Jag har byggt en stereohylla med 4 st gängstång i M16 dimension. Jag undrar nu om det funkar med förzinkad järnstång eller blir jag tvungen att byta till rostfri gängstång ?
Vad skulle magnetismen ha med detta att göra? Skärmade högtalarkablar är en bättre häst att satsa på innan man funderar på ett statiskt magnetiskt fält ifrån ett par järnstänger... Jordmagnetismen ex vis... Så använd dina zinkade stänger med gott samvete!!!!
Farliga saker i signalsamanhang är MODULATION Modulation kommer av växlande fält inom och ovanför audiobandet, där alltså nätstörningar och nätdelsstörningar finns. INTE statiska fält.
/esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
Du har rätt i att det rostfria är omagnetiskt. Den försinkade stången är av ett ferromagnetiskt material vilket innebär att den är omagnetisk utan pålagt yttre fält (typ om du fäster en magnet på stången blir den magnetisk, annars inte). Jag har använt plåt för att skärma av ringkärnetransformatoen i förstärkaren så inte TV:n ska bli lila med gott resultat. Dina förzinkade stänger kommer fungera som "magnetfältsdamsugare" genom att virvelströmmar bildas i benen och tar upp energi från magnetfältet som finns i luften.
Troligtvis har detta ingen som helst betydelse (för ljudets skull...) då stängerna har ytterst begränsad utsräckning jämfört med t.ex. en plåt. Men detta är den fysikaliska förklaringen till det som sker.