Varför mastras det så oerhört dåligt egentligen? Det är plågsamt att sätta sig med en ny skiva och inse att dynamiken är borta och att det bara låter hårdkomprimerat.
Finns den någon bra välsorterad skivaffär i Stockholm som har ett brett register av bra inspelningar/mastringar och eller har ni några andra tips på var jag bör leta vidare?
Genrerna jag är intresserad av är allt från klassiskt till världsmusik, via elektronisk musik till rock och storbandsjazz.
mvh Johan
"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."
Börja leta skivor av Manfred Eicher:s bolag ECM. De har blandat klassiskt-världsmusik-electronica-jazz
Sedan är Chesky och Telarc Jazz trevliga och ganska enkla att få tag på. BlueNote på EMI och Fantasy(Amigo) har bra 50-60-tals Jazz. Fantasy(Amigo) har Prestige-bolaget som är lika bra som BlueNote, fast ofta Mono.
Rhino ger ut skivor som mastras väldigt bra, för det mesta. Det mesta är återutgivningar, dvs remastrade med extralåtar etc.
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Jag söker ständigt nya guldkorn och jag brukar gå in på allmusic.com. Här kan man gå in på olika artister och kolla hur dom är "rejtade" och eventuellt lyssna. Sedan är det bara att köpa där det finns. Vissa skivmärken har bra musik oftare en andra som t.ex Rhino. Rhino plockar musik från många olika skivbolag och Telarc tycker jag ofta har musik för audiofiler. När det gäller mitt sök så är det så att jag lyssnar väldigt mycket på radio och noterar det som verkar vara intressant. Missar man något så är det bara att gå in och kolla på spellistorna.