Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 19:06:18
|
Jag tror man kan Dö av denna JBL;

115 decibell känslighet! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 19:51:29
|
Hej!
Lowther:  -är roliga, med spec´n: ifrån-30Hz, 99dB, 100W och "Maximum voice coil travel ± 1 mm ". Jovisst, 100W till A*´s Lowther´s...Tjena , !!
Mvh A*. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 19:53:45
|
"Kan börja med att undra vart "hög verkningsgrad = hög dynamik" kommer ifrån? kollar man data på några element så får jag det snarare till precis tvärtom.."
Vart hittar du info om dynamikområdet? |
sound pollution |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 19:54:02
|
ska vi ta den vs JBL -monstret? |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 19:57:23
|
quote: Originally posted by celef
"Kan börja med att undra vart "hög verkningsgrad = hög dynamik" kommer ifrån? kollar man data på några element så får jag det snarare till precis tvärtom.."
Vart hittar du info om dynamikområdet?
Tänkte på linjär slaglängd.(om man jämför två element med samma konarea och bortser från olika lådors inverkan) (iof kanske det blir lite konstigt att prata dynamik på högtalare (de brusar ju inte så värst mycket av sig själva ), men jag tänkte på att man har ett visst bakgrundsbrus och att man då måste kunna prestera höga ljudtryck för att få hög dynamik) |
Edited by - norman on 2002/12/02 19:59:38 |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:34:26
|
Känslighet är proportionellt mot distorsion praktiskt sett. Högre känslighet = mer dist. Så ligger det till.
Lowther var bra exempel. Försök spela en kvarts watt med dom utan att de distar och slår igenom. JBL också för den delen, måste låta hemskt illa.
En nackdel med känsliga högtalare är att det inte går att spela lika lågt med analog volympot utan att det blir obalans mellan hö/vä kanal. + att, som någon knystade om, så distar icke klass A transistorförstärkare mer vid lägre volymer pga crossover-distorsion.
Visst ja, glömde nästan att högtalarelement är mer olinjära och fysiskt tröga vid väldigt låga ljudnivåer. Det krävs lite effekt för att de ska "lossna" mekaniskt. Jämför en låda som man drar i en gummisnodd längs en bordsyta/golv, det krävs lite kraft innan den lossnar och börjar röra sig. Det är antagligen bl.a. därför vissa högtalare låter mer detaljerat. Men det är vid mycket låga ljudnivåer som antagligen knappt hörs. |
Edited by - marens on 2002/12/02 20:48:17 |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:48:03
|
"Visst ja, glömde nästan att högtalarelement är mer olinjära och fysiskt tröga vid väldigt låga ljudnivåer. Det krävs lite effekt för att de ska "lossna" mekaniskt. Jämför en låda som man drar i en gummisnodd längs en bordsyta/golv, det krävs lite kraft innan den lossnar och börjar röra sig. Det är antagligen bl.a. därför vissa högtalare låter mer detaljerat."
det är vad jag ville få fram.
Vad menar du m att JBL skulle vara illa? Det får du hosta tillbaka vah! Så säger vi inte på detta forum!
Det är helgerån att påstå att JBL låter illa!

Du pratar nu om NN:s favorithögtalare nummer ETT!! och det är rätt FETT!!
   |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:52:05
|
quote: Det är helgerån att påstå att JBL låter illa!
Man får ju ta det för vad det är, mest lämpad för PA-system. Men iofs låter inte ens hifi-högtalarna bra. Jag vet att vissa kör med Pro-JBL som hifi, men det är inget för min smak. Jag vill ha renare ljud med bättre spridning. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:54:46
|
VAH..
vänta tills Neriks vaknar till liv, han läre ge dig svar på tal!  "Känslighet är proportionellt mot distorsion praktiskt sett. Högre känslighet = mer dist. Så ligger det till"
- är det verkligen så?   i så fall är det många som haft fel..
hemmahögtalarna, ja de vill jag inte kännas vid, de byggs i danmark, och DÄR verkar de inte kunna bygga högtalare, iaf inte på JBL iaf. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:23:34
|
quote: - är det verkligen så? i så fall är det många som haft fel..
Ja, så är det. Hur man än vrider på det så motverkar faktorerna varandra, utom möjligen i basen där stora membran distar mindre/ljudtryck. De allra bästa (enl dom flesta alltså) hifimembranen har oftast väldigt låg känslighet. Kan trösta dig med att mer av rätt sorts dist upplevs ibland som "bättre ljud". Är nog därför rörfolket gillar udda, ofta tekninskt undermåliga högtalare med hög känslighet. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:33:50
|
"Tänkte på linjär slaglängd.(om man jämför två element med samma konarea och bortser från olika lådors inverkan)(iof kanske det blir lite konstigt att prata dynamik på högtalare (de brusar ju inte så värst mycket av sig själva), men jag tänkte på att man har ett visst bakgrundsbrus och att man då måste kunna prestera höga ljudtryck för att få hög dynamik)"
Jag hänger inte riktigt me, men det gör inget, däremot, domediskanter brusar väl i regel mer än kondito, varför? |
sound pollution |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:40:51
|
de gånger jag har sett hyffsat grundliga beskrivningar av en förstärkares prestanda (ej rör, ett antal watt, ej ental) så har distorsionen alltid haft ett lokalt min i närheten av 1 watt, antagligen för att detta effektuttag ger en "normal" lyssningsnivå med de flesta högtalare. för riktigt låga wattutag är ofta distorsionen betydligt högre, slutsatsen blir väl som alltid att det är bäst att anpassa förstärkaren efter högtalaren. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:46:38
|
quote: däremot, domediskanter brusar väl i regel mer än kondito, varför?
Domearna har bredare spridning i översta diskanten. Sen lät många kondiskanter så dåligt att man behövde dämpa ner dom. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:58:29
|
jaha |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 23:35:56
|
quote: Originally posted by marens
quote: däremot, domediskanter brusar väl i regel mer än kondito, varför?
Domearna har bredare spridning i översta diskanten. Sen lät många kondiskanter så dåligt att man behövde dämpa ner dom.
Tror jag inte! Kondiskanter sprider oftast mycket bätter än softdomar. Hårddomar är en annan saga. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 23:38:09
|
quote: Originally posted by marens
Lowther var bra exempel. Försök spela en kvarts watt med dom utan att de distar och slår igenom. JBL också för den delen, måste låta hemskt illa.
Tror inte det är felet med Lowther. De har en hemskt krokig akustisk fas, en taskig energitonkurva och en lika dålig onaxistonkurva. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 01:33:25
|
Hej!
Dock så ljuder de:
 -tadaa...
... bra!
Mvh A*. |