HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ang. mäta fas&nolla på en transfo. Hur?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:55:42  Show Profile Send no_85 a Private Message
I samband med att jag läste: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6008
så kom jag att tänka på att detta är ngt. man bör kolla upp om man som i mitt fall håller-på/är-påväg att bygga ett slutsteg. Och speciellt då man som mig har tänkt att bygga en dual-mono-konstruktion.
Detta betyder självklart att om jag inte mäter vilket som-är/lämpar-sig-bäst-som fasen i transformatorerna
(innan jag skruvar ihop den (slutsteget)),
och endast kopplar in dessa (transformatorerna),
och sedan (i efterhand) mäter (som man brukar göra (när man "kollar fasen" (mäta i efterhand ;))),
så är risken överhängande (el. 50% (rättare sagt (el. skrivet :))) att man inte placerar båda transformatorernas "fas-ledning" i samma kontaktstift.

Detta kommer i sin tur resultera i att hur man än vänder kontakten så kommer alltid en transformator
(av dom två (i en dual-mono-konstruktion)) alltid vara "ur-fas".

;
Hur kan jag, om jag vill, mäta vilken, av dom två möljiga, kablarna på primära på en transformator som är den som-är/lämpar-sig-bäst-för fasen, med hjälp av en multimeter?

Ha-ha! (blev lite likt ett inlägg som vår egna "lilla"(?) A* skulle kunnat skrivit .

* = Audiomaniker (/-magiker?)

Tack på förhand!

Lev väl (?).

Edited by - no_85 on 2002/12/02 20:58:28

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/12/02 :  22:30:41  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by no_85

I samband med att jag läste: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6008
så kom jag att tänka på att detta är ngt. man bör kolla upp om man som i mitt fall håller-på/är-påväg att bygga ett slutsteg. Och speciellt då man som mig har tänkt att bygga en dual-mono-konstruktion.
Detta betyder självklart att om jag inte mäter vilket som-är/lämpar-sig-bäst-som fasen i transformatorerna
(innan jag skruvar ihop den (slutsteget)),
och endast kopplar in dessa (transformatorerna),
och sedan (i efterhand) mäter (som man brukar göra (när man "kollar fasen" (mäta i efterhand ;))),
så är risken överhängande (el. 50% (rättare sagt (el. skrivet :))) att man inte placerar båda transformatorernas "fas-ledning" i samma kontaktstift.

Detta kommer i sin tur resultera i att hur man än vänder kontakten så kommer alltid en transformator
(av dom två (i en dual-mono-konstruktion)) alltid vara "ur-fas".

;
Hur kan jag, om jag vill, mäta vilken, av dom två möljiga, kablarna på primära på en transformator som är den som-är/lämpar-sig-bäst-för fasen, med hjälp av en multimeter?

Ha-ha! (blev lite likt ett inlägg som vår egna "lilla"(?) A* skulle kunnat skrivit .

* = Audiomaniker (/-magiker?)

Tack på förhand!

Lev väl (?).

Meget enkelt. Forbind en trafo til den ene kanal og juster forstærkeren op så den trækker korrekt strøm (bias-justering). Mål heretter spændingen på null (punktet mellon dom 2 +/- spændinger som helt sikkert ochså er forbunnet til forstærkerens stel) i forholl til jord.

Vend herefter trafoens primær så du får den minsste spænding och märk hvilken der er fas (fas på nettet - mål evt. med en fastester).

Heretter gentager du det hele med den annen trafo/kanal indkoblet (och den förste trafo koblat utt - allså ingen forbindelse til stell).

Heretter skulle du gerne ha den minste spænding på stell når begga transformere er forbunnet. Check eventuelt når det hela er samlet.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000