Hej, köpte ett par Technics sb 5000 idag från 1977. Ena diskanten knastrar. Men det var lätt att byta mellan högtalarna och det var inte diskanten som var trasig då ljudet fanns kvar på den andra diskanten i när den sattes i samma låda.
Kan det vara delningsfiltret? Det är lätt att komma åt men jag kan inte detta med att mäta etc så jag vill gärna ha tips. Mvh Fredrik L
Obs kan skicka bild på filtret till kunnig som kan se komponenterna.
1977 är 30 år sen och lödtenn är bara lödtenn..... Jag hade plockat ur filtret och värmt på alla lödningar med en liten mängd färskt tenn. Förutsatt att komponenterna sitter fast då förstås.
Finns det ngn nivåjustering för mellanreg och diskant skulle jag misstänka dom trådlindade pottarna.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Har tittat på delningsfiltret och alla komponenter verkar sitta fast. Det finns ingen justering för diskant eller mellanregister. Knastret kommer bara från diskanten och påverkar inte ljudet i ljudbilden. Alltså det förvränger inte höga ljud utan bara låter från diskanten.
Sitter det elektrolyter i delningsfiltren kan dom vara boven.
Byt alla elektrolyter mot motsvarande plastkondingar.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)