HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jazz i Smyge 27-28 juli 2007
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  08:26:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Sveriges sydligaste jazzfestival





27-28 juli 2007


Här kommer ett litet bildreportage från första kvällen

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/07/28 09:02:33

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  08:52:25  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Orientering:




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  09:23:45  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Omgivningen är den som ger oss skåningar gåshud. Om inte annat så för den bitande vinden.

Det är en allt annat än behaglig tångdoft också längs denna kust.

Men man vänjer sig, ... not.







De blågula är inte så vanliga här, men det var tydligen en politiker som skulle inledningstala, så då fick den ju firas. Det syns att den är oanvänd.





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  09:35:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Festivalen arrangeras av Studieförbundet Vuxenskolan, Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB och Kulturnämnden.
Detta är den 10:e jazzfestivalen som hålls på festivalområdet i Smyge.



Burhöns:






På festivalområdet finns två scener, Magasinet och Garaget. Utöver det några sidobyggnader med försäljning av tröjor, skivor affischer och andra jazzprylar samt en byggnad där det såldes diverse konsthantverk och tyger från Litauen.


Magasinet:




Det randiga tältet som skymtar till vänster är Garaget:








Sådär, det var en liten orientering


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  10:08:57  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jag blev tillfrågad av Iroise och Eliot här på forumet, så vi åkte gemensamt dit. Eliot, som också fotograferar, hade dock ingen kamera med denna dag.


Men, vi går väl in:






Biljettpriserna var 170:-/konsert eller 295:- för en heldagsbiljett till alla konserter.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  10:13:20  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Första konserten var en trio plus gästartister.




Vem är snabbast att känna igen bandledaren

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/07/28 :  10:19:14  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jan Lundgren?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  11:32:46  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


Javisst är det det!


Jan Lundgren Trio
Jan Lundgren | Mattias Svensson | Zoltan Csörsz






... with guests...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  15:17:59  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Första gästartist var den unga och begåvade sångerskan från Malmö, Elin Wrede:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  15:45:55  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


Stilstudie på trummisen Zoltan Csörsz:









It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  17:22:42  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


Den andra gästartisten är gitarrist. Han har spelat bl.a med Svend Asmussen.








Han heter Jacob Fischer.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  17:26:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


Här sitter mitt sällskap och får träsmak:




På ömse sidor om Eliot i blå skjorta sitter Lotta och Iroise.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  17:33:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jan Lundgren är alltid bra, och musikerna är otroligt skickliga. Men i min smak har man inte tillräcklig kontakt med tonerna för att det ska bli musik i denna lokal. Det blir för tamt, dovt och ljummigt. Men det var fullt av folk och de allra flesta var i djup trans. Så det är nog mest min smak som avviker






It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:04:02  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


Är det John McEnroe eller en eoJeudare som står där och diggar





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  19:29:48  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


dET ÄR arcSHARK:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  19:31:24  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Det var den spelningen!
Bandet vilar i en lite primitiv backstage:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  21:00:17  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Nästa band spelade i Garaget.






Jag skulle bli förvånad om någon kände till dem...


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/07/28 :  21:26:17  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Snap Happy!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  21:38:40  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jo, det förstås



Snap Happy
Richard Burns (trumpet) | Carlo Barbaro (sax) | Ben Gillespie (trombon, sång) | Craig Fermanis (gitarr) | Mark Elton (bas, sång) | Sam Bates (trummor)







Bandet kommer från Melbourne, Australien. Frontfigur är trombonisten och sångaren Ben Gillespie (!?), men samtliga medlemmar släpptes fram som solister. Ett jäkla bra driv och bra låtar, som var en mix av eget material och covers.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  22:05:17  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message






Japp, här svängde det rejält. Ett komplett band med bra tryck i instrumenten och en bra sångare. Starka bluesinfluenser och en fartig och lekfull uppvisning.





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/28 :  22:27:53  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


Nästa band taggade ner tempot...





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/07/28 :  22:50:34  Show Profile Send iroise a Private Message
Jaha lite reflektioner: Kuligast var att vi var några från forumet som stack dit tillsammans.
Musiken då, J Lundgren o company spelade bra och korrekt men något fattades. Tänkte att det var lite mainstream o tillrättalagt och det var det kanske men plötsligt fick jag för mig att jag skulle gå fram vid scenen och där hände det defenetivt något. Ljudet från både bas o trummor kom fram på ett helt annat sätt, det blev högre och mer balans mellan de olika instrumenten och då lyfte det. Dessutom såg jag mycket bra där framme. Musikerna bestämde under låtarnas gång vem som skulle ta solona, mycket trevligt. Slutsats blir ändå att det var bra, välspelat men inga sensationer. Det sägs ju att förväntningar är besvikelsens moder och lite så var det.
Nästa grupp då ja det var storband och på skiva tycker jag för det mesta att det blir stirrigt och ja, inte min "cop of tea" Men ack vad jag bedrog mig, spel-glädje, lite galenskaper, ja lite show helt enkelt och det smittade av sig, tyckte det var förvånansvärt bra, riktigt kul och bra. Fortsättning följer...
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/29 :  09:12:16  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Instämmer Iroise. När man kom närmare bandet (Jan Lundgren Trio) fick tonerna liv och man kunde höra hur skickliga de var. Speciellt med sångerskan Elin Wrede slog mig detta. Henne kommer vi säkert se mer av.



Bandet i Garaget var:



Pijazz kvintett
Pia Svanberg (sång) | Stig Lindblad (bas) | Bengt Jeppsson (klarinett, sax, tvärflöjt) | Sune Ekberg | Hans-Peter Nilsson (trummor)






Fotnot: Man blev inbjuden att lyssna på Pijazz Kvartett, men jag räknar till fem

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/29 :  17:20:39  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


Här var det svensk swing.











Inte något jag går igång på riktigt. Men det var fullt av folk som diggade och instrumenten var fina

Vi gick och tog en korv och en öl...



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/29 :  20:39:57  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

...här:







Lotta var chaufför:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/07/30 :  00:10:29  Show Profile Send iroise a Private Message
Denna festival i det lilla formatet ät ett trevligt årligt arrangemang som jag gärna besöker, dock kunde det varit lite mindre blåst, det var faktiskt jobbigt med blåsten. Sedan kunde den där arrangören tagit med sig lite bättre vinyler och inte haft så upphissade priser för mög, uselt! Pijazz såg/hörde jag inte ens,(var det i år de var där?) Calle är riktigt snabb man står där och pratar med honom och plötsligt upptäcker man att han inte är där! Ett tag frågade både hans hustru och eliot mig var han var.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000