HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ingångssteg med PP-drosslar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/11 :  16:48:32  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fick ännu en idé:
För att kunna minska luftgapet och därmed öka induktansen på en separat anod-drossel och en katod-drossel är tanken att ersätta dem med en PP-drossel alt. 1:1 trafo för strömbalansering(eller vad det nu heter?):



Medger att det ser lite knasigt ut men det fungerar vid simulering. Dessvärre är väl inte spajs så lättsimulerat när det gäller induktanser, kanske någon har bra modeller på lager? Med hjälp av Radj trimmar man till samma ström genom halvorna. 6C45PI har på papperet drygt 20ohm utimpedans då Zut=1/gm men troligtvis är den lite högre vid aktuell ström. Har satt RDC till 3k och strömmen till strax under 20mA per halva. Strömmen är lite högre än jag tänkt mig, detta pga att CFn ska orka driva lasten. Har startat en tråd på Intactaudios forum i ämnet. Forumet är inriktade på trafos, drosslar, TVC, LCR-Riaa etc. Dave Slagle verkar mycket vaken och öppen för "nytänk".


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/12 08:38:40

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/12 :  07:49:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kul idé!
Det borde gå få till på något vis, jag får väl fundera lite också och följer tråden med spänning.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/28 :  00:40:11  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har jobbat vidare på RIAA-ingångssteget och tack vare LTSpice blir det lättare att hantera spolar. Så här ser sista försöket ut:



Som synes (blå=L1=350H) kan man få en utsträckt frekvensgång neråt om spolarna görs olika stora. Ska göra en provuppkoppling med LL1667(270H=2*68H) och om det fungerar låta göra PP-drosslar med högre induktans.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/09/28 :  10:03:13  Show Profile Send Lord a Private Message
Ett tipps, lägg upp bilderna i .gif format istället för .jpg
blir betydligt mer lättläst då.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:33:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
OBS! Detta är en fullödig GOM-kommentar !

Bildformatet är oviktigt eftersom allt är fullt läsbart. Ett tips: Tips stavas med ett p!

Vad som däremot är intressant är tips och idéer om det tekniska innehållet. I detta fall en helt ny kretslösning som verkar fungera lysande men som är lite svårbegriplig.

Dubbelcheckade med Benny på Aquablue: LL1667 540H 5mA är fullt användbar då den i detta sammanhang lätt hanterar de ca 20mA(motriktade) som går genom varje 135H spole.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2007/09/28 :  14:10:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmm,lite suddigt schema där..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/28 :  15:04:04  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hm, haru glömt att du har läsglasögon hängande i en rem(senilsnöre) runt halsen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2007/09/28 :  21:43:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har ej kommit så långt ännu..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/09/28 :  22:26:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Intressant idé men jag funderar över två saker, det första är:

En PP-drossel i den där kopplingen blir väl praktiskt taget samma sak som en kopplingstrafo (om än kanske en dålig sådan), om du skulle ta bort katodföljaren så skulle hela signalen ändå dyka upp över N2.
Vad händer då när katodföljaren har en förstärkning på kanske 0,95 istället för 1,00?

Den andra funderingen är av enklare natur: Finns det någon speciell vits med kopplingen? Motstånden på anod resp. katod verkar begränsa max spänningssving till den grad att drosseln lika gärna skulle kunna ersättas med konstantströmkällor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/29 :  07:43:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker som Fuling ungefär. Steget i sitt grundutförande med en drossel som anodlast i första steget och en drossel som katodlast i andra steget har jag haft funderingar på och det har en del trevliga egenskaper men jag tror nog att det är mer nackdelar med att köra gemensamt järn i de 2 stegen än att få lite lägre induktans pga luftgap.

Vad är det du vill uppnå i ingångssteget? Jag har själv lite funderingar att sätta en my-följare med en drossel som "gemensam" last för de 2 rören i mitt kommande RIAA-projekt. Jag tror att det kan ge trevliga egenskaper för ett ingångssteg och jag har inte helt bestämt mig för om jag skall plocka ut signalen vid undre rörets anod eller övre rörets katod än, jag måste köra en del simuleringar först.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/29 :  11:28:31  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej gubbar!
Ni tycks inte helt ha hajat min grundidé:

1 Låg utimpedans(max ca 100ohm) är ett måste för att driva min LCR-RIAA, utan CF blir utimpedansen med en 1:1 trafo ca 1k, med CF ca 20ohm.

2 Drosslar istf motstånd lastar rören mindre så att man får ut högsta möjliga förstärkning parat med att utsiganlen helt och hållet kan användas till lasten.

Fuling: Resultaten bygger på spajs-simuleringar så självfallet ingår även att CFn har förstärkning mindre än 1. Slöseriet med B+ är pga av att jag vill ha direktkoppling mellan trioderna. Med kondensatorkoppling blir B+ ca 170V därtill åtgår biasspänning till CFn, se schemat nedan. Om du ser på det sista schemat så har jag valt k=0,8 vilket motsvarar en split-coil dubbeldrossel.

Vill också tillägga att jag personligen inte tror på CCS(ger teoretiskt ung. samma resultat) utan vill ha drosslar då jag tror det låter bättre pga av att trioden får "leva sitt eget liv" mht till arbetspunkt.

MatsT: Simuleringarna visar att frekvensgången i basen blir bättre med kopplade induktanser, dessutom kan du se på simuleringen ovan att man kan lura till sig ytterligare lite med hjälp av olika induktanser. Din myföljare (SRPP med drossel mellan nedre anod och övre katod kan bli svår ihop med 6C45 då det antagligen inte finns drosslar på 100H och 80ohm RDC, men den verkar trevlig) Här ser du vad som händer när man jfr kopplingsfaktor 0(helt spearata spolar) och 0,8(split-coil):



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/29 16:33:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000