HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 mätutrustning? snabb fråga..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/09/06 :  19:09:46  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Har funderat att inför skaffa mätutrustning ett längre tag och nu. Har hittat två alt. som jag tror skulle fungera.

1. BEHRINGER ECM8000 + BEHRINGER UB502 + kabel&stativ = 1000kr
2. BEHRINGER ECM8000 + ART TUBE MP PROJECT SERIES + kabel&stativ = 1400kr

Var och fråga på 4sound om vad man ska köpa och han tala för ecm8000 + Art tubemp. Han sa att man kan köra utan röret (dvs inte vrida upp förstäkrning) utan bara utnyttja de 70 dB gain för att slippa allt vad brus heter. Men det blir lite dyrar så jag undara om en UB502 skulle fungera för de mätningar så som efterklang och frekvensrespons?

MVH
Niklas

Edit: Länkar
UB502: http://www.behringer.com//UB502/index.cfm?lang=ger
Art tubemp: http://www.artproaudio.com/products.asp?type=79&cat=1&id=115

Edited by - niklasmagnus on 2007/09/06 21:21:13

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/09/06 :  22:07:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag ser ingen anledning till varför inte bägge förstärkarna skulle kunna funka. Hade de UB502 också? Kunde du testa grejorna hos dem?

Hur tanker du bearbeta signalen?

Ojdå, jag ser att det blev många frågor istället för tydliga svar...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/09/06 :  23:30:03  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Alltid bra med följdfrågor Pac, det är då man kan komma på saker som man inte tänkt på.

Signalen kommer att köras in i en bärbar dator (ev stationär med dedikerat (pci) ljudkort) med intergrerat ljudkort. Sedan blir det något gratisprogram typ Audionet CARMA.

De hade tyvärr inte någon mätmic eller UB502an (ca 350kr nätpris), han visa dock en liknade mixer som heter Tapcos Mix.60 men den kostar ca 7-800kr vilket är nästa samma som ART Tubemp som ligger på 700kr.

Det här med att Art Tubemp har 70dB gain är det overkill? Om jag förstått specen rätt på UB502an så ligger gain på 60dB. Kanske ändå bättre med Ub502an då den inte har rör i signalvägen.?.

Edited by - niklasmagnus on 2007/09/06 23:33:30
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/09/08 :  12:21:43  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
jag får troligen köpa begad BEHRINGER mic ecm8000 samt Mic100 (micförstärkare). Jag är medveten om att det inte är det bästa att använda till detta område då toleranseran är si så där på förstärkaren. Men det jag framför allt ska mäta är efterklang i rummet så att det inte är en helt rakt frekvenskurva borde spela mindre roll.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000