HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nemesis - 1-transistor SE-stärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:34:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har precis plockat fram ett gammalt schema från gamla tider. Jean Hiraga och l'Audiophile plockade ihop ett transistorslutsteg på 10W med en transistor. Trissan, 2SK135, var väldigt populär på 80-talet men är utfasad för länge sedan fast man kan hitta restpartier här och där.

Jag sneglar på bygget och har direkt en undran. Tittar man på schemat (se nedan) ser man att viloströmmen är 0,8A vid 40V, alltså man bränner 32W i värme. Eftersom steget opererar i klassA lär väl steget inte bränna så mycket mer effekt när man krämar på. MEN varför är nättrafon på 160VA??? L'Audiophile (och Tesserakt som sålde grejjerna i Sverige) bredde på tjockt på sina projekt. Nu motsvara visserligen inte VA (Voltampere) direkt W(att) men att överdimensionera en nättrafo 4 ggr verkar lite häftigt.

Åsikter, synpunkter??

Dessutom, 2SK135 lär funka bra för det är rätt sorts MOSFET och den har lagom högt Rdson osv osv, men finns det liknande ENKLA byggen?

Större schema HÄR - NEMESIS

Och schema modell något mindre här:

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:42:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag antar att det var en 160VA-trafo till två kanaler. Det blir mao 64w. Kollar man på rekommendationerna till Aleph-förstärkarna så rekommenderar dom att man överdimensionerar 2-3 gånger mer än vad som dras för att inte trafon ska belastas så hårt och låta så mycket.

Kolla in Pass' Zen-variationer för liknande enkla steg.

Edited by - Lovan on 2007/08/21 14:43:14
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/21 :  15:26:55  Show Profile Send Lord a Private Message
Trafokopplade förstärkare har jag funderat på att bygga nåt tag.
Just det här schemat har jag inte sett förut de ja har sett har varit från 60-70 talet.
var ett tag inte på att bygga en variant av Susan Parkers Zeus förstärkare (den balanserade) Zeus

Vad det gäller mosfeten så fungerar det med i stort sett vilken som helst, men gärna med låga kapasitanser Rdson har minder betydelse eftersom den som förstärkare aldrig skall bottna.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/08/21 :  15:29:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ska man dra en relativt hög kontinuerlig likström ur en trafo så är det alltid en bra idé att överdimensionera rejält, speciellt eftersom man vanligtvis använder en kondensator direkt efter likriktaren vilket drar stora laddningsströmmar.

Förstår mig inte riktigt på kopplingen: De där 0,047uF om 1M från drain till gate, ska det vara någon sorts återkopplingsslinga? Ser så ut i mina ögon, men 1M verkar väldigt högt.
Likaså kan jag inte förstå vad kondingen på 220pF från gate till jord gör för nytta, alla brukar skälla över de höga ingångskapacitanserna i Mosfetar men här spär man på den med ytterligare 220pF.

Liknande ENKLA byggen är väl någon av de tidiga Zen-varianterna.
Inga utgångstrafos där, men väl konstantströmkällor istället vilket är "aningen" billigare:)
Personligen har jag mina dubier vad det gäller den här kopplingen, utgångstrafos på 64R/8R som tål 0,8A är knappast en standardkomponent (även om det gick ett par på tradera för ett tag sen) men framför allt förstås jag inte riktigt hur man ska kunna förutsäga tomgångsströmmen utan varken justerbar gateförspänning eller sourcemotstånd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/21 :  16:14:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det rör sig om monoblock, alltså 160VA (nästan W) då.

Jag ska försöka plocka ut lite godbitar ur beskrivningen och förklara varför det ser ut som det gör.

L'Audiophil lät via Tesserakt publicera ett antal konstruktioner i tidningen Audio&Video i mitten på 80-talet. De var Kaneda - ett superduperförsteg (med diskreta OPampar), Monstret - ett komplementärt 8W klassA-slutsteg (Monstret pga den massiva nätdelen) och Nemesis - förstärkaren ovan. Det fanns MC-steg och miniaudiofilen med Fostex FE103Z.

N-kanaltransistorn måste förses med en positiv förspänning. Trixet med katodbias (som hos rör) funkar inte här. Den positiva förspänningen kräver kapacitiv koppling på ingången. Att trixa med negativ matning är inte enkelt eftersom termiska effekter snabt gör sig gällande.
På utgången sitter en transformator då en direktutgång skulle krävt ett mycket stort C (elektrolyt).
2SK135 gillar en last på 64 ohm bäst. För att återgi frekvenser ner till 10Hz kommer trafon att väga 50kg! Man har dock kompromissat genom att slänga in en trafo på 200mH vid 1A vilket ger rak frekvensgång ner till 30Hz och under.
Den slutliga trafon väger 6kg och endast den av konstruktören använda (utgångstrafo Nemesis är användbar.

