Author |
Topic  |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 22:19:12
|
Jag gillar att lyssna på musik i 5.1 ljud, tycker att det blir mer levande. Är det så att 5.1 blir mer färgat, måste ju gå igenom processorn? |
rolnor |
|
miaber
Member

1345 Posts |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 22:26:21
|
På vilket sätt skulle processorn färga, om den nu inte är inställd på att joxa med ljudet?
Förutsätter att du tänker med digitalsignal in och inte analogt, för då ställer ju AD-omvandlingen till det. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
Karnaa
Member

614 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 22:31:37
|
Har en del DVD-AUDIO inspelade 24/96 och 24/192 som låter mycket bra. Men jag brukar välja stereo ändå mestadels men det händer att jag hittar någon bra där det ger en naturlig ambiens,vill inte sitta bland musikerna som vissa brukar vara på 5.1 spåret. Tycker dock det är riktigt kul med riktiga konserter i 5.1 |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 03:00:11
|
miaber;
Jag har nog rätt bra prylar. Men att fokus blir mindre är kanske naturligt? |
rolnor |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 03:04:01
|
quote: På vilket sätt skulle processorn färga, om den nu inte är inställd på att joxa med ljudet?
Förutsätter att du tänker med digitalsignal in och inte analogt, för då ställer ju AD-omvandlingen till det.
Jag tänker helt enkelt att signalen går igenom mer elektronik (processorn)och att detta automatiskt färgar mer? |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/09/03 04:09:01 |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 03:06:04
|
Karnaa;
Instämmer, livekonserter rockar rejält, ännu roligare med Blu-ray eller DVD. |
rolnor |
 |
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 09:59:25
|
En riktigt bra inspelad/mixad livekonsert/dvd-audio/sacd-multikanal kan låta fantatstiskt bra enda bekymmert är att det lätt drar iväg pengamässigt.F.ö. håller jag med att bakhögtalare bara skall finnas med som en ambience . Jag blir så trött när man hör multikanal anl.med brummande basar och för högt uppskruvade bak högtalare. Det går verkligen att få till det om man anstränger sig. Mvh JMlab |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 18:56:21
|
JMlab;
Jag tror nog att jag har bra balans i mitt system, har dock inte lyssnat så mycket på andra 5.1-system så jag har ingen referens. Jag kör med fabriksinställningar, eftersom jag kör B&O rakt igenom så ligger nivåerna vettigt från början, tycker att det låter så.
|
rolnor |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 21:37:22
|
rolnor, det är ju iofs beroende på rum och avstånd. Bara för att B&O säger att det ska vara på ett visst sätt så innebär det inte automatiskt att det är bästa tänkbara  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
rolnor
Member

666 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 22:36:12
|
Ayn;
Man får knappa in avstånd i setupen så det har jag gjort, där kan man även välja volym på dom olika högtalarna, men jag tycker att default-värdena är bra, men det är klart att det kanske inte stämmer för någon annan, andra rumsdimensioner/tycke och smak etc. det förstår jag. |
rolnor |
 |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts |
Posted - 2007/09/05 : 02:19:22
|
quote: En riktigt bra inspelad/mixad livekonsert/dvd-audio/sacd-multikanal kan låta fantatstiskt bra enda bekymmert är att det lätt drar iväg pengamässigt.F.ö. håller jag med att bakhögtalare bara skall finnas med som en ambience . Jag blir så trött när man hör multikanal anl.med brummande basar och för högt uppskruvade bak högtalare. Det går verkligen att få till det om man anstränger sig. Mvh JMlab
Jag kan bara hålla med om att man kan få till det om man bara anstränger sig även från en gammal LP-inspelning  
Sedan ett litet citat angående rummskorrigering som är inne just nu som jag har hittat på en gammal tråd där ämmnet diskuterades.
quote: Är det verkligen möjligt att korrigera för ett fel i rummet, genom att ändra modulationen i signalen. Jag tror att tonansatsen och envelopen är alldeles för delikat för såna ändringar. Det finns bara ett sätt att korrigera ett fel - att angripa felet! Historien visar att man aldrig lyckas med att bygga in inverterande fel och vår hörsel är allt för känslig för sådan manipulation. Men det är klart att det är en födkrok för de som kan skapa behov.
"Har man kört i diket- så har man även efter det bilen är bärgad och står på vägen igen".
Intressant kommentar sagt av en mycket kunnig person som kan en del om hörsel och örats uppbyggnad. |
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2007/09/05 : 06:55:16
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- En riktigt bra inspelad/mixad livekonsert/dvd-audio/sacd-multikanal kan låta fantatstiskt bra enda bekymmert är att det lätt drar iväg pengamässigt.F.ö. håller jag med att bakhögtalare bara skall finnas med som en ambience . Jag blir så trött när man hör multikanal anl.med brummande basar och för högt uppskruvade bak högtalare. Det går verkligen att få till det om man anstränger sig. Mvh JMlab --------------------------------------------------------------------------------
Jag kan bara hålla med om att man kan få till det om man bara anstränger sig även från en gammal LP-inspelning
Sedan ett litet citat angående rummskorrigering som är inne just nu som jag har hittat på en gammal tråd där ämmnet diskuterades.
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Är det verkligen möjligt att korrigera för ett fel i rummet, genom att ändra modulationen i signalen. Jag tror att tonansatsen och envelopen är alldeles för delikat för såna ändringar. Det finns bara ett sätt att korrigera ett fel - att angripa felet! Historien visar att man aldrig lyckas med att bygga in inverterande fel och vår hörsel är allt för känslig för sådan manipulation. Men det är klart att det är en födkrok för de som kan skapa behov.
"Har man kört i diket- så har man även efter det bilen är bärgad och står på vägen igen".
--------------------------------------------------------------------------------
Intressant kommentar sagt av en mycket kunnig person som kan en del om hörsel och örats uppbyggnad.
Magnus, vare sig LP eller rumskorrigering har något att med 5.1 HiFi. De är andra ämnen.
Även jag har hört sådana inspelninar som JMlab talar om. Det låter riktigt rikigt bra. 
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
Topic  |
|