HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik till Jul - klassisk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:04:15  Show Profile Send Mattias a Private Message
Nu närmar sig julen med stormsteg. Plockade idag fram julskivorna och lyssnade genom några stycken. Skulle görna vilja ha lite bra tips på välinspelad klassisk musik som passar såhär till julen.

I min samling hittade jag två riktigt fina skivor:

Cantate Domino, Oscars Motettkör. En inspelning med julmusik från Proprius (PRCD7762). Inspelningstekniker är den berömde Bertil Alving. Från början kommer tipset från Sladd via forum. Kanonskiva, kort gott!

Händel - Gloria och Dixit Dominus. Emma Kirkby, välkänd barocksopran sjunger Gloria. Royal Academy of Music Baroque Orchestra dirigeras av Laurence Cummings.
Anne Sofie von Otter sjunger (altstämma) i Dixit Dominus och bla spelar Drottningholm Baroque Ensemble.
Inspelning: BIS-CD-1235. Utgiven 2001. Inspelningen har fått tre stjärnor i boken, The Penguin guide to compact discs.

Lite historia om verket Gloria av Händel.
Det världspremiär för utgivning av hela (det kompletta) Gloriaverket på skiva. Första satsen har säkert alla hört med de resterande satserna är för de flesta nya. Det kompletta verket fanns inte i Georg Friederich's egna samling utan hittades på Royal Academy of Music i London september år 2000. Man kontrollerade verkets äkthet och fann man att det verkligen var Händel som komponerat det hela. Verket har varit borta i ca: 300 år.

Väntar ivrigt på bra tips

Vänligen Mattias

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/05 :  02:13:17  Show Profile Send DHT a Private Message
Har inte hört den själv ännu, men detta verkar vara julmusik av högsta klass:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/music/0902/taby.htm
Skall finnas både på SACD och CD, hittar bara SACD'n på FIMs hemsida dock... (notera att recencenten även hyllar en viss Cantate Domino-skiva ).
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/05 :  02:38:55  Show Profile Send DHT a Private Message
Det verkar som om SACD'n är en hybrid och alltså går att spela även i en vanlig CD. Finns på klubben.net. De har dessutom även den andra FIM-skivan jag ville ha:Händels Messias, på SACD hybrid den med.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:11:49  Show Profile Send Mattias a Private Message
Utgåvor av SACD hybrider är något jag skall börja investera i, helt klart.
Tackar DHT för tips!

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000