HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur stor skillnad gör inspelningen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:51:07  Show Profile Send bjarne a Private Message
Jag tänkte mig inköpa Jazz At The Pawnshop för att spela i en relativt vanlig 2 kanalsstereo. Min Cd-spelare är inte HDCD eller SACD.

Jag har aldrig jämfört 2 likadana, men olika pressningar. Hur stor är skilnaden?

På audioexcitement finns
HDCD/SACD från Fim kostar den 259:- http://www.hifimusic.se/?p=showItem&id=814
XRCD från Fim går på den nätta summan 590:- http://www.hifimusic.se/?p=showItem&id=813

CDON har en utgåva från NAX för måttliga 89:- http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&session=1
och en SACD från samma tillverkare för 159:- http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&session=1
Är SACD-utgåvan bättre än den tidigare pressen trots att jag inte har SACD? Den något så avancerat som "digitally remastered"...
Dom har också en 3*SACD-box för 349:- http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&session=1

Finns det någon uppfattning? Som med allt annat kan man bara själv avgöra vad som är värt pengarna. Men vad är er känsla? Är det en skillnad som att flytta ut högtalarna en meter från väggen? akustikfixa rummet? byta från dvd-spelaren till cdp:n? cd-kvalite till mp3 rippad i 256kb/s? eller är det svårt att skilja åt i ett blindtest?

Var är er känsla? (Det slutar säkert med att jag köper minst 2 olika?)
Att det är skillnad på bra och dåligt inspelad musik när det gäller olika inspelningar, jorå....helt förtappad är jag inte...

Edited by - bjarne on 2007/05/30 18:53:30

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/30 :  22:48:40  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jag vill inte röra till det för dig ännu mer, men jag tycker den låter väldigt bra på vinyl

I ditt fall hade jag valt cd-utgåvan. Naxos har ganska ojämn kvalitet i min erfarenhet. Vissa är jättebra, andra är inte så bra. Välj utgåvan från Proprius i stället (om det nu inte rentav är den som säljs via Naxos till CDON).


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2007/05/31 :  09:42:42  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ok, en rekommendation, men egentligen inte svar på frågan... Att vinyl låter bättre än cd på en bra utrustning har jag inget tvivel om - även om jag själv lagt ner vinylen sedan länge.

Det kanske inte finns någon annan heller som testat att jämföra olika cd-utgåvor från samma inspelningstillfälle Alla bara köper fininspelningar bara för att man vet ju att dom är bättre. Trodde det var sånt folket här bl a pysslade med... Eller så var det bara en ointressant frågeställning från en helt oinsatt

/Hejsvejs

Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/05/31 :  10:57:14  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Att vinyl låter bättre än cd på en bra utrustning har jag inget tvivel om


Detta är ingen "sanning" utan skiftar nog en hel del. Många cd-skivor som idag mastras låter visserligen tyvärr ganska illa, men låångt ifrån alla. Rhino är ett bra exempel på ett bolag som ger ut cd-skivor med väldigt bra ljud, säkert lika bra eller bättre än motsvarande vinyler.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/31 :  12:36:39  Show Profile Send MartinN a Private Message
Om man vill vara litet snål så köper man CD-utgåvorna
som jag har gjort och spelar dem sedan på en fin
CD-spelare. Detta ger i mitt tycke bättre ljud än
SACD-skiva i en billig SACD-spelare. Tänker man inte
köpa en SACD-spelare är SACD-skivan tämligen onödig,
även om den då kan vara remastrad.

Mitt motto - jag köper billig musik som jag sedan
spelar på dyr utrustning - inte tvärtom.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/31 :  12:42:49  Show Profile Send MartinN a Private Message
Måste tillägga att 3 SACD boxen är prisvärd så
min rekomenndation för dig blir denna 3SACD
box på CDON.

Martin
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/05/31 :  13:11:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmm - jag har lite dålig erfarenhet av att lyssna till CD-inspelningen på FIM:s SACD-utgåva.

I mitt fall gäller det Antiphone Blues med bl a Arne Domnérus. En annan skiva men inspelad ungefär i samma tid som Jazz at the pawnshop.

CD-spåret på FIM-SACD:n verkar överstyrt och distar en del. Jag föredrar därför att lyssna på ProPrius-utgåvan från Naxos och CDON. I enklare anläggningar är distortionenen inte så påtagligt men det hörs tydlligt om man kommer upp lite på kvalitetsstegen. Haken i mitt fall är att att FIM:s SACD-utgåva har fyra extraspår som inte finns på ProPrius. Å andra sidan låter just de spåren helt OK.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/31 :  20:09:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Alla bara köper fininspelningar
Det dräller nog inte av folk som har köpt just den här skivan i flera olika utgåvor för att testa vilken som är bäst. Men, några till finns kanske


quote:
Var är er känsla?
Min känsla är att eftersom du har en ren cd-spelare har du ingen glädje av att betala extra för spår du inte kan koda av. CD-versionen från Proprius är bra, jag har den själv.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2007/06/01 :  14:18:22  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det gällde inte bara just denna inspelning utan generellt. Det talas ju ofta om fördelen av t ex japanpress - även vad gäller cd.

Jag kanske har missuppfattat, men sånadäringa xrcd-skicor är väl vanligt kodade va, eller? Rysans dyra får man ju säga iallafall...

Jag tackar f ö för tipset! Billigt är godare än dyrt!
Återkommer i någon slags framtid då jag köpt olika sorters skivor av denna eller någon annan musik.

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/06/01 :  15:20:05  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
sånadäringa xrcd-skicor är väl vanligt kodade va, eller?
Mmm just det så är det. Jag tycker också att XRCD är orimligt dyra. Man rider mycket på dom legendariska skivmärkena typ Decca och RCA-victor/Living Stereo. Många av dom senare finns att köpa för under 100 spänn som är väl så bra som XRCD. Living Stereo kan man ofta också köpa som SACD hybrid i trekanals stereo, alltså en kopia av det trekanaliga originalbandet. Det är väl så att man väljer inspelningar som blev klassiska redan då i "sterån´s" barndom på 50 och 60-talet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/06/01 :  15:27:45  Show Profile Send gcs a Private Message
MartinN skriver:
quote:
Mitt motto - jag köper billig musik som jag sedan
spelar på dyr utrustning - inte tvärtom.

Är det inte bättre att ha några få dyra skivor och en ännu mera jätte dyr musikanläggning?Nä allvarligt talat så köper jag så pass mycket skivor att dom vida överstiger vad jag lagt ner på min anläggning.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/01 :  17:56:21  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
allvarligt talat så köper jag så pass mycket skivor
Man behöver nytt hela tiden, som en drog.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000