyssning som intresse.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/03 :  07:01:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
quote:
Originally posted by metamorphos

Vissa på detta forum verkar vara allergiska mot att problematisera, i detta fall musiklyssnandet.

Syftet med speakerpros inlägg var väl att man som musikälskare och aktiv lyssnare själv är den viktigaste länken till musikerna och inte kabeln som du har kopplat mellan förstärkaren och högtalarna.

Sluta med att avfärda intressanta inlägg med att folk är negativa och börja istället med att bemöta dem med konstruktiva argument.

Jag kommer aldrig att klandra någon för att de lagt x-antal tusenlappar på en kabel om denna uppgraderingshysteri inte förvirrar huvudena på folk så att de lyssnar på apparaterna istället för musikerna.

Ett billigt tweak: en flaska malt wisky för 500.

Kan försäkra dig om att konstruktiva inlägg i debatten tas på allvar. Om du tyckte neg-inlägget var konstruktivt kanske du borde dra ned på det du tydligen använder som effektivaste tweaket....
Sedan boys: att använda ordet "vissa" är något som kärringar i alla åldrar håller på med i landets gemensamma tvättstugor och dokusåpor. Skapar garanterat dålig stämning. (va, nä jag menade ju inte sååååååå eller deeeeej......

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pisse
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/03 :  15:32:15  Show Profile  Visit Pisse's Homepage Send Pisse a Private Message
Själv föredrar jag att lyssna på blandad musik när jag ska prova nya grejer eller bara lyssna på bra musik.

Tips:
Live "Distance to here" och "Secret samadhi"
Sophie Zelmani "Sing and Dance"
Pink Floyd "The Wall" (Naturligtvis)
Guns n' Roses "Use your illusion I-II"
Lenny Kravitz "Mama said"

Prylarna: http://pisse.minhembio.com

Goa gubbar spottar snus...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000