HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bipolär elektrolyt vs plastkonding i högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/06/24 :  15:24:36  Show Profile Send Kmj a Private Message
hej alla, i ett delningsfilter jag kollat lite smått på så sitter det en konding på 68uF parallellt med diskanten och enligt designern så blir det bra med en vanlig bipolär elektrolyt i denna position då den inte sitter i serie med själva elementet. OM man vill så kan man ta en finare plastkonding parallellt med lyten och då kanske få en förbättring. Detta ska visst inte vara så nödvändigt men vad tror forumet? Finns det t.ex. nått att vinna på att köra med polyester eller propylen i denna positionen istället och isåfall, är det värt den betydligt större utgiften?
Förresten parallellkopplingen består av ett motstånd följt av en spole och till sist kondingen.

.....where the music comes to die.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/24 :  15:35:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Absolut. Sätt en liten 0,1 - 0,01uF eller så över.
Värdet är ju så litet att du inte övertsiger felmarginalen på elektrolyten.

En plastkonding på 68uF är rätt dyrt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/06/24 :  15:44:34  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
En plastkonding på 68uF är rätt dyrt.

Japp, de kostar ju en smula så kan man undvika det så gör man ju gärna det. Sen är det ju iofs inte så svårt att sätta en konding på 1uF eller nått parallellt och testa.

Edit
En konding i storleksordningen 1-2uF skulle visst inte göra nån större skillnad heller.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/06/24 15:45:27
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/24 :  15:46:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
68uF parallellt med diskanten?
Låter bra konstigt...

Jag har gjort lite sådana tester som vemsom pratar om. Klart lyft med en fin/riktigt konding parallellad men man skall också veta att det låter bättre med en "hel" riktig (68uF'are i ditt fall) konding istället för snikvarianten.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/06/24 :  16:11:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.troelsgravesen.dk/C17_III_files/C17WH-16-08+DT300WG-NO_V8_1st%20order.GIF

quote:
C1031 is an electrolytic capacitor - no problem here in a parallel circuit. You may bypass the electrolytic cap with a 1.5-2.2 uF pp to possibly improve performance.



dock har han 2x33uF själv

quote:
Jag har gjort lite sådana tester som vemsom pratar om. Klart lyft med en fin/riktigt konding parallellad men man skall också veta att det låter bättre med en "hel" riktig (68uF'are i ditt fall) konding istället för snikvarianten.


Mmm, nu var det meningen att hela bygget skulle bli en snikvariant då jag ville se hur billigt jag kunde komma undan. Detta funkade ett tag iallafall

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/24 :  16:28:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
1'a ordningens filter och en diskant med kraftig och hög Fs torde vara förklaringen till denna impedanskorrigeringskrets.

Dock tycker jag han bode tagit bort RC-länken till bas/mellan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/06/24 :  16:42:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
ok, jag får väl helt enkelt testa en sak i taget. Börja med en lyt och plast i parallell och sedan leka vidare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/24 :  17:01:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Låter klokt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/24 :  18:50:09  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Dock tycker jag han bode tagit bort RC-länken till bas/mellan.

Varför då? Det blir ju bara spänningsdelning mellan 2 spolar då!
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2007/06/25 :  20:02:16  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Använd kondingar med lågt ESR (även vid 20kHz) det gör underverk.
Det finns säkert bra elektrolyter för ändamålet.
Ska du bygga högtalare Kenn?

Ta det lungt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/25 :  20:22:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Varför då? Det blir ju bara spänningsdelning mellan 2 spolar då!

Funkar utmärkt!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/25 :  20:38:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Funkar utmärkt!


Inte den starkaste argumentationen jag sett...

I och för sig får väl folk bygga filter hur de vill men om man förslår en förändring av en design som du gör tycker jag att man skall kunna argumentera för varför ändringen gör något bättre.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/06/25 :  20:40:04  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Ska du bygga högtalare Kenn?


jajamensan, ett par riktigt snygga leksaker, lättdrivna som herukorna men lite mer hårdrocksanpassade. Finlir i all ära men man måste ju ha lite riktig musik ibland med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/26 :  08:30:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
vemsom skrev:
quote:
Absolut. Sätt en liten 0,1 - 0,01uF eller så över.
Ähum,... gör detta verkligen någon nytta i audiobandet? Detta brukar man ägna sig åt för att få en låg impedans runt 1 MHz och över.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/26 :  10:25:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Testa och se. För att billigare få lite plastkonding-ljud borde det väll vara en bra utväg.
Det jag läst om lösningen med en liten mkp över även andra polypropylenkondensatorer är att det skall göra gott i från sig. Priset är bara en eller ett par kronor väll. Man kan ju hänga på en hel hög utan att värdet på elektrolyten eller den stora kondensatorn man väljer förändras nämnvärt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/06/26 :  11:19:37  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
quote:
Ähum,... gör detta verkligen någon nytta i audiobandet? Detta brukar man ägna sig åt för att få en låg impedans runt 1 MHz och över.


Jag hade för mig att i sådana här fall så har man den för att göra det mer linjärt, men det var bara något svagt minne jag hade som mycket väl kan vara fel.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/26 :  12:42:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Inte den starkaste argumentationen jag sett...
I och för sig får väl folk bygga filter hur de vill men om man förslår en förändring av en design som du gör tycker jag att man skall kunna argumentera för varför ändringen gör något bättre.

Det kräver en helt ny tråd i ämnet och gärna några praktiska exempel som visar detta.

Självklart (!) bör man inte ta bort RC-länken ur ett färdigutvecklat filter. Min poäng är att han borde utvecklat filtret utan RC-länken och dimensionerat serie-L enligt dessa förutsättningar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/06/26 :  17:29:20  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Hoho. Man borde kunna dämpa ett element med en spole med samma induktans som spolen i elementet, eller? Fiffigt, då slipper man ju en komponent.

För övrigt röstar jag på elektrolyt med annan mindre(mkp,mp,mkc,mkt,pio,pps,osv,mvh)!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000