Sitter i sängen och funderar över vilken Prince-platta som är bäst. För tillfället snurrar "All the critics love you in N.Y" från 1999. Otroligt bra låt och en skiva med många fantastiska spår! Men hur bedömmer man helhetsintrycket av en skiva? Är det höjdpunkterna eller eventuella svackor som ska avgöra? I fallet Prince ställs frågan på sin spets då han i mitt tycke i vissa fall spretar ordentligt. 1999 är en sådan skiva. Love symbol likaså. Dirty Mind däremot har inga svackor men färre toppar, även om de flesta låtarna är höga, höga! For You sticker också ut med höga toppar men även en del svackor? Sign O' Times förbryllar mig precis som Emancipation. Både Prince och Contoversy är sköna men ojämna. Förstår ni...?
Kan någon hjälpa mig i mina existentiella funderingar över en av livets stora frågor?
Jag gillar "Purple Rain" bäst. Har alltid gillat "Diamonds & Pearls" också mest p.g.a. några otroligt sköna videos som jag förknippar med den. Prince är ju enorm. Hörde nyss hans version av "A Case Of You" på en hyllningsplatta till Joni Mitchell med olika artister.