HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hypex UcD180 till Scanspeak 10tum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/05/19 :  13:14:12  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Har 2st Scan-Speak 25W/8565-01 som jag driver med 2 parallelkopplade
Nad214 slutsteg men letar efter något bättre och snyggare att driva dem med.

Har funderingar på att bygga ett slutsteg av Hypex UcD180 moduler.
Vill gärna ha lite kommentarer om ni tror att dessa kommer klara att driva bassarna på ett bra sätt.

Edited by - Kanhow on 2007/05/20 19:17:00

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/20 :  00:43:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det tror jag.
Lämnar väll samma Watt-antal så amplituden du kan spela ändras nog inte.
Klart roligare dock med Hypexarna.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  08:42:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vad är det du tycker NAD214 steget gör dåligt?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/05/21 :  12:00:31  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Väll det största problemet jag har med Nad214 stegen är att de
tar mycket plats, så tänkte att ett litet digital steg kan spara en hel
del plats.

Men när det gäller ljudet så hoppas jag på mer djup och kontroll.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/21 :  12:47:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nätdelen tar ju en del plats, men du är ju mer fri i hur du formger förstärkaren.
Tror säkert du blir nöjd med resultatet.

(notis bara: Klass-D är inte detsamma som digitalt)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  13:18:38  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Du kan nog inte räkna med en djupare basåtergivning genom att byta slutsteg.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/21 :  13:40:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kaffekoppen: varför inte?
Djupare, renare, tightare tycker jag absolut man kan få med olika steg, trots samma effekt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/05/21 :  14:41:17  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Angående nätdelen tänkte jag använda en 500VA transformator till båda samt ca 40,000uf kondensator bank. Det är ungefär dubbelt så mycket som det anges av Hypex.

Ni som vet något om sådant, tror ni att det räcker eller borde jag
satsa på större transformator och kondensator bank.

Jag vet att mer är väll nästan alltid bättre när det gäller sådant men tror ni skillnaden skulle motivera kostnaden och den ökade storleken.

Skulle helst inte vilja behöva sätt på någon softstart.
Eller behöver jag göra det med den transformator och konding bank jag tänkt använda?

Tacksam för all hjälp
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/21 :  14:45:41  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tror att det räcker utan vidare....angående softstart TROR jag inte att det behövs.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/21 :  15:34:49  Show Profile Send Lovan a Private Message
Troligen kommer du behöva en softstart till en 500VA trafo. Beror på hur det är avsäkrat i huset
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/21 :  15:39:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag klarade mig utan...fast det var bara ett litet tag jag använde en 500VA 2x24V~ samt 40000uF till chipamp, nu kör jag 2st 225VA 2x25V~ samt 40000uF. Min lägenhet kan ju vara bra säkrad iofs.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/05/21 :  15:40:39  Show Profile Send icewall a Private Message
Jag hade lite problem med att säkringen sa "plopp" vid tillslag ochjag hade "bara" 30 000 uF och en 500VA trafo. Så jag skulle också tro att du behöver en softstart, rekomenderar P-A:s

- never stop exploring -
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/21 :  15:47:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Beroende på högtalarlasten så kan du ju välja en mindre trafo om du önskar.

Edit: Scan-Speak 25W/8565-01 ligger på 8 ohm. Parallellt blir det 4. Skall du ha full effekt hela tiden från steget så får du välja en 400VA-500VA-trafo.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/05/21 15:50:55
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  15:58:44  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Kaffekoppen: varför inte?
Djupare, renare, tightare tycker jag absolut man kan få med olika steg, trots samma effekt.
Då utgår jag från att det steget du jämför med kroknade vid den låga impedansen i basområdet, således dålig kombo. NAD214 i det här fallet torde inte lida av det...trots nominell belastning av 4 ohm, som lägst ner mot 3 faktiskt..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/05/21 15:59:20
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/21 :  16:03:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Håller med vemsom här, har gått från 200W till drygt 100W på mina basar och fick en förbättring, då var ändå 200W steget gjort för att klara låga impedanser. Det sägs ju även att bipolära trissor spelar bättre bas än mosfet?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  16:17:40  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Skillnaden mellan 100 och 200w är inte mycket i toppnivå... ganska egalt i de flesta fall.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/21 :  16:37:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kaffekoppen: I mina öron kan två bra steg låta olika även i basen

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/21 :  16:38:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kaffekoppen:
quote:
Då utgår jag från att det steget du jämför med kroknade vid den låga impedansen i basområdet, således dålig kombo. NAD214 i det här fallet torde inte lida av det...trots nominell belastning av 4 ohm, som lägst ner mot 3 faktiskt..

Upplevelsemässigt verkar man ju höra stora skillnader i basområdet mellan olika slutsteg som båda är rätt kompetenta. Även LTS F/E-lyssningar brukar kunna detektera skillnader i basområdet och vissa slutsteg blir väl "conditional approved" med just undantag för basen.

Varför drar du slutsatsen att den låga impedansen är akilleshälen?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  23:20:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Kaffekoppen: I mina öron kan två bra steg låta olika även i basen
Det tycker jag med.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  23:27:21  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Varför drar du slutsatsen att den låga impedansen är akilleshälen?
Eftersom bytet av slutsteg resulterade i djupare basåtergivning. Det verkar ju onekligen som om steget hade kroknat.

Du har kanske en bättre förklaring?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/21 :  23:36:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Eftersom bytet av slutsteg resulterade i djupare basåtergivning. Det verkar ju onekligen som om steget hade kroknat.



renare, snabbare och mer detaljerad bas upplevs som djupare eftersom man kan höra mer detaljer, nyanser och dynamiken förbättras. Mina 2 cent iaf

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/22 :  00:11:22  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är trevligare med basåtergivning fri från resonanser och lång grupplöptid (kanske det som är grunden för samlingsnamnet "långsam bas"), dynamiskt och detaljrikt återgiven.

Basåtergivningen upplevs säkerliggen som djupare under de här förutsättningarna eftersom den inte maskeras.

Mycket av de här egenskaperna ligger i konstruktionen av högtalaren och den akustiska behandlingen av lyssningsrummet.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/22 :  07:51:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Klarar man sig utan mjukstart med 500VA och 40mF - så har man det troligtvis alldeles för högt säkrat eller så har man klena kablar i huset (som kommer att agerar mjukstart vid en strömrusning)!

Sätt dit en mjukstart - då överlever både dina proppar och komponenter längre!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/22 :  10:52:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Eftersom bytet av slutsteg resulterade i djupare basåtergivning. Det verkar ju onekligen som om steget hade kroknat.
Du har kanske en bättre förklaring?

"Bättre" vet jag inte...Jag blev mest förvånad över en något tvärsäker kommentar.

Hög/låg dämpfaktor kan t.ex. resultera i förhöjning av basen vid lägsta impedanstoppen för en basreflexlåda. Något jag tror kan ge en upplevd djupare bas (alltså en förhöjning runt 25, 30 Hz).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/22 :  11:58:27  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det kan ju stämma att det är en upplevt djupare bas även om det är en lokal förhöjning. Det "tricket" används ju ofta
med slutna lådor och nån typ av basförstärkning på 3-4db vid 25hz...

Tvärsäker kanske man inte skall vara, men en upplevt djupare bas är ju inte samma sak som att basen defacto går djupare. Nåja, för de flesta är väl den skillnaden egal, jag tog bara beskrivningen för att det var konstaterat att den gick just djupare.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/22 :  12:34:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ok - lite min feltolkning av dig och ett uns av dåligt uttryckt av dig. 1-1?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000