Somliga komponenter har bara för funktion att förhindra parasitsvängningar. Det lär väl gälla för motståndet/kondingen 1K2/220p, samt länken 1M/47n. Förstärkaren är annars i total avsaknad av negativ återkoppling. Fel länken jämnar ut trafons frekvenskurva mellan 20 och 100kHz.

Som vanligt när ormoljekrämare är igång är det massa bludder om specialkomponenter. T ex är alla motstånd tantalmotstånd #189;W/1% om inte annat anges.
I nätdelen sitter en speciell audiolikritare PB102F, som dels tål tillslagsströmmen dels är av typen fast recovery. Transistorn är ansluten till trafon med en specialkabel Isoda HB-3160 som måste lödas med speciallod ... (suck!)
En liten kul passus: man tycker det är synd att drosslar inte används i transistorsteg, eftersom de är så effektiva....DET tar jag åt mig däremot.

Vet någon om l'Audiophile fortfarande existerar?

Edited by - soundbrigade on 2007/08/21 18:08:06
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/21 :  18:27:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hittat en passande trafo (även om bara l'Audiophiles var godkänd:
http://www.sowter.co.uk/specs/se14.htm
Väger 8kg och kostar bara £230 ...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/08/21 :  18:58:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Menade inte "katodbias" som hos rör utan snarare att lägga till ett sourcemotstånd på någon tiondels ohm för att stabilisera tomgångsströmmen. Vid närmare eftertanke så är nog mosfeten i fråga av den typen som är termiskt självstabiliserande snarare än självförstörande, men ett sourcemotstånd hade haft det goda (?) med sig att det hade tillfört en aning strömåterkoppling vilket nog inte skulle skada sett till distortionen.

Personligen hade jag definitivt siktat på att kaskodkoppla två mosfetar för att få ner ingångskapacitans och distortion, men jag är också så funtad att jag aldrig kan nöja mig med att bygga efter nån annans ritningar...

För övrigt vill jag påstå att man kan bygga något betydligt bättre för de pengar som bara Sowthertrafon kostar...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:41:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är helt rätt (om vad man kan bygga för de pengarna). En Sowtertrafo (EN!!!) kostar ju nästan 4000kr - det är ett rejält slutsteg med kuliga rör!

Men visst är det lite häftigt med en en-transiostorstärkare!?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:18:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
En-transistorförstärkare ägnade jag en väldig tankemöda åt för en tid sen, inte för att jag trodde att det automatiskt skulle vara bättre än förstärkare med två eller tre transistorer utan bara för utmaningens skull.
Det enklaste man kan göra är nog att ta en effekt-Mosfet, ett sourcemotstånd i trakterna av 0,5 ohm och ett (stooort) drainmotstånd på 7-10ohm och sen förse det hela med erfoderliga biaskretsar och in/utgångskondingar.
Med rätt högtalare låter det riktigt bra, men skippar man entransistorsprincipen och lägger till ett litet drivsteg så blir det ännu bättre.

Att punga ut med tämligen enorma pengar för utgångstrafos känns helt omotiverat i sammanhanget, men en induktiv "anodlast" är inte helt fel i och med att det höjer verkningsgraden rejält jämfört med alla andra lösningar. Har man turen att snubbla över drosslar på <100mH som klarar ett par Ampere likström så finns det intressanta möjligheter till "högeffektiva" SE-förstärkare.

Trafos skulle för den delen kunna fungera utmärkt också, det är just kostnaden för Sowtherjärnen som känns helt orimlig.
Jag hade nån fundering på att tillverka bifilärlindade 1:1-trafos att använda i en liknande koppling just för att komma ifrån utgångskondingen, men som så många andra idéer som kräver lite arbete har det aldrig blivit av...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/22 :  09:46:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sedan kan man ju säga att vi bygger BAUTA-förstärkare med 2A3 och 6B4G som lämnar 2-3W. Vad skulle (frågan är retorisk) krävas för att ta fram ett en-transistorsteg med en uteffekt på 3W?? Hur stor/liten trafo skulle krävas?? Ja, ni fattar.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/08/22 :  13:45:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
En SE-trafo på 3W som klarar full frekvensgång behöver inte bli särskilt stor, jag gissar på att en trafokärna motsvarande en nättrafos på 20-30VA skulle räcka bra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/22 :  14:38:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Och sådana finns ju inte utan får lindas upp på beställning och så kostar den lika mycket ...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/08/22 :  14:57:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Äh, med de grova trådar det handlar om här kan man väl linda själv?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/22 :  15:01:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lagt på hyllan, fast jag får nog inte glömma det här och köpa en kompis till den 2SK135 som ligger och skramlar i en låda ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000