Jag håller med pak. Det känns iofs som frekvensgång och detaljeringsgrad är bra men eftersom (åtminstone mina VR4-gen2) har bakåtstrålande diskant kanske inte är bästa monitorverktyget? Å andra sidan har jag aldrig lyssnat på ett par riktiga studiomonitorer.
Studiomonitorer brukar oftast vara inbyggda i väggen för att utnyttja väggens baffelverkan. Därför har man ingen nytta av bakåtriktade högtalarelement. Många små studios använder närfältare och vad jag känner till så finns det ingen närfältare med element som är riktade bakåt. Genelec som är en stor tillverkare av studiomonitorer och även närfältare. Deras fältarna har jag hört och testat och dom är också möjliga att montera in i väggen. Här är jag lite tveksam då Genelec har en tillsats som vrider basreflex hålet som sitter på baksidan framåt. Dom här bakåtriktade elementen som sitter på vissa högtalare är nog tänkta till att diffusera lyssningen.
bra svar gcs, och jag ansluter mig till tänkandet kring analysverktyg och musik förmedling, även om jag lätt kan sitta (och har suttit vid flera tillfällen) och njuta av musiken länge framför ett par genelec.
Även placeringskompensation som gcs nämner är viktigt, vissa system kommer med en kontroller (processor) där man anpassar monitorerna efter omgivningen och deras placering men flertalet har det på anslutingspanelen på baksidan.