HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Är hög känslighet alltid bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:06:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag tror man kan Dö av denna JBL;

115 decibell känslighet!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:51:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Lowther:

-är roliga, med spec´n: ifrån-30Hz, 99dB, 100W och "Maximum voice coil
travel ± 1 mm
". Jovisst, 100W till A*´s Lowther´s...Tjena ,!!

Mvh A*.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:53:45  Show Profile Send celef a Private Message
"Kan börja med att undra vart "hög verkningsgrad = hög dynamik" kommer ifrån? kollar man data på några element så får jag det snarare till precis tvärtom.."

Vart hittar du info om dynamikområdet?

sound pollution
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:54:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ska vi ta den vs JBL -monstret?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:57:23  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by celef

"Kan börja med att undra vart "hög verkningsgrad = hög dynamik" kommer ifrån? kollar man data på några element så får jag det snarare till precis tvärtom.."

Vart hittar du info om dynamikområdet?

Tänkte på linjär slaglängd.(om man jämför två element med samma konarea och bortser från olika lådors inverkan)
(iof kanske det blir lite konstigt att prata dynamik på högtalare (de brusar ju inte så värst mycket av sig själva), men jag tänkte på att man har ett visst bakgrundsbrus och att man då måste kunna prestera höga ljudtryck för att få hög dynamik)

Edited by - norman on 2002/12/02 19:59:38
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:34:26  Show Profile Send marens a Private Message
Känslighet är proportionellt mot distorsion praktiskt sett. Högre känslighet = mer dist. Så ligger det till.

Lowther var bra exempel. Försök spela en kvarts watt med dom utan att de distar och slår igenom. JBL också för den delen, måste låta hemskt illa.

En nackdel med känsliga högtalare är att det inte går att spela lika lågt med analog volympot utan att det blir obalans mellan hö/vä kanal. + att, som någon knystade om, så distar icke klass A transistorförstärkare mer vid lägre volymer pga crossover-distorsion.

Visst ja, glömde nästan att högtalarelement är mer olinjära och fysiskt tröga vid väldigt låga ljudnivåer. Det krävs lite effekt för att de ska "lossna" mekaniskt. Jämför en låda som man drar i en gummisnodd längs en bordsyta/golv, det krävs lite kraft innan den lossnar och börjar röra sig. Det är antagligen bl.a. därför vissa högtalare låter mer detaljerat. Men det är vid mycket låga ljudnivåer som antagligen knappt hörs.

Edited by - marens on 2002/12/02 20:48:17
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:48:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

"Visst ja, glömde nästan att högtalarelement är mer olinjära och fysiskt tröga vid väldigt låga ljudnivåer. Det krävs lite effekt för att de ska "lossna" mekaniskt. Jämför en låda som man drar i en gummisnodd längs en bordsyta/golv, det krävs lite kraft innan den lossnar och börjar röra sig. Det är antagligen bl.a. därför vissa högtalare låter mer detaljerat."

det är vad jag ville få fram.

Vad menar du m att JBL skulle vara illa?
Det får du hosta tillbaka vah! Så säger vi
inte på detta forum!

Det är helgerån att påstå att JBL låter illa!

Du pratar nu om NN:s favorithögtalare nummer ETT!!
och det är rätt FETT!!

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:52:05  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det är helgerån att påstå att JBL låter illa!

Man får ju ta det för vad det är, mest lämpad för PA-system. Men iofs låter inte ens hifi-högtalarna bra. Jag vet att vissa kör med Pro-JBL som hifi, men det är inget för min smak. Jag vill ha renare ljud med bättre spridning.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:54:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

VAH..

vänta tills Neriks vaknar till liv, han läre ge dig svar på tal!
"Känslighet är proportionellt mot distorsion praktiskt sett. Högre känslighet = mer dist. Så ligger det till"

- är det verkligen så? i så fall är det många
som haft fel..

hemmahögtalarna, ja de vill jag inte kännas vid, de byggs i danmark,
och DÄR verkar de inte kunna bygga högtalare, iaf inte på JBL iaf.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:23:34  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
- är det verkligen så? i så fall är det många
som haft fel..

Ja, så är det. Hur man än vrider på det så motverkar faktorerna varandra, utom möjligen i basen där stora membran distar mindre/ljudtryck. De allra bästa (enl dom flesta alltså) hifimembranen har oftast väldigt låg känslighet. Kan trösta dig med att mer av rätt sorts dist upplevs ibland som "bättre ljud". Är nog därför rörfolket gillar udda, ofta tekninskt undermåliga högtalare med hög känslighet.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:33:50  Show Profile Send celef a Private Message
"Tänkte på linjär slaglängd.(om man jämför två element med samma konarea och bortser från olika lådors inverkan)(iof kanske det blir lite konstigt att prata dynamik på högtalare (de brusar ju inte så värst mycket av sig själva), men jag tänkte på att man har ett visst bakgrundsbrus och att man då måste kunna prestera höga ljudtryck för att få hög dynamik)"

Jag hänger inte riktigt me, men det gör inget, däremot, domediskanter brusar väl i regel mer än kondito, varför?

sound pollution
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:40:51  Show Profile Send anders a Private Message
de gånger jag har sett hyffsat grundliga beskrivningar av en förstärkares prestanda (ej rör, ett antal watt, ej ental) så har distorsionen alltid haft ett lokalt min i närheten av 1 watt, antagligen för att detta effektuttag ger en "normal" lyssningsnivå med de flesta högtalare. för riktigt låga wattutag är ofta distorsionen betydligt högre, slutsatsen blir väl som alltid att det är bäst att anpassa förstärkaren efter högtalaren.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:46:38  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
däremot, domediskanter brusar väl i regel mer än kondito, varför?

Domearna har bredare spridning i översta diskanten. Sen lät många kondiskanter så dåligt att man behövde dämpa ner dom.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:58:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jaha

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/02 :  23:35:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by marens

quote:
däremot, domediskanter brusar väl i regel mer än kondito, varför?

Domearna har bredare spridning i översta diskanten. Sen lät många kondiskanter så dåligt att man behövde dämpa ner dom.

Tror jag inte! Kondiskanter sprider oftast mycket bätter än softdomar. Hårddomar är en annan saga.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/02 :  23:38:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Lowther var bra exempel. Försök spela en kvarts watt med dom utan att de distar och slår igenom. JBL också för den delen, måste låta hemskt illa.

Tror inte det är felet med Lowther. De har en hemskt krokig akustisk fas, en taskig energitonkurva och en lika dålig onaxistonkurva.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/03 :  01:33:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Dock så ljuder de:

-tadaa...

...
bra!

Mvh A*.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000