Jag har två uppsättningar trafos som har setat i ett par Dynaco MK3 som har tänk byggt nå roligt med. Nu när jag tittade lite närmare på dess så såg jag att utgångstraforna inte var identiska Ena är märkt A-431 och har de vanliga 4-8-16 ohms tapparna. Men den andra är märkt Z-280 och har även uttag för 70V linje. Jag hittar ingen info om den trafo. Är det någon här som känner till den ? har den samma specar förutom 70V tappen ?? Eller är det någon som behöver en sådan och har en "vanlig" A-431 att byta mot?
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning
I ELFA katalog nr. 16 (från 1967, tror jag) står A44 MARK III byggsats Netto kr 705:- A45 MARK III monterad Netto kr 790:- A45/L MARK III monterad, men dessutom avsedd för 70 V linje Netto kr 790:- De sålde också 6 varianter av Dynacos utgångstransformatorer löst, där typ A-430 verkar mest lik MARK III's fast utan 4 ohms tapp. Lös kostade den hela 310:- allså nästan halva priset av en komplett slutstegsbyggsats! Det verkar som 70 V lindningen inte skulle vara på bekostnad av något annat, men jag har ingen aning om man fått gå ner i trådarea på andra lindningar för att den skulle få plats eller om det av andra orsaker kan finnas några hörbara skillnader.
Jag beställde den där lilla anodspänninsgtrafon från ELFA som ska vara för PAS2/3 (heter de så?). Undrar hur långt man kan pressa den - ska ha den till Rosenblits GG-stärkare, var det tänkt.