HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Alfa Romeo 156 Sportwagon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/10/07 :  01:11:54  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Någon på forumet som har en sådan? Eller kanske lite erfarenhet av hur Alfan står sig i dag?

edit: Givetvis editerar jag in lite tacksamhet oxå

Edited by - Håkan64 on 2007/10/07 01:12:39

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2007/10/07 :  09:07:03  Show Profile Send osborne a Private Message
Hej Håkan.

Jag har inte en SW men jag har ägt en 156 tidigare. En väldigt
rolig bil att köra. Hade då en BMW 325 och funderade på att
byta till en M3. Men jag provkörde Alfa Romeo 156 2,5 och
då blev jag fast, en helt underbar bil. Mycket roligare
än BMW. Har även haft en 147 och åker just nu i en 166.

Om du inte har provkört så gör det, du kommer att få en
härlig upplevelse.

MVH. Jonas

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545

Edited by - osborne on 2007/10/07 09:16:36
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2007/10/07 :  10:37:44  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Jag håller med osborne, det är bara att köpa, du kan inte bli besviken.
Till och med TS motorn som jag har är otroligt rolig att köra, mina gamla bmws är inte ens i närheten av körglädje. Och de var roliga :P

MVH Micke
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/07 :  11:13:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Har två polare som är bekanta med just den bilen. Både med 2,5l sexan... De går underbart bra, är skitroliga att köra, men den ena kompisens exemplar stod på verkstad fyra av veckans sju dagar i ett halvår... Han blev så less på den usla servicen hos verkstaden (de kunde akdrig reda ut felen, utan de bara kom tillbaka) att han hävde köpet och skaffade en BMW 325 istället.
Bilen krånglade med allt... AC, farthållaren, motorstyrningen, stereon, lysen, tja allt egentligen... Förstår att han hävde köpet faktiskt.

Den andra polarens bil går däremot som en klocka. Inte ett fel hittils och han har haft den i drygt ett år. Enda som har hänt var att en xenonlampa slocknade, men den byttes ut och funkar nu klockrent. CD-spelaren spottade ut en skiva en gång också, men det var en Magnum-skiva, så det tyder väl mer på att CD-spelaren hade högre krav på musiken än föraren...

Provkör du en 156 så är du fast sen, det kan jag lova! Helt underbar bil, men kolla för guds skull att allt fungerar och att den fått den vård och service som bilen kräver.

Försäkringen är dyr, likaså delar om något pajar. Servicen hos våran Alfa representant i stan är vedervärdig, men det finns gott om obundna verkstäder som klarar jobbet bättre.

God jakt och lycka till!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/10/07 :  12:14:30  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Tusen tack för infon!! Jag ska dra iväg och provköra lite, fundera, kolla försäkringar etc. Körglädjen är viktig för mig. Har kört BMW, och alla bilar jag haft efter BMW:n har varit trista upplevelser.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/07 :  12:18:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Du kommer inte bli besviken på Alfan vad gäller körglädje iaf!

Men kolla upp ditt exemplar noga! Kan vara värt att lägga pengar på ett M-Test om du har möjlighet... Alfa kostar fläsk att laga när/om nåt går sönder!

Ring även de gamla ägarna om du kan och hör med dem om de haft nåt strul med bilen... Många tidigare ägare under kort tid brukar betyda att något är lite tokigt med kärran... Men det behöver inte vara så givetvis...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/10/07 :  12:22:50  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Helt rätt! Gäller att syna lite i sömmarna. Eftersom körglädjen finns där, så vore det konstigt om bilen haft flera ägare på ett par år.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/10/08 :  16:03:21  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Det är inget fel på Alfa, dom fungerar lika bra eller dåligt som vilken Audi/BMW som helst bara roligare att köra . Jag har haft GTV6, 164, 145Qv och en 156 2.5 V6. Den som det var mest problem med var GTV:n och 164:an hade ju en barnsjukdom, som alla nya bilar har och det var en kuggväxel till ACC:n. Annars gick den som en klocka. 145:an lossna en kabeln till strömförsörjningen till styrboxen, men det var lätt fixat sen var det inga andra problem med den. 156 hade jag inga problem alls med förutom bränsle åtgången...men det berodde nog mer på tung högerfot.
Sen var det det här med rosten som ALLA icke Alfa ägare brukar uttala sig om...En Alfa rostar inte mer en vilken mordern bil som helst. Men visst ett stenskott som går igenom lack och galvanisering kan ju börja rosta.

Kör inte Alfa idag eftersom alla delar blivit svindyra, ifall det skulle hända något, så jag håller mig till Fiat och har haft mindre problem med dom än vad mina kollegor haft med sina Golfar, Opel:s och annat löst Tyskttillverkat...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4440 Posts

Posted - 2007/10/08 :  17:57:12  Show Profile Send jari a Private Message
Peter,en kompis har en 156 som han köpte ny.
Kamremsbytet har milmässigt minskats ner avsevärt,
tror att från servicebokens 12.000 mil,nu rekommenderas
bytet vid var 8.000 mil.Förutom allmänt skrammel och
gnissel på hans bil,säkert inte sämre än genomsnittsbilen.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/08 :  18:52:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, tror inte att Alfa är sämre än nåt annat märke idag. Den tiden då de rostade och gick sönder helt spontant är nog tack och lov förbi.

Däremot kan man alltid drabbas av måndagsex, det gäller alla märken. Att sedan verkstaden inte klarar av att reda ut fel som uppstår kan man heller inte klandra bilen för tycker jag...

De Alfor jag åkt i har varit väldigt solida. Inget knirr, knarr eller gnissel alls faktiskt... Har åkt och ägt bilar som är betydligt värre på den punkten. Mercedes, Peugot, Cittra, Corvette och äldre Audi (innan 1988) har knirrat rätt duktigt... Däremot är min gamla vinterbil som är en Audi 100 -88 helt skrammel och gnisselfri trots 30.000 mil på mätaren! Helt knäpptyst i kupén vad gäller vindbrus, vägljud och motorljud vilket knappast gäller för dagens bilar...

Så Alfa är absolut inget dåligt köp, är bara många fördommar som ligger kvar tyvärr...

Men Alfa är dyra att serva, laga och äga så är det bara. Men de belönar sin ägare med många roliga mil och att äga en bil som inte alla andra har tycker jag är värt lite extra!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/10/09 :  14:21:46  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jari, Det är till och med så att det är nere i 6000 mil...tyvärr. Och det är ingen billig historia att byta. Delarna är väl inte så blodiga men det går åt några timmar att göra.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/09 :  14:45:49  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför inte en Citroën C6 om det gäller körglädje OCH komfort?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/11/01 :  11:29:07  Show Profile Send Jimmy a Private Message
varför köpa en alfa när man kan köpa en porsche för samma pengar
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/01 :  12:27:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag ägde en 75:a för ganska länge sedan och det var en otrolig bil att köra (så länge det var torrt) men den var också den dyraste bilaffär jag gjort. VARJE service behövde jag ett maskinskadeärende till försäkringsbolaget för att motorn behövde fixas + vanlig service. Jag blev bankrutt

Men samtidigt så skulle jag gärna äga en Alfa (med stora sexan) och köpa Alfas officiella trimsatser till motorn. Sedan skall man bara köra den till Mantorp lite då och då för att lufta den lite

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/11/01 :  13:27:47  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag kommer ihåg GTV från min ungdom, tyvärr kunde jag inte köra den pga mina långa ben.

På den tiden var ju Alfa kända för att göra bilar för "Gorillor", dvs korta ben och långa armar.

Vet inte om detta stämmer längre men det har tyvärr undanhållit mig från att försöka provköra någon Alfa igen.

Det är synd eftersom de jag känner som äger/har ägt Alfa pratar alltid om just det ROLIGA med att köra Alfa.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/01 :  14:02:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Körställningen har blivit bättre, men det är långt kvar till Saab, Volov eller Audi-ergonomi inuti... Jag själv som är ganska kort kan tycka att man sitter väl långt från ratten även i moderna Alfor. Hur man än drar ratten bakåt och stolen framåt så är benen för långa och armarna för korta. Man vill ju inte sitta käpprakt i ryggen heller och absolut inte framåtlutad...

Men i de nya Alforna är körställningen helt ok, men långt ifrån optimal för "normala" människor.

Angående försäkring så finns det ett nytt bolag som är helägt av Trygg-Hansa. De heter Atava och har riktigt bra pris på försäkringar på de flesta bilar. Min polare som kör Alfa och har nåt av de stora bolagen just nu räknade ut att han skulle spara 5-6000 spänn om året på att byta till Atava... Värt att tänka på då försäkring på Alfa alltid är dyrt. Själv sänkte jag kostnaden för vinterbilen med ca 2000 spänn genom att byta från Länsförsäkringar till Atava.

Alfa är en förbannat rolig bil om man kan stå ut med lite knpeig körställning jämfört med mer vanliga märken i Sverige, samt de lite högre kostnaderna för försäkring och delar. Men dyrare än Merca och BMW på delar är de inte...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/11/01 :  17:06:27  Show Profile Send drkim a Private Message
Har ju själv haft en Alfa Romeo 156, men jag hade GTA modellen - när jag sålde denna i somras så hade jag även en bytesannons ute, jag fick då möjlighet att prova både 2.5 litersmodellen och den vanliga TS i 155 HK versionen.

Jag säger bara att om du har möjlighet att hitta och köpa en GTA? gör det Sån otrolig skillnad i känsla och funktion, GTA: an är en sanslöst trevlig vagn som jag i princip bara har gott att säga om - visst lite hög bränsleförbrukning och ett par konstiga elfel - annars är det en klockren nöjesmaskin som funkar till vardagsbruk.

Jag sålde min för att jag var tvungen att få loss lite pengar till husrenoveringen - nu kör jag BMW 528 Ia - men saknar Alfan varje gång man trycker på lite - 250 Hk, sexväxlad manuell och 1400 Kg funkar bättre än 193 HK, Aut och 1800 Kg - hehe Men BMW: n har iof andra förtjänster...

Vad det gäller försäkring så var Alfa Romeo försäkringen absolut billigast för mig - den går via IF om jag inte minns fel... Tror jag hamnade på 7500 Kr/ helår helförsäkring där - men då bor jag ju i en liten stad med eget garage...

För bilder på min Alfa kolla in: http://www.hifi-corner.com/fordon.htm

Lycka till

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000