6F12P ser väldigt intressant ut på papperet och jag sneglade på det ett tag men en god vän med stor kunskap om ryska rör avrådde från användning. Han menade att det blir problem med "sputtering" från katoden efter ett tag pga de små avstånden som blir med stor förstärkning och lågt inre motstånd. Han brukar veta så jag gick inte vidare med röret den gången.
Jag ser dock med spänning fram emot dina försök eftersom data är minst sagt iponerande på röret.
Praktiska försök emotses med glädje. Han som kommenterade har provat många olika ryska rör men om han verkligen testat just 6F12P vet jag inte säkert, han kan ju också ha gått på hörsägen.
Sitter 6F12P i mina PastAudio steg; har själv erfarit "splutter"-fenomenet, och enligt konstruktören uppkommer det endast på rör som tappats ned utan skyddande kartong - problemet visar sig dessutom tämligen omgående. Är enligt honom inte något problem; beror alltså bara på ovarsam hantering och inte på röret i sig. 6F12P har enligt mina erfarenheter väldigt lite mikrofoni - och jag har fortfarande inte provat tubedampers.
Hej vaddunuheter 300b! Kul att hitta någon som har direkt erfarenhet! Låter lovande att de funkar i praktiken. Hittade din anläggning på forumet och såg att de används som driver i slutstegen. Inte utan att man anar släktskap med Dynaco MKIII. Närbild också så att man kan jämföra det med de jag köpt(som tack och lov var mycket väl packade). Dessvärre hittade jag inget mer om Past Audio när jag Googlade. Återstår att se om de har så låg mikrofoni så att de även funkar vid lägre signalnivåer.
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!