Hej! Udrar om det finns nån som vet någonting om 70/80 horn. Och om det kanske finns nån där ute som haren ritning på dom och vet vilka element som passar.
70/80 hornet presenterades tillsammans med andra byggbeskrivningar i tidningen Radio&Television på 70 talet. Den fanns också med i en bok som hette något i stil med Radio&Televisions byggprojekt nummer nånting. Välsorterade bibliotek bör ha boken, har du tur så är inte de relevanta sidorna utrivna.
-Jag med kamrater har ägt och byggt 70/80-hornet. Enligt min mening så var det inget lyckat horn, saknar lågbas helt enkelt. Det är för kort för att kunna fungera som ett "HiFi-bas" horn. Då är det "äldre" 3-D hornet från samma tidning Radio&Televison mycket bättre.
Kan tänka mig att det gamla Schmack hornet är kanske en av dom bättre "mindre" hornkonstruktionerna!
Jag håller med LJN med bakgrund av att jag byggde att antal av dom olika RT-hornen vid tiden det begav sig. 70/80-hornet var sämst. Ingen lågbas eller egentlig bas "överhufvudtaget". Bara en massa dunk. Det "normala" RT-hornet, det som stod på en trekantig fot som också ingick i portöppningen, var mycket bättre. Minns inte namnet på det men det kanske var Schmack som LJN nämner. Det har jag retat många grannar med men dom har nog glömt det nu ca. trettio år senare